Historien bakom en av tidernas coolaste bil - Bugatti Veyron

Eller så ser man det som att det är Christian är en mer kompetent företagsledare som insett vad Koenigsegg är och vad det kan va. Stor del av utveckling har han väll lyckats få till genom frivillighetsarbete, mot reklam och att han delat med sig av företaget?

Jag skulle kunna tänka mig att det är svårare att tillverka en supersportbil och de människorna som jobbar med det behöver högre kompetens än de som gör svensson-bilen. Att det ser är mer omfattande att konstruera en personbil tvekar jag inte en sekund på.

Även om jag inte har råd med sådana här under tycker jag det är häftigt att de tillverkas så man kan ha något att drömma om. :smasha

Kompetens företagsledare? För att han driver ett företag som sedan starten bara visat ett enda år med positivt resultat? Som bara överlever för att massor av rika människor i hans omgivning pytsat in pengar i otaliga nyemissioner? hmmm jag ser förvisso likheterna med Saab...

Svårare tillverka en supersportbil? Jo, 10 ingenjörer i Ängelholm har nog högre kompetens än 1000 ingenjörer hos en fordonstillverkare.

Jag tycker också att supersportbilar ärt häftiga men jag är inte så naiv att jag tror det är lättare och konkurrera på en marknad där det räknas insparade ören på varje liten detalj som ska monteras på fordonet.

Att bygga en bil snäppet över kitcar. Sedan slänga in en motor med +1000hk så att den blir snabbast i världen och sedan lyckas sälja den till 10 personer varje år. Personer som bara vill äga det värsta just för att den är snabbast. Det är ett bra val av strategi, men det är inte direkt rocket science.

Kompetens företagsledare? För att han driver ett företag som sedan starten bara visat ett enda år med positivt resultat? Som bara överlever för att massor av rika människor i hans omgivning pytsat in pengar i otaliga nyemissioner? hmmm jag ser förvisso likheterna med Saab...

Svårare tillverka en supersportbil? Jo, 10 ingenjörer i Ängelholm har nog högre kompetens än 1000 ingenjörer hos en fordonstillverkare.

Jag tycker också att supersportbilar ärt häftiga men jag är inte så naiv att jag tror det är lättare och konkurrera på en marknad där det räknas insparade ören på varje liten detalj som ska monteras på fordonet.

Att bygga en bil snäppet över kitcar. Sedan slänga in en motor med +1000hk så att den blir snabbast i världen och sedan lyckas sälja den till 10 personer varje år. Personer som bara vill äga det värsta just för att den är snabbast. Det är ett bra val av strategi, men det är inte direkt rocket science.

Att det är mer omfattande är väll självklart när det är så mycket man ska göra själv? Sen vet vi ju inte riktigt fördelningen på arbetet, de 1000 ingenjörerna gjorde knappast enbart grejor åt SAAB utan även gemensamma saker inom koncernen. Man hade fler modeller samtidigt än Koenigsegg osv. Mycket av eggets utveckling gjordes dessutom hos partners där man i många fall köpt färdiga grejor för att passa ihop dem.

Jag tycker det är trist att man ska se ner på en sån här prestation.

Dessutom gick egget med vinst 2 av de senaste 4åren, innan dess har jag inte statistisk.

Att det är mer omfattande är väll självklart när det är så mycket man ska göra själv? Sen vet vi ju inte riktigt fördelningen på arbetet, de 1000 ingenjörerna gjorde knappast enbart grejor åt SAAB utan även gemensamma saker inom koncernen. Man hade fler modeller samtidigt än Koenigsegg osv. Mycket av eggets utveckling gjordes dessutom hos partners där man i många fall köpt färdiga grejor för att passa ihop dem.

Jag tycker det är trist att man ska se ner på en sån här prestation.

Dessutom gick egget med vinst 2 av de senaste 4åren, innan dess har jag inte statistisk.

Övriga bilindustrin gör på samma sätt, dvs köper in det mesta av underleverantörer.

Jag vill snarare minnas att egget gått break even ett år samt lite plus ett år. Förvisso gav bägge de åren så pass svaga vinster att det lika gärna kan ha skapats bokföringstekniskt. Och man kan nog lika gärna kalla bägge åren för break even.

Det är alltså ok att se ner på resterande 99% av samma yrkeskår? Men inte den procenten som jobbar med sportbilar?

Att klämma ur 1000 hk ur en motor går ja.
Att göra en motor som håller länge går också.
Att få en motor som ger tillräckligt rena avgaser för att bli godkänd går det med.
Att hålla en motor relativt sval går också.
Att konstruera en kaross som går stabilt på vägen i 400 km/h går det med.
Att konstruera en kaross som går bekvämt går också.
Att få till en aerodynamisk kaross går också.

Svårigheten ligger i att om du slänger ihop en bil som är aerodynamisk och bekväm att åka i samtidigt som den är stabil i mycket höga hastigheter.
Om du i den karossen ska slänga in en motor som ger 1000 hk och håller länge samtidigt som den har tillräckligt rena avgaser för att bli godkänd och som dessutom inte ska brinna upp så blir det ganska mycket svårare.

En aerodynamisk kaross ska helst ha så lite hål som möjligt vilket innebär att du får problem med tillgång till kylluft.
Jag är dessutom inte helt säker på att en motor från en S1000RR skulle må så enormt bra om den bodde instängd i en kaross. Och den skulle definitivt inte klara ett avgastest för bilar.
Motorcyklar har väldigt snälla avgaskrav så dom går ofta ganska fett för att det ger svalare förbränning och det är lättare att få den att hålla.
Kör du en S1000RR motor på en mager bränsleluft blandning som gör att man klarar avgasproven så skulle den troligen inte alls må bra efter en stund med höga effektuttag.

Skulle du försöka klämma in 5st motorer från en S1000RR i en bil av typen Bugatti Veyron så skulle du få en bil som drog flera liter / mil i jämn fart i 70. Den skulle garanterat ha så skitiga avgaser att den inte skulle vara godkänd någonstans i världen och den skulle skära pga överhettning efter en stund med höga effektuttag då motorerna inte klara av att sitta 5 st tätt ihopklämda i ett trångt uttrymme och den enda kylningen är några underdimensionerade kylare. Det skulle vara helt omöjligt att sälja bildjäveln för man skulle inte hinna från en mack till en annan innan det var dags att tanka.

Missförstå mig rätt. S1000RR har en bra motor men det är förbannat mycket enklare att konstruera en 1000cc motor med 200 hk i litereffekt som har snälla avgaskrav och som sitter ute i det öppna med obegränsad tillgång på kylning än det är att få ur 1000 hk ur en motor som ska gå att använda till vardagskörning i en bil som ska klara avgaskraven, vara tillförlitlig och klara sig med väldigt begränsad tillgång till kylning.

Givetvis menade jag inte att man skulle göra en bil med fem stycken S1000RR-motorer. Jag ville bara visa att litereffekten i den motorn de kör med i Väjrån inte är specillt ball (speciellt inte med anke på att den är överladdad) och att 1000 hästar klarar sig med kylningen motsvarande den hos 5st hojkylare placerade i fartvind.

Hela inslaget går ju ut på att få det att verka som en makalös bedrift. Jag hävdar att det är en sjysst bedrift att få ihop alla dessa element, men inget konstigt alls om man har resurserna (ingenjörstimmar och pengar) vilket VW har. Keonigsegg är i så fall mycket ballare eftersom den är än mer extrem och har skapats med mindre resurser och färre, men troligen mer dedikerade människor.

Avgaskraven lär väl inte vara ett jätteproblem då de knappast mäts vid maxeffekt där turbon laddar järnet och soppa nog att värma 100 tyska hus under vintern plus dessutom få upp en kloss till bil i över 400 km/h eldas.

Man kan se biltillverkare idag som designstudios. Det mesta kommer från underleverantörer och det är där mycket av utvecklingsarbetet sker. Tittar ni under skalet på många av dagens bilar så har de många gemensamma komponenter mellan varandra trots att de kommer från skilda koncerner. Besökte Maserati fabriken för några år sedan. Komponenterna från underleverantörerna sattes i en låda som följde bilen längst det löpande bandet och motorn levererades från Ferrari inkörd och klar.

Något man noterat allt oftare. Inte bara när det gäller bilar utan även elektronikbranschen är att tillverkarna släpper ofullständiga produkter. Man stressar ut dem på marknaden och rättar till felen allt eftersom genom att uppdatera mjukvara. Kunderna får agera testpilot.

Jag skulle kunna tänka mig att det är svårare att tillverka en supersportbil och de människorna som jobbar med det behöver högre kompetens än de som gör svensson-bilen.

Roll-angle är fortfarande roll-angle om du kör en Svensson bil. Cl/Cd är fortfarande en uträkning du måste göra för en Svensson bil. Oavsett om du gör en space-frame eller monocoque måste du fortfarande testa olika lastfall.

Så varför jobbade 1000 ingenjörer på SAAB och 10 jobbar på Koenigsegg?
- Därför att hos Koenigsegg kan man för det första göra enklare val när det gäller material och tillverkningsteknik.
- För det andra räknar man inte med samma breda användningsområde
- osv
Varför?
- En SAAB hade begränsningar gällande kostnader
- En SAAB behövde använda befintliga delar från andra bilar men ändå ha en unik bil

Sen är det alltid en rolig diskussion när man nämner att:"This material is normally used in SPACE CRAFTS!" (eller liknande)

Jag slår vad om att man använder polyetylene eller polypropylene för flertalet rymd applikationer, m.a.o. så har du en bakskål i SUPER ÜBER SPACE MATERIAL.

Last edited:
Roll-angle är fortfarande roll-angle om du kör en Svensson bil. Cl/Cd är fortfarande en uträkning du måste göra för en Svensson bil. Oavsett om du gör en space-frame eller monocoque måste du fortfarande testa olika lastfall.

Så varför jobbade 1000 ingenjörer på SAAB och 10 jobbar på Koenigsegg?
- Därför att hos Koenigsegg kan man för det första göra enklare val när det gäller material och tillverkningsteknik.
- För det andra räknar man inte med samma breda användningsområde
- osv
Varför?
- En SAAB hade begränsningar gällande kostnader
- En SAAB behövde använda befintliga delar från andra bilar men ändå ha en unik bil

Sen är det alltid en rolig diskussion när man nämner att:"This material is normally used in SPACE CRAFTS!" (eller liknande)

Jag slår vad om att man använder polyetylene eller polypropylene för flertalet rymd applikationer, m.a.o. så har du en bakskål i SUPER ÜBER SPACE MATERIAL.

Eller så kan man sysselsätta konstruktörerna på fordsättet.
Först konstruera en bra bil.
Sedan bussa ekonomerna på den.
Sedan omkonstruera hela skiten.

Eller så kan man sysselsätta konstruktörerna på fordsättet.
Först konstruera en bra bil.
Sedan bussa ekonomerna på den.
Sedan omkonstruera hela skiten.

Ja eller varför inte implementera concurrent engineering?
Sedan anställer man en Industrial Design Engineer som styr upp skiten; löst.

;)

Övriga bilindustrin gör på samma sätt, dvs köper in det mesta av underleverantörer.

Jag vill snarare minnas att egget gått break even ett år samt lite plus ett år. Förvisso gav bägge de åren så pass svaga vinster att det lika gärna kan ha skapats bokföringstekniskt. Och man kan nog lika gärna kalla bägge åren för break even.

Det är alltså ok att se ner på resterande 99% av samma yrkeskår? Men inte den procenten som jobbar med sportbilar?

http://www.121.nu/onetoone/foretag/koenigsegg-automotive-ab-(publ)/ekonomi

Jag ser inte ner på övriga kåren, jag tror bara att de allra värsta tokarna hamnar hos exklusiva märken.

Tja, det är ju som jag sa. Ett resultat på 274kkr när man omsätter 83 Mkr är väl så nära noll man kan komma.

Och 3.1 Mkr vid en omsättning på 104Mkr är alltså 3% och alltså inte direkt nåt att skryta om. Så var det med den skicklige entreprenören.

Sett över tid blöder bolaget och jag skulle inte köpa aktier i det bolaget. Möjligen kanske 1 aktie skulle vara kul att äga oavsett hur saker och ting går nu när konjunkturen dessutom viker ner.

Last edited:
Tja, det är ju som jag sa. Ett resultat på 274kkr när man omsätter 83 Mkr är väl så nära noll man kan komma.

Och 3.1 Mkr vid en omsättning på 104Mkr är alltså 3% och alltså inte direkt nåt att skryta om. Så var det med den skicklige entreprenören.

Sett över tid blöder bolaget och jag skulle inte köpa aktier i det bolaget. Möjligen kanske 1 aktie skulle vara kul att äga oavsett hur saker och ting går nu när konjunkturen dessutom viker ner.

Varför skall man redovisa vinst?

Varför skall man redovisa vinst?

Nja, man kan ju sikta på att expandera och öka omsättningen istället men Egget visar ju inte direkt någon ökad omsättning heller. Tvärtom verkar dom snarare ha börjat stagnera vilket kanske hänger ihop med att dom inte lägre är värst.

Och har man andra konstnärliga/filosofiska ideer så är man definitivt ingen entreprenör. Möjligen någon slags konstnär.

Nja, man kan ju sikta på att expandera och öka omsättningen istället men Egget visar ju inte direkt någon ökad omsättning heller. Tvärtom verkar dom snarare ha börjat stagnera vilket kanske hänger ihop med att dom inte lägre är värst.

Och har man andra konstnärliga/filosofiska ideer så är man definitivt ingen entreprenör. Möjligen någon slags konstnär.

Vad är värre än 1400 hk och 440 km/h?

Uppenbart har han ju lyckats bättre än Saab i vart fall eftersom han fortfarande är med i leken. Resultatet tidigare år har vi ingen aning om heller, mer än att vi vet att de gått med vinst mer än 1år nu ;).

Uppenbart har han ju lyckats bättre än Saab i vart fall eftersom han fortfarande är med i leken. Resultatet tidigare år har vi ingen aning om heller, mer än att vi vet att de gått med vinst mer än 1år nu ;).

SAAB började bygga bilar i slutet på 40-talet så Egget har en bit kvar innan han lyckats bättre tycker jag.

Visst kostar det att bygga snabbåkarbil. Jag tycker bara inte att veyronen är särskilt cool.
Jag vill ha grejorna mer kompromisslösa.
Den är imponerand på alla sätt, men:

Ja bara en sådan detalj att man väljer framrutan från Saab 99 när man bygger superbil sär något om ambitionsnivån... :D

Jo, resultatet detta år vet vi nästan eftersom antalet sålda bilar brukar vara offentligt och det går nog kolla ifall du vill? Och jag tror dom ligger dåligt till för att få tillräckligt hög omsättning. Men med i storleksordningen 8-10 sålda bilar per år så gör ju en endaste extra såld bil stor skillnad.
Dom verkar i alla fall behöva sälja 10 bilar per år för att gå plus och under det så gör dom knappast vinst 2012.

Bättre än Saab? Dom levde i en sådär 80 år. Koenigsegg har en väl redan en konkurs/rekonstruktion bakom sig? Och jag tvivlar på att dom överlever den lågkonjunktur som nu kommer.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park