Historien bakom en av tidernas coolaste bil - Bugatti Veyron

Givetvis menade jag inte att man skulle göra en bil med fem stycken S1000RR-motorer. Jag ville bara visa att litereffekten i den motorn de kör med i Väjrån inte är specillt ball (speciellt inte med anke på att den är överladdad) och att 1000 hästar klarar sig med kylningen motsvarande den hos 5st hojkylare placerade i fartvind.

Hela inslaget går ju ut på att få det att verka som en makalös bedrift. Jag hävdar att det är en sjysst bedrift att få ihop alla dessa element, men inget konstigt alls om man har resurserna (ingenjörstimmar och pengar) vilket VW har. Keonigsegg är i så fall mycket ballare eftersom den är än mer extrem och har skapats med mindre resurser och färre, men troligen mer dedikerade människor.

Avgaskraven lär väl inte vara ett jätteproblem då de knappast mäts vid maxeffekt där turbon laddar järnet och soppa nog att värma 100 tyska hus under vintern plus dessutom få upp en kloss till bil i över 400 km/h eldas.

Nej visst. Det finns motorer med lika hög litereffekt. S1000RR motorn är ett exempel.
Men det är betydligt ovanligare med motorer med lika hög litereffekt som klarar avgasreningskraven för bilar.
Och motorn i en Veyron har heller inte en kylning motsvarande 5 st hojkylare placerade fritt i fartvinden. I sådant fall vore hela fronten en enda stor kylare. Och det är den ju som bekant inte. En bugatti Veyron har betydligt mindre yta för att placera kylarna på än så.
Dessutom sitter inte avgasrör och grenrör fritt i fartvinden vilket är ytterligare värmeeffekt som man måste bli av med.

Avgaskraven är ett jätteproblem faktiskt.
Visst. Avgasmätningarna görs vid tomgång och vid 2500 rpm (om jag inte minns fel) i alla fall vid besiktningen. Det görs betydligt mer mätningar vid godkännandet.
Men det betyder inte att du är opåverkad av det vid max pådrag även om man inte mäter där.
Anledningen är följande.
För att klara avgaskraven så måste man ha en katalysator. för att den ska göra sitt jobb så måste den vara lagom dimensionerad och den måste få avgaser på eller nära lambda 1.
Om man sedan drar på så får man inte avvika allt för mycket ifrån detta.
Normalt sett så är en lösning på problematiken med höga temperaturer att man ökar mängden bränsle.
Om du ökar mängden bränsle så kommer förbränningen inte att bli komplett med följden att en del bränsle förbränns i katalysatorn istället. Om detta sker med för stort överskott på bränsle i en motor som matar ut 1000 hk på maxeffekt så inser man snabbt att det kommer att sabba katalysatorn på nolltid.

Med andra ord. Allt är en fråga om kompromisser. Vill man inte kompromissa så måste man ösa pengar på problemet. Att göra en djävligt snabb bil går utmärkt. Det är Koeniggsegg ett exempel på. Dom har tagit fram en snabb bil till ganska begränsad budget. Men den är långt ifrån bekväm.
Ska den dessutom vara bekväm så förlorar man en möjlighet till kompromiss.
För att lösa den ekvationen så kostar det utveckling.

Världsrekord i vad?

Trollar du? Världsrekord i topphastighet bland serieproducerade bilar. Serieproducerade är väl dessutom rent av tveksamt att kalla det i vissa fall men Egget verkar i alla fall räknas med där så.

Visst, dom hittade på nåt annat rekord som innefattade acceleration och sedan inbromsning. Var det 0 till 300 och sedan ner till 0 igen? Men det spelar ingen roll, den officiellt snabbaste bilen är för närvarande inte en Koenigsegg. Desvärre har Koenigsegg inte tillgång till samma testbana som Bugatti så dom har svårt att slå rekordet.

Tyvärr måste jag ju säga för jag vill ju också gärna precis som er att världens snabbaste bill ska produceras i Sverige. Men hur mycket man än önskar så får man inte blanda ihop sina våta drömmar med hårda bevisade fakta.

För att klara avgaskraven så måste man ha en katalysator. för att den ska göra sitt jobb så måste den vara lagom dimensionerad och den måste få avgaser på eller nära lambda 1.
Om man sedan drar på så får man inte avvika allt för mycket ifrån detta.

Man leder avgaserna förbi katalysatorn vid hög last så den är bara ett mekaniskt rördragningsproblem. Det gör Koenigsegg och antagligen även de övriga.
Emissionslagstiftningen gäller inte vid hög last så där är det bara att brassa på hur man vill.

Trollar du? Världsrekord i topphastighet bland serieproducerade bilar. Serieproducerade är väl dessutom rent av tveksamt att kalla det i vissa fall men Egget verkar i alla fall räknas med där så.

Visst, dom hittade på nåt annat rekord som innefattade acceleration och sedan inbromsning. Var det 0 till 300 och sedan ner till 0 igen? Men det spelar ingen roll, den officiellt snabbaste bilen är för närvarande inte en Koenigsegg. Desvärre har Koenigsegg inte tillgång till samma testbana som Bugatti så dom har svårt att slå rekordet.

Tyvärr måste jag ju säga för jag vill ju också gärna precis som er att världens snabbaste bill ska produceras i Sverige. Men hur mycket man än önskar så får man inte blanda ihop sina våta drömmar med hårda bevisade fakta.

Japp, skiljer 8 mph mellan Agera R och Bugatti Veyron Super Sport.
Bäst acceleration (0-100) verkar Ariel Atom 500 ha, föga överraskande. :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...