HJÄLP! avdragna grenrörsbultar!

Ja det känns ju som att det får bli den varianten nu ! har testat några varianter men som gått i stöpet då man inte har så mycket att material att ta i. ena sticker ut bara någon mm från toppen o den andra ca 3-4 om ens det så jag har nog dragit lika många svordomar som Gordon Ramsey använder under en hel säsong av "Hells Kitchen"!! men har en liten dremelskit så nu ska det lekas tandläkare! :tummenupp

Jag har aldrig misslyckats med att ta ur en avdragen skruv.......

Ta hjälp av en duktig svetsare......
- Ta en mutter som är större än skruven....till en M8skruv - M10 mutter, svetsa ordentligt!
- Låt det kallna långsamt.
- Knacka med en dorn och en hammare ordentlig!
- Ta sen en Ringnyckel och skruva ut skruven.

KentW

Man kan kanske borra 3-4mm sedan börjar borret böjas iväg. Fortsätter man borra så har man defintivt en trasig del, fortfarande med en avbruten pinnbult i sig.

3-4mm! Då går det ju uppenbarligen att borra. Däremot så har du fått en dålig början/styrning och det är ju inte kul. Det har hänt mig också.

Dom gånger när det verkligen inte får gå fel så fixar jag helst en styrning för borren innan jag börjar borra.

Enklast är om bulten brustit lite under ytan på godset. Då har jag borrat genom en kort skruv som jag sett till att skruva in i hålet som styrning till borren.

Oftast går ju inte det så då får man hitta på nån annan lösning för styrning av borren, det är bara fantasin som begränsar.

Oftast är man ju tyvärr för lat och litar på sitt eget goda handlag med borrmaskinen och det är ju då det ibland slutar med helicoil mm

Jag har aldrig misslyckats med att ta ur en avdragen skruv.......

Ta hjälp av en duktig svetsare......
- Ta en mutter som är större än skruven....till en M8skruv - M10 mutter, svetsa ordentligt!
- Låt det kallna långsamt.
- Knacka med en dorn och en hammare ordentlig!
- Ta sen en Ringnyckel och skruva ut skruven.

KentW

samt värma gängan med gas??

samt värma runt gängan eller?

När värmen från svetsningen kryper ner i bulten så expanderar den ordentligt!
Och då komprimeras oxideringen som gjort att skruven fastnat, i de flesta fall
så kan man skruva ut den för hand sen man lossat den med nyckeln.

Man behöver inte värma nått extra, VIKTIGT är att svetsningen blir ordentligt utförd.
Jag har tagit ur skruvar som har gått av 5mm UNDER ytan med den här metoden.
Har du en bit som sticker UT 5mm så är det idealiskt.

KentW

Last edited:
Det finns borrar som går åt fel håll.

:tummenupp Och det är en djäkligt bra uppfinning!

I motsats till grispicken som är djävulens påfund. Antigen har man en för lite och så går den av i bulten och så är den dessutom härdad så att borra ur det är sedan kört. :näsblod

Eller också är grispicken för stor och pressar isär bulten så att bulten verkligen kilas fast i hålet och därefter brister grispicken och kan inte borras ur. :näsblod

Hur har det gått? Ngn framgång? Vilken metod funkade?

Hur har det gått? Ngn framgång? Vilken metod funkade?

tackar som frågar! men det har gått åt ¤#"#¤&(!!! :huvet :huvet
Har borrat,svetsat ,köpt gasolbrännare o värmt, slagit ,hammrat svurit.. så pass att jag lyckats fucka till det vänstra hålet totalt!!den andra som sticker ut nu bara 2-3 mm har jag bränt typ 10 st muttrar på... suck.. vill bara slänga skiten åt he-------te..vill inte veta hut många timmar som gått åt där! :( kommer ingenstans med bygget pga detta! skummast är ju att det inte verkar krypa in någon värme till gängorna av någon anledning.

prova min sätt.. står beskrivet i tidigare inlägg.. det funkar,, jobbar med lv.. är mer en regel att det sitter fastrostat som det är fastsvetsat på lv asen..

ja men alla stift jag testade antingen pajjade efter 2 sek eller mattades direkt,tror det är självaste Heeman som tillverkat pinnbultarna!!:huvet

*host* Biltema du vet... de har bormetallfräsar med 3,2mm skaft som passar i Dremeln. De mattas inte ens i rostfritt!

Jo får väl prova det.. ska bara få tillbaks orken o lusten ! vad menar du med 10.9?? :confused:

Att du kommer att få en minst lika hård skruvsnutt som sitter lika fast som resten

Jag är själv förespråkare av svetsmetoden ( fast med tigsvets )

Men den gäller inte på grenrörsskruvar, man går bet helt enkelt

Diamantslipstift till dremeln ( clas olson) ett jäkla jobb men man kommer nånstans

När man fått ut det mesta av stålet så kan man borra finare hål och montera insatsgänga eller specialsvarvad pinskruv M8 / M10

Om det är så helkört, så kanske man kan ta den halvenkla vägen och bara länga på pinnbultarna med svetsen.
Om de fortfarande sticker ut alltså.
Brukar inte vara så noga passning på sådana grejor.

Fulmek?
Ja.
Men man skall spara sina nerver också.

Måste låna tråden lite eftersom jag också dragit av en skruv i motorblocket idag.
Det är inte för grenrören som tur är utan för skruvfästet till skyddet över framdrevet. Den har gått av i princip jäms med blocket.
Jag testade att borra en mindre hål i skruven tog sedan en skruvutdragare och körde lite försiktigt. Den gick av ändå så nu sitter det en 2 mm djup härdad plugg mitt i skruven istället. Jag har försökt att borra i den lite med det går inte. Jag förstör nog bara möjligheten att få ut den eftersom jag slinter och borrar till skarven mellan skruven och blocket.
Är det ngt problem att fixa. Kan man lämna in den ?

Att du kommer att få en minst lika hård skruvsnutt som sitter lika fast som resten

Jag är själv förespråkare av svetsmetoden ( fast med tigsvets )

Men den gäller inte på grenrörsskruvar, man går bet helt enkelt

Diamantslipstift till dremeln ( clas olson) ett jäkla jobb men man kommer nånstans

När man fått ut det mesta av stålet så kan man borra finare hål och montera insatsgänga eller specialsvarvad pinskruv M8 / M10

men altså,, problemet är att det ser snarare ut att smälta sig fast i godset ju mer man håller på (som är magnesium för övrigt ,kanske inte spelar någon roll) och med spetsig strutformad stift så kommer jag inte komma åt i botten och få bort rester, och med runt stift så kommer jag inte komma ner alls..?? men det e ju helt klart värt ett försök :) Tack för hjälpen!:krama

Om det är så helkört, så kanske man kan ta den halvenkla vägen och bara länga på pinnbultarna med svetsen.
Om de fortfarande sticker ut alltså.
Brukar inte vara så noga passning på sådana grejor.

Fulmek?
Ja.
Men man skall spara sina nerver också.

ja jag är vanligtvis inte mycket för fulmeck... MEN förändringens tid är inne!!
men läbbigt om skiten skulle lossna under åkning o sätta sig i däck el likn.. :crash

ja jag är vanligtvis inte mycket för fulmeck... MEN förändringens tid är inne!!
men läbbigt om skiten skulle lossna under åkning o sätta sig i däck el likn.. :crash
Såg nu att det är magnesium i godset.
Var försiktig när du svetsar.
Börjar det brinna så brinner det som fan.
Svårsläkt.
Jag skojar inte.

hur går de för dig och dina bultar.. det jag menar med 10.9 och högre är stålkvaliten på bulten.. en standard bult är 8.8 och brukar vara för klen och gå av strax över svetsen på sådana här äventyr.. så en starkare är melodin.. kvaliten står på bultskallen.. mvh

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back