Tjöpa en ekonomisk (och antagligen tråkig) bil

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag ligger i startgroparna med tanken att köpa en bil. Dess absoluta främsta syfte kommer vara att transportera mig på veckobasis mellan två städer, Jönköping och Skövde, ca 8 mil i avstånd och 95% landsväg. I nuläget pendlar jag med tåg (ibland buss) (som Försvarsmakten betalar), men med vintern på ingång och kunskapen om hur överraskade SJ blir varje år så har jag mer och mer börjat tänka på tanken att gardera sig, och njuta av, att köra bil istället.

_Tror_ milersättningen är 18 kr/mil

Krav
Jag ska få plats
En passagerare ska få plats
1-2 väskor per individ ska få plats
Bränslesnål som fan
20.000 - 60.000 kr i inköpspris
Skottsäker motor och allmänt bekymmersfri (i relation till bilens ålder och övriga bilar)

Önskemål
Gärna automat
Fräsch
Rolig
Kraftfull motor (bränslesnål...)
SUV / Crossover (bränslesnål...)
Komfort
Tyst ljudnivå
Kosta mindre än 18 kr/mil, exkl. inköpspris men inkl. så mycket som möjligt
Gärna vara en Tesla Model S eller X, gratis parkering och drivmedel då...
Brewdmagnet!


Är det Toyota jag bör ta sikte på? eller lilla Suzuki Swift?
Undvika franska bilar?
Porsche Cayenne? :rockon

Brainstorma fritt, men motivera gärna väl :)
 
Skrotar runt i en Fiat Fiorino nu för tiden, måste lätt vara bland det billigaste bilägandet som är möjligt i dagsläget, skåpbilsskatt, dricker 0,5l diesel och då kör jag inte många km där foten inte är i mattan. Nackdelen i både ditt och mitt fall är väl att den inte riktigt är i sitt esse i högre hastigheter, typ större landsvägar och framförallt motorväg, i en storstad hade den varit ultimat. Men som sagt alla kostnader inräknade tror jag fortfarande inte att det går att komma undan med billigare kilometer.

Annars lär du väl hamna på typ en yaris diesel jappsar har ju sitt pålitlighetsrykte. Civic eller auris om du inte räds att betala lite extra soppa för mer komfort.
 
En SEAT med lilla trecylinders dieseln. Går ruggigt snålt, kostar inget i skatt och försäkring (nästan) och man får en ganska ny och fräsch bil för lite pengar. Hustrun kör en sån nu och den bara går och går. Jag gör oljeservice på den när det är dags och så monterade jag fjädrar på handbromsreglaget på oken bak (minskad risk för kärvande handbroms, satt inget original på den). Det mesta är budget på den, men motor och drivlina är samma som i VW Polo och Audi A2 tex.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
 
Borde man inte kunna hitta en typ pugge 308 med 1,6HDI dieseln.
Finns ju med automat också.
Snåla, driftsäkra och billiga i det mesta. Får ju till och med service på Peugeot för 1000kr om den är över 5år gammal. Visst mest ett oljebyte, men en stämpel i den magiska boken.
 
Varför ha tråkigt? Köp en Alfa Romeo Mito med dieseln så åker du bra billigt med lite klass.

Annars är väl Civic ett skottsäkert val.
 
Toyota Yaris, tråkig i kubik, knappt nån skatt, drar lite, billig att försäkra och billig i service.

Baksätet kan du skjuta fram om du ska packa.

Kukförminskare av rang! :tummenupp
 
Merca C-klass 220 CDI.

Använder min -00:a som pendlarbil, 7 mil enkel väg till jobbet, motorväg.
Kör den på 0,53 sommartid och 0,57 vintertid (manuell låda).
Tyst och bekväm, driftsäker som få, låga servicekostnader (ingen kamrem, inget partikelfilter, skottsäker drivlina), billig i inköp.

Enda nackdelarna är att den rostar fort och skatten på nästan 6000:-.

Totalt kör jag ca 5000 mil per år.
Tror är det svårt att komma undan billigare än med denna bil...
 
Last edited:
Merca C-klass 220 CDI.

Använder min -00:a som pendlarbil, 7 mil enkel väg till jobbet, motorväg.
Kör den på 0,53 sommartid och 0,57 vintertid (manuell låda).
Tyst och bekväm, driftsäker som få, låga servicekostnader (ingen kamrem, inget partikelfilter, skottsäker drivlina), billig i inköp.

Enda nackdelarna är att den rostar fort och skatten på nästan 6000:-.

Totalt kör jag ca 5000 mil per år.
Tror är det svårt att komma undan billigare än med denna bil...


Fast en skatt på 6000kr är ju många liter soppa. Jämfört då med en miljöklassad diesel som har 1400kr/år.
Kamrem är inget bekymmer idag. Rullar 24k mil och är enkel att byta jämfört med kedja.
Kedja var bra när remmarna rullade 10k mil och dyra att byta.

Komforten i C klassen är ju dock riktigt god.
 
Borde man inte kunna hitta en typ pugge 308 med 1,6HDI dieseln.
Finns ju med automat också.
Snåla, driftsäkra och billiga i det mesta. Får ju till och med service på Peugeot för 1000kr om den är över 5år gammal. Visst mest ett oljebyte, men en stämpel i den magiska boken.

Jo. Men dom har också ett helt fantastiskt rostskydd.
I svenskt klimat med saltade vägar så får man räkna med rostrosor över dörrsidorna inom loppet av 2-3 år.
Detta oavsett om man tvättar den lite då och då.
 
Jo. Men dom har också ett helt fantastiskt rostskydd.
I svenskt klimat med saltade vägar så får man räkna med rostrosor över dörrsidorna inom loppet av 2-3 år.
Detta oavsett om man tvättar den lite då och då.

Jag har då inte sett en rostig pugge 207,208, 307 407 eller 308. Eller cittra C3, C4 eller berlingo.
Passater och mercor av 1-3års ålder. Men aldrig en fransk från 00 och framåt.
Bara vår press som analyserar deras dåliga rostskydd och ger volvo och VW topp betyg, varav passat 07-12 rostade som en 80tals japs. Så det är inget att lita på.

Nu säger jag inte att det är världens bästa bilar, men väldigt mycket pang för pengen. Samt idiotsäkra i det mesta. Franska bilar har verkligen ryckt upp sig senaste 15åren. Och har en förvånandsvärd komfort. Oftast lite bullriga. Äger en 308SW som andra bil.
I jämförelse med mina tjänstebilar passater, sharan och V70 så är den franska bilen fantastisk. Sharanen dock bäst i komfort. Men dyrast i både inköp och service. Vw har ju också en egenskap att bo på en verkstad.
Även i service kostnad är vår 308 riktigt bra.
Körde en berlingo family i 12000mil. Inte ett endaste litet fel.
 
Civic är ett klockrent val, Honda må inte vara roligast, snyggast eller bäst men grejerna håller riktigt bra!
Type R om du vill ha lite mer nöje och kan leva med att det blir lite dyrare.
 
Jag har då inte sett en rostig pugge 207,208, 307 407 eller 308. Eller cittra C3, C4 eller berlingo.
Passater och mercor av 1-3års ålder. Men aldrig en fransk från 00 och framåt.
Bara vår press som analyserar deras dåliga rostskydd och ger volvo och VW topp betyg, varav passat 07-12 rostade som en 80tals japs. Så det är inget att lita på.

Nu säger jag inte att det är världens bästa bilar, men väldigt mycket pang för pengen. Samt idiotsäkra i det mesta. Franska bilar har verkligen ryckt upp sig senaste 15åren. Och har en förvånandsvärd komfort. Oftast lite bullriga. Äger en 308SW som andra bil.
I jämförelse med mina tjänstebilar passater, sharan och V70 så är den franska bilen fantastisk. Sharanen dock bäst i komfort. Men dyrast i både inköp och service. Vw har ju också en egenskap att bo på en verkstad.
Även i service kostnad är vår 308 riktigt bra.
Körde en berlingo family i 12000mil. Inte ett endaste litet fel.

Tja. då har vi lite olika upplevelser. Sambons mamma har en 208. Den har efter 3 år början till rostrosor på dörrarna på båda sidor.
Och hon har ändå hållt den hyfsat tvättad. Dock kör hon nästan uteslutande på hårt saltade vägar i Stockholmsområdet.
Med det sagt så har den trots tvättning rostat minst lika mycket på 3 år som min 21 år gamla Audi har rostat nästan utan tvättning vintertid och jag kör lika mycket stockholmstrafik jag.

För mig så är det dåligt rostskydd om en bil rostar lika mycket på 3 år med omvårdnad som vad min bil gjort på 21 år nästan utan omvårdnad.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top