Hitta billig stationär burk?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag sitter med en gammal stationär dator som server på nätverket men den är riktigt seg och skulle behöva bytas ut.
Ska samtidigt bygga om datorhörnan/kontor så att det blir fint och vill inte ställa in gammalt skit där då.

Mina krav är ganska så enkla:
Tyst - Alla nyare är väl tysta om man jämför med nuvarande? Man hör den om man är i rummet bredvid :näsblod

Gärna hantera både Sata och IDE - Alla kanske kan hantera IDE fortfarande? Har
nämligen 4st IDE-diskar som jag kommer använda ibland.

Skapligt med minne - Sitter i dagsläget med 512MB ram då det ena gav upp :näsblod

Vad ska jag ha den till? Jag ska ha den som server delvis så jag kan lagra film-musik-bilder på den men inget utöver det vanliga.
Jag kommer bränna mina filmer på den.
Ja, det är väl typ det :D
Edit/ Kommer mao inte spela spel på den och troligtvis inte film heller. Möjligtvis att den kommer få köra film till en framtida projektor/tv i baren men det bör väl vilket jävla grafikkort som helst klara av?

Som ni ser så är mina krav väldigt små och det betyder att man kan få tag på något riktigt billigt hoppas jag? Skärm behöver jag också ha ny men det kommer ju bra erbjudanden titt som tätt från Komplett.se, netonnet, mediamarkt mfl så det köper jag inte på samma gång. Vet ej ännu vad jag ska ha för skärm heller, det tar jag när jag har renoverat klart hörnan.
Plocka ihop den själv är ju alltid kul också, måste ju ändå in och rota i den om jag ska få in lite diskar och brännare mm.

Så vart köper man detta billigast och vad ska man ha?

Edit2/ Programvara följer väl aldrig med vid såna här köp? Vill inte betala för sånt skit jag redan har. XP kommer troligtvis bli operativet även här, är lite allergisk mot Vista :D

Last edited:
Jag byggde ny server/lagringsburk nu i helgen faktiskt, bestående av ett m-atx moderkort, en långsam (med dagens mått) Amd X2 5000+ och två GB minne. Ett nytt, tyst 400w nätagg fick det bli också. Alltihop monterades i ett överblivet chassi jag hade hemma sen innan och fick en TB-disk imonterad. Total kostnad: 2200 kr.

Näe :(

Jag byggde ny server/lagringsburk nu i helgen faktiskt, bestående av ett m-atx moderkort, en långsam (med dagens mått) Amd X2 5000+ och två GB minne. Ett nytt, tyst 400w nätagg fick det bli också. Alltihop monterades i ett överblivet chassi jag hade hemma sen innan och fick en TB-disk imonterad. Total kostnad: 2200 kr.

Jag behöver ha ett chassie med nätagg, moderkort med processor, passande minnen samt en Satadisk. Ljudkort har jag redan ett välfungerande och grafikkort likaså. Grafikkortet ska väl bytas ut men behöver ju inte göra det direkt.

Denna finns att beställa hos våran lokala "hemma" affär http://www.effbe.se/datorpaket-surf.htm för 2595kr

Känns som att de inte riktigt kan konkurrera med de stora jättarnas priser? Jag vet inte, det där kanske var skitbilligt, vem orkar sitta och jämföra :D

Men vad finns det mer för ställen än komplett.se samt datorbutiken.com att kolla? Sistnämnda vägrar jag köpa av bara för att de har så förbannat dålig hemsida :mad:

Last edited:
Tror det är jävulsk svårt att hitta en komplett dator som är billigare än 2300kr.

Sen är det bara att välja från vem man ska köpa den i från

Tror det är jävulsk svårt att hitta en komplett dator som är billigare än 2300kr.

Sen är det bara att välja från vem man ska köpa den i från

Behöver inte vara så billig, men jag vill gärna få så mycket som möjligt för pengarna om man säger så.

Kanske får köpa någ begagnat som DR säger, men jag måste bara lyckas engagera någon god vän som kan leta upp vettigt objekt åt mig :D
Eller någon kunnig här :glömdet

Är det inte billigare utanför rikets gränser?

har en gamer burk till salu, värd 9 - 10 lök, säljer den för 4a..

en burk för 4a, som klarar detta spel.
Vad mer behöver jag säga? :)

vafan!!

läste nu hela ditt inlägg, och där säger du ju att du inte ska spela, eller köra krävande grejjer på den.. :brinnerup

Bifogat

• crysis_05.jpg
    crysis_05.jpg
    180.8 KB · Visningar: 64
Last edited:
läste nu hela ditt inlägg, och där säger du ju att du inte ska spela, eller köra krävande grejjer på den.. :brinnerup

Nej tyvärr så spelar jag mycket lite nu för tiden då jag har PS3 i min "lilla biohörna" och skulle jag spela något pc-spel så blir det CS på laptopen som är fullt duglig till det med sina värstinggrejjer :gnissla

Angående skärm vill jag rekommendera Samsung 2243BW, har en sådan på jobbet och den är riktigt bra för sitt pris!
Har varit anti mot widescreen förut men med denna så vände min åsikt helt angående det.

Billig och bra med! Samsung 2243BW :tummenupp

Angående skärm vill jag rekommendera Samsung 2243BW, har en sådan på jobbet och den är riktigt bra för sitt pris!
Har varit anti mot widescreen förut men med denna så vände min åsikt helt angående det.

Billig och bra med! Samsung 2243BW :tummenupp

Jag tycker de flesta nya skärmar är bra jämfört med min gamla 15" tft :brinnerup
Men storleken kanske blir något större, vet inte riktigt än. Denna såg rolig ut: http://www.dustin.se/pd_5010205152.aspx

Många moderna moderkort har bara en ide slot.
Dvs en master och en slave.

Vanligt att cd/dvd går på ide då de prestandamässigt inte behöver mer.

Detta kan innebära att du bara har en ide kvar att leka med men det kanske räcker. Förövrigt är det väl inte så krångligt. Släng upp ett par förslag här så kan säkert någon säga för och nackdelar och vilken som är mest prisvärd.

Inet, Dustin, Westium eller till och med Mediamarkt.

Personligen undviker jag alltid orginaldatorer. Det är bara som att be om det.

Jag tycker de flesta nya skärmar är bra jämfört med min gamla 15" tft :brinnerup
Men storleken kanske blir något större, vet inte riktigt än. Denna såg rolig ut: http://www.dustin.se/pd_5010205152.aspx

Just den där var jag sugen på hit till jobbet. Men jag kom på att det kunde bli lite svårt att motivera varför jag skulle ha just den där skärmen. :hihi

Säkert grym!

Bygg en egen burk.
Jag plockade hårddiskar, dvd-brännar och floppy samt nät-aggregat från den gamla burken.
Jag köpte nytt moderkort med integrerat grafik och ljud, minneskort och processor, chassi, fläkt och kompletterade med extra ide-kort och ltp-port för min gamla skrivare.
Det var ihopskruvat på ett par timmar.
Kom ihåg att om gamla hårddisken och dvd-läsaren är ide, ska de sitta på moderkortets ide-slot under installationen av windows. Jag gjorde misstaget att inte göra så.:huvet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti