Hitta rätt Motard !?!?

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
xt660x tycker jag gick fint att köra långt på, bara för alla sa att det sög att köra stånka på länge sträckor va jag ju givetvis tvungen att dra iväg på en endagars runda på 80 mil för att testa ordentligt :), på den hojen gick det helt utmärkt körde alla möjliga slags vägar. Motorvägen va väl inte så väldans kul men låg i 120-130 över det tycker jag de blåser för mycket och bli bara ansträngande.

Så ska du toura lite rekomenderar jag xt660x, ska du leka så välj en KTM, husa lr liknande.
 

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Ort
lidköping
Hoj
Ktm 625,er6-n
690 smc tror jag på. körde polarens och den vibrerade inte alls lika mycket som min 625:a och gick fint på motorvägen plus att den var lätt att leka med...
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
är riktigt nöjd har haft 2 st Ktm 640 leksak med långa serviceintervaller plus tjejen sitter riktigt skönt bakpå. dock skakar den en aning ;) vilket inte ogillas av tjejerna oftast!... plus den klarar att ligga och köra i runt 130 blås om så önskas!
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Har ägt 690 Smc, och har nu en Hypermotard 1100. 690n är en
fantastisk bushoj, men bytte just pga att orka med lite normal
landsvägsåkning också. Rekommenderas!
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Snor tråden lite!
Någon som har koll på BMW G 650 X Moto?
Trevlig att köra? Ok att leka runt med på slangen?
Är lite sugen, lite udda e dom trots allt.

Fråga M@xe här på forumet. Han har sin ute på blocket... Inte för att han inte gillar den alltså utan för att hans tjej plötsligt vill kunna åka (bekvämt) med :)
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Snor tråden lite!
Någon som har koll på BMW G 650 X Moto?
Trevlig att köra? Ok att leka runt med på slangen?
Är lite sugen, lite udda e dom trots allt.

Provkörde en sådan innan jag skaffade min z750, jäävligt slö säger jag bara! Min gs500e -91 kändes piggare måste jag säga!

Ktm e bra om du inte vill meka en massa annars.
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Har en 690 SMC -09 med Acra och ett kugg ner fram... Inga problem att ta upp den på alla växlar, fungerar att åka motorväg en stund i alla fall + att den är riktigt kul i stan och på småvägar! Fjädringen ligger ju inte långt ifrån 690 Enduro (samma??) så grusåka borde fungera med om man inte är putsgalen! Har haft en Superduke innan och kört en del 950 SM men dom är ju vrålstora och tunga jämfört.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Varför är det ingen som har rekommenderat Aprilia SXV?
Är det helt enkelt inget att ha eller för mkt meck?
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Mest på grund av att den inte uppfyller ett enda av hans krav! :) Otroligt mycket mer skruva på en sån jämfört med 690 eller liknande...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tack för alla svar :Bugar
vill kunna blåsa i 150, inte för att göra de konstant, utan bara när man ska iväg en bit och kanske träffa nån, seegt å puttra 30-40 mil i 50km/h :D
men kan man köra någe bakhjul me dessa hojar då ? eller rasar dom efter ett tag då ? :huvet e dom lätta att få upp och så ?

1) du kommer garanterat inte att "puttra" med en motard, oavsett modell och 2) ja de är löjligt enkla att slanga med.

Fö finns det få kåplösa hojar som är bekväma att ligga i 150 med, även dom som komfortmässigt är som en loungesoffa i jämförelse med 99% av alla motarder. Jag förstår din poäng och visst, allt går ju men motarder är egentligen inte byggda för det.

Har nyss gjort mig av med min KTM 640 -05 och tycker modellen är en bra kompromiss mellan prestanda och driftsäkerhet i mellansegmentet. Var länge inne på en Yamaha xt 660 men det är bara en motard till utseendet: KTMn är enormt mycket rappare och tajtare (Hondas FMX o BMWs X-moto är om möjligt ännu tröttare)

Däremot är det en rätt safe bet att Yamahan har bättre driftsäkerhet även om en rätt skött LC4 håller ihop bra (problemet är att många skruvar och servar själva..eller påstår att de gör det...:rolleyes:). Och som sagt, Yamahan är egentligen ingen riktig motard...

Testade även 660 SMC men jag tyckte inte det var någon större skillnad. Elstart är inte helt fel att ha, vilket saknas på 660.

Provkörde även en del "riktiga" brutalmotarder som Husaberg och Husqvarna och visst, det går undan men flipsiden är ju att du får skruva med timintervall...inget för mig.

Det finns många motarder till salu och jag stötte på ett gäng som inte var fräscha. Ta inte första bästa. Fick en känsla av att det fler hobbyskruvare bland motardägare än sporthojsägare generellt. Var noga med att det finns servicedokumentation, ta inte säljaren på orden att han "själv servat var 100 mil -för att vara på den säkra sidan. Och det är ju så enkelt". Utan dokumentation är det inte värt ett skit o risken är stor att du åker på en stor service inom kort -eller haveri. Vi snackar små stånkor med mycket effekt som får jobba ordentligt. Klart grejorna går sönder om man inte sköter om dom.

Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har ägt två XT600 -01 och måste säga att Yamaha har skärpt till sig ordentligt iochmed XT660X. Men det är fortfarande en helt annan sak att köra KTM :)
lite kudos till Yamaha iallafall :tummenupp

Men även jag röstar på en KTM, antingen 640 eller 625, alternativt 690 om pengarna räcker till.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Sorry att jag bara hoppar in med denna fråga ang KTM 660 SMC 2005.
Är det inte oljebyte varje 250mil samt 1000mil för ventil kontrollerna?
Såg innan i denna tråd att nån sa var 500mil på oljan, 50/50% säger 250/500mil.
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Aprilia dorsoduro???Långa serviceintervaller funkar bra på landsväg ser bra ut...
 

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
z750 orange
Aprilia dorsoduro???Långa serviceintervaller funkar bra på landsväg ser bra ut...

Instämmer, har kört en del dorsoduro i sommar och den är riktigt rolig. Funkar att toura lite med också. Olika mappar för regn/touring/race är ju inte fel heller. Sen låter den ju ballare än alla stånkor också.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top