Bil till mormor och morfar, cirka 30 000, <1,3 liter

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Mina morföräldrars bil brann inatt :brinnerup (De är från Polen förresten och fick beskedet över telefon, de är och hälsar på nu)
:( otroligt trist, den stod på en verkstadstomt och förmodligen sköt några ungar in en raket och bilen tog eld. Det var en Skoda Felicia som de köpte för kanske 12 år sen, ger nästan inget alls på försäkringen.
Men men...

De söker något billigt och simpelt. Upp till kanske 30000kr (den kommer köpas i Polen men priserna och utbudet är väl snarlikt här, så fundera ni på Sverige :) ).
P.g.a skattekostnader bör motorvolymen understiga 1,3 liter.
Dessutom bör den vara bensinsnål (skriver bensin för de vill ha bensin)
AC är nästan ett krav, Skodan hade ingen AC.
Relativt kortmilad vore bra, <12000 mil? Helst nyare årsm också, kanske från 2000? I övrigt säker och krångelfri. De kör kanske 1000 mil om året.

Finns ju en del i den klassen. diverse Kia och Hyundai, Skoda Fabia, Renault Clio, Peugeot 307. Vad tror ni om dem?
Hur ska man resonera?

Tacksam för lite råd. :tummenupp

Finns ju en del i den klassen. diverse Kia och Hyundai, Skoda Fabia, Renault Clio, Peugeot 307. Vad tror ni om dem?
Hur ska man resonera?

Tacksam för lite råd. :tummenupp
När det gäller Peugeot så är det snarare 206/207 än 307 som motsvarar storleken. Å andra sidan har jag ägt en 206 och skulle därför inte rekommendera någon att köpa sådan, eller annat franskt för den delen (Citra är samma skräp, Renuault är än värre, speciellt ibland extremt dyr att göra standardservice som byta kamrem, ibland kan man inte ens byta glödlampa själv).

Skulle nog kolla Toyota även om dom har en tendens till att bli dyra. Fast Kia har fått jävligt bra omdömen på senare tid och är ju betydligt billigare. Skoda Fabia är väl en ok bil men inte så jävla mycket billigare beg än den Polo den bygger på och betydligt plastigare. Och VW har ju haft sina små problem.

Edit: Toyota Yaris är rätt storleksklass. 2001a, 11500 mil, 29000
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Yaris_1_0_5dr_37837965.htm?ca=23_10&w=3
oprutat och bara det första jag hittade på blocket, finns säkert fler i din närhet.

Last edited:
Toyota Yaris skriver jag under på, morsan har haft två, den första utan AC, annars skulle hon ha haft kvar den.

Hon har dock modellen som heter Yaris Verso, dvs den högbyggda.

Den är djävulskt praktisk IOM att bakstolarna går att fälla ner under golvet så att man får ett (för klassen) enormt lastutrymme.

Dessutom toppar den 175 på mätaren, har jag hört....

Tack för era tips! Yaris står sig ganska högt i pris (av en anledning kanske). Går nog att hitta en sådan.
Fabia skulle mina morföräldrar nog gilla. Deras skoda fungerade fint under hela tiden.

Lite off-topic men ändå. Här är bilen på vänster sida:
4efceb84b09c0_g1.jpg

http://wroclaw.naszemiasto.pl/galer...1941701,id,t,tm,zid.html#galeria-duze-zdjecie

Jag trodde först att den skulle dra under 1.3 liter. Men det är väl mer rimligt med motorvolym ;). Två BMW C1 som du svetsar ihop?

Mina morföräldrars bil brann inatt :brinnerup (De är från Polen förresten och fick beskedet över telefon, de är och hälsar på nu)
:( otroligt trist, den stod på en verkstadstomt och förmodligen sköt några ungar in en raket och bilen tog eld. Det var en Skoda Felicia som de köpte för kanske 12 år sen, ger nästan inget alls på försäkringen.
Men men...

Lite off-topic men ändå. Här är bilen på vänster sida: Bild på utbrunnet kvarter

Sikken jävla nyårsraket:brinnerup

Ontopic ställer jag mig i toyota yaris ledet.

Eller Fiat Multipla.
Den där miffiga Farmor Anka bilen :D

NEJ!

Ingen ska köpa dom bilarna, inte ens dom som redan finns ute på marknaden, då kan Fiat få för sig att det är okej att tillverka skit som ser ut så.

Orginalet var i alla fall sött vrickad:

3822131216_343ef1982b.jpg

Fiat Multipla måste fan vara fulaste bilen som någonsin tillverkats, åtmiknstone framifrån

fiat_multipla.jpg

Bakifrån är vissa årsmodeller av Renault Megane kandidat till priset...

renault-megane.JPG

Drar upp tråden för nu har en bil inhandlats.

Det blev en:

.....trumvirvel.......

Toyota Yaris från 2002 med 6500 mil på mätarn. 3 dörrars, silvermetallic med 1-litersmotor. Säkert ingen raket men duger troligen för dem :rock
Det var en bekant som jobbar som mekaniker, eller vad det var, hos bilhandlaren som hittade den åt dem och efter lite prut fick de den för motsvarande 25000 kr. De står nog lite lägre i pris i Polen.

Tack alla ni som tipsat om bra bilar! :tummenupp

Det blev en:

.....trumvirvel.......

Toyota Yaris från 2002 med 6500 mil på mätarn. 3 dörrars, silvermetallic med 1-litersmotor. Säkert ingen raket men duger troligen för dem :rock
Det var en bekant som jobbar som mekaniker, eller vad det var, hos bilhandlaren som hittade den åt dem och efter lite prut fick de den för motsvarande 25000 kr. De står nog lite lägre i pris i Polen.

Dom kommer att ha en skitbra bil dom närmaste åren, det kan du vara säker på!

Bakdelen sitter ju fram... eller ja. Framdelen sitter bak... Hmm fast dörrarna går ju åt fel håll också. Men det var ju iofs inte ovanligt förr.

NEJ!

Ingen ska köpa dom bilarna, inte ens dom som redan finns ute på marknaden, då kan Fiat få för sig att det är okej att tillverka skit som ser ut så.

Orginalet var i alla fall sött vrickad:

View attachment 350970

Riktigt bra pris helt klart. Hoppas den funkar bra.

Det var den eller Fabian... Och få pratar vi inte Siba ;)

Det blev en:

.....trumvirvel.......

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...