HJÄLP! avdragna grenrörsbultar!

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
nej
Tjena! som rubriken lyder så har man lyckats dra av främre grenrörsbultarna på min TL1000R då bygget skulle strippas..:huvet jag har en liten sats med gängtappar och grispittar o allt va det heter men inget av borren vill ta fäste i dem SVINHÄRDADE bultarna (dem få mm som sticker ut ca 4-5) borren ser ganska slut ut . Ville kolla om någon har bättre grejjer och mer erfarenhet av dessa grejjer som kan hjälpa mig för en peng!? vill inte pajja toppen! härket står i västertorp sthlm. PMa Tack på förhand !
Mvh Matte :hej

Är det så att bulten sticker ut så tar du en svetstång och skruvar ut dom..

Kan även gå att svetsa fast en mutter på den delen som sticker ut och sedan skruva ut den...
Men börja med svetstång eller rörtång om du kommer åt.. Sen släpper det lättare om du värmer på med gasen!

Aha okok kan bli så ibland att muttrarna lossnar när man försöker svetsa fast dom...
Men om det lossar så har du kanske för lite kräm så att det inte smälter ihopp ordentlgit..?
Tycker inte det ska vara några problem att svetsa dit en mutter och sen dra loss skiten....

Aha okok kan bli så ibland att muttrarna lossnar när man försöker svetsa fast dom...
Men om det lossar så har du kanske för lite kräm så att det inte smälter ihopp ordentlgit..?
Tycker inte det ska vara några problem att svetsa dit en mutter och sen dra loss skiten....

Ja det e möjligt att det var för lite kräm.. ska testa igen på högre värme
Thanks!

Sätt jordklämman så nära svetsstället du kan samt koppla bort batteriet innan bara. Så att du inte får svetströmmar genom kullager och elekronik. Men det visste du säkert redan.

Spraya så mycke du kan med kylspray på pinnbulten när du ska skruva ur den om du har svetsat fast en mutter eller om du försöker med tång / poligrip. Funkade när ja skulle operara bort en pinnbult på en vinterkörd porsche :tummenupp Knacka på den med hammare också, bara rakt på så brukar de kunna släppa :rolleyes:

Går inget annat o du har material kvar så kan du ju alltid göra ett spår i bulten o försöka skruva ut med en mejsel men de funkar nog inte om den sitter så hårt så den gått av ^^

En muttertång av bra fabrikat(läs ej biltema) är inte att förakta om du har 4-5 mm att leka med.
Värm godset med en brännare av lämplig sort o massera lite med en hammare sen tar man till tången.

Ingen tokvärme bara!!:tummenupp

En muttertång av bra fabrikat(läs ej biltema) är inte att förakta om du har 4-5 mm att leka med.
Värm godset med en brännare av lämplig sort o massera lite med en hammare sen tar man till tången.

Ingen tokvärme bara!!:tummenupp

Muttertång? hur ser en sådan ut?

Har aldrig stött på pinnbultar som är så hårda att dom inte går att borra.

Är det möjligen så att borrarna kommer från Biltema? För höga varvtal på borrmaskinen så att borren blivit bränd?

Men om det nu finns svetsrester kvar så kan det ev. bli mer problem. Åtminstone om du svetsat med pinne.

Ja du, då har du råkat ut för samma sak som jag har råkat ut för.
TL, SV & V-strom motorerna lider av detta fenomen enligt en suzuki mekaniker jag snackat med.

Här kan du eventuellt hitta lite tips, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154095

Jag lyckades till slut med att slipa & pilla bort småbitar tills hålet var rent från
skruvrester, borrade sedan upp hålet & satte dit helicoil insatsgängor.

Ett tips på vägen undvik svinpittarna.

finns ju lika många sätt att få bort en avdragen bult på som de finns mekaniker typ.. men ett sätt jag tycker är bra och funkar (jobbar med Lv) är att ta en bult av hög kvalite typ 10.9 eller högre.. sen spetsar du bulten ordentligt. sen svetsa dit den på den avdragna bulten med migen. värmen plus att du kan få svetsen ordentligt där du vill ha den gör att bulten släpper.. knacka försiktikt med en hammare samtidigt som man drar "lirkar" är inte fel heller

Har aldrig stött på pinnbultar som är så hårda att dom inte går att borra.

Är det möjligen så att borrarna kommer från Biltema? För höga varvtal på borrmaskinen så att borren blivit bränd?

Men om det nu finns svetsrester kvar så kan det ev. bli mer problem. Åtminstone om du svetsat med pinne.

Har stött på ett rejält antal avbrutna pinnbultar där det inte går bra att borra. Inte ens med borr av bra kvalite, nyslipade. Man kan kanske borra 3-4mm sedan börjar borret böjas iväg. Fortsätter man borra så har man defintivt en trasig del, fortfarande med en avbruten pinnbult i sig.

Dessa har jag antingen cirkelfräst bort i en del fall, eller så får man lämna för gnistning.

tack för alla vettiga svar men nu är jag fan ännu snurrigare!! haha!! :va
dem grejjer jag försökt använda är ju såklart inte bara "feltemas" utan dem e slut också.. hhm.. ja vettefan

tack för alla vettiga svar men nu är jag fan ännu snurrigare!! haha!! :va
dem grejjer jag försökt använda är ju såklart inte bara "feltemas" utan dem e slut också.. hhm.. ja vettefan

Känner till problemet

Vanliga avdragna skruvar brukar man ju rå på med diverse smarta metoder

Men grenrörs skruver blir så fördarvade av värme och väta och vägsalt att det brukar vara i det närmaste omöjligt

En billig dremell kopia från Clas Olsson samt diamantslipstift och lek tandläkare ett par timmar

Har man riktig tur så KANSKE man kan hitta på gammla gängan men förmodligen inte , Hursomhelst så kan man efter mycket jobb få bort så mycket av den förhärdade skruven att man kan borra ett fint hål

Sen blir det innsatsgänga eller gänga M10 ( special pinnbult M8 / M10 )

Löser sedan problemet

Känner till problemet

Vanliga avdragna skruvar brukar man ju rå på med diverse smarta metoder

Men grenrörs skruver blir så fördarvade av värme och väta och vägsalt att det brukar vara i det närmaste omöjligt

En billig dremell kopia från Clas Olsson samt diamantslipstift och lek tandläkare ett par timmar

Har man riktig tur så KANSKE man kan hitta på gammla gängan men förmodligen inte , Hursomhelst så kan man efter mycket jobb få bort så mycket av den förhärdade skruven att man kan borra ett fint hål

Sen blir det innsatsgänga eller gänga M10 ( special pinnbult M8 / M10 )

Löser sedan problemet

Ja det känns ju som att det får bli den varianten nu ! har testat några varianter men som gått i stöpet då man inte har så mycket att material att ta i. ena sticker ut bara någon mm från toppen o den andra ca 3-4 om ens det så jag har nog dragit lika många svordomar som Gordon Ramsey använder under en hel säsong av "Hells Kitchen"!! men har en liten dremelskit så nu ska det lekas tandläkare! :tummenupp

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back