HJÄLP! avdragna grenrörsbultar!

hur går de för dig och dina bultar.. det jag menar med 10.9 och högre är stålkvaliten på bulten.. en standard bult är 8.8 och brukar vara för klen och gå av strax över svetsen på sådana här äventyr.. så en starkare är melodin.. kvaliten står på bultskallen.. mvh

8.8 är inte heller så dåligt, det är första nivån på hög kvalite.

10:an ä motsvarar 1000N/mm2 och 9:an betyder att 90% av brottgränsen är sträckgräns.
8.8 blir alltså 800N/mm2 i brott och 80% i sträckgräns.
Alltså är 8.8 svagare, men har lite större marginal mellan sträckgräns och brottgräns.

Vid något tillfälle har jag borrat pyttesmå hål bredvid skruven, hela varvet runt. Borrat upp hålet och gängat i en ny aluklump. Låst gängan på lämpligt sätt och borrat ett nytt hål i fräsh aluminium.

Har det varit lättborrat så har jag borrat mitt i skruven, med halva diametern ungefär. Blir det lite snett så kompenserar jag med att äntra hålet snett med nästa borr. Stegvis så kommer borren rakare och rakare i bulten. Till slut har man kommit ut till gängans innerdiameter. Då pillar jag ut resterna med lite mejsel. Till slut rensa med gängtapp. Fungerar väldigt bra.

Sitter det i gjutjärn, värmer man som satan så hela bulten är glödröd. Det krävs stort gasmunstycke. Bulten har då ingenstanns att ta vägen utan komprimeras av värmeutvidgningen. När bulten/skruven kyls krymper den och lossnar från rosten. När den någon timme senare är genomkall räcker den med en könslag i mitten. Har man då lite flyt räcker det med att blåsa med tryckluft för att få skruven att snurra sig ut ur materialet. Blev lärd det på en lastbilsverkstad av en smed. Räddade faktiskt en lastbilstopp på det sättet :)

Mats

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back