Edvinsjolund
Ärkemongo
En relativt extrem bil, ja.
Det är en extrem bil.
Det finns ingen som är i närheten faktiskt. Königsegg skulle inte jag använda till vardags, en Veyron däremot.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En relativt extrem bil, ja.
Det är en extrem bil.
Det finns ingen som är i närheten faktiskt. Königsegg skulle inte jag använda till vardags, en Veyron däremot.![]()
Det är en extrem bil.
Det finns ingen som är i närheten faktiskt. Königsegg skulle inte jag använda till vardags, en Veyron däremot.![]()
Problemet är ju att man måste va Arab för att få för sig att åka en sån till vardags. Douche-faktorn slår genom taket innan man ens torrgasat den på garageuppfarten.
Jag är inne på Orecics spår delvis även om jag nog tycker att det är en bra prestation av ingenjörerna. Man överdriver svårigheten med detta. Att få ut 1000 kusar ur en herrejösses-stor motor är inte så svårt som de får det att låta. Inte ens om man räknar in hållbarhet och daily driver-egenskaper. Jag skulle tro att den svåraste är att få den att gå stabilt och fint på vägen i sjuka farter och at tbestämma var de skulle montera de fånigt många kylarna.
5st BMW S1000RR-motorer skulle generera 1000 hästar (utan turbo!) och klara sig fint med 5 motorcykelkylare placerade där fartvinden kommer åt dem (om man bortser från att de förmodligen värmer varandra en hel del förstås). Lite typiskt National Geographics att gasa på sådär.
Men trots det är det ju en ball bil på många sätt.
Problemet är ju att man måste va Arab för att få för sig att åka en sån till vardags. Douche-faktorn slår genom taket innan man ens torrgasat den på garageuppfarten.
Jag tror inte den håller för vardagskörning och så driver den på för lite hjul.Varför inte?
Smart text
Som vanligt med såna här dokumentärer överdriver man hur "avancerat" det är. Anledningen till att bilen kostar så mycket är för att skapa ett habegär hos alla som inte har råd, så att de som har råd får status av att köpa bilen. En annan anledning till att den är så dyr är att den görs i små serier, och mycket handgörs.
Men att det skulle vara någon sorts "super engineering feat" är bullshit. Det är svårare att göra en billig produkt som är tillförlitlig än en exklusiv med hög prestanda. Fråga designers som jobbar på IKEA bara.![]()
Jag tror inte den håller för vardagskörning och så driver den på för lite hjul.
Precis! Det finns en anledning till att Saab hade 1000 ingenjörer men Koenigsegg bara 10. Trots att Cristian hade svårt och förstå varför.
Saab försvann, Koenigsegg finns kvar. 1-0 till Christian.
Bugatti Veyron är ett teknologiskt statement, precis som Porsche 959 en gång i tiden var. Hur imponerande fartresurser Veyron än har kan man inte trolla bort att den väger 1900 kg och att ägandekostnaderna är inte långt ifrån en privatjet. Där finns nog en förklaring varför ingen av de absurt rika köra runt med sin Veyron som bruksbil trots att den klarar sådan användning utmärkt. I mina ögon blir Veyron en icke-bil även om det är en imponerande bil i vissa avseenden sett i isolation.
Hade hellre köpt en F40 eller McLaren F1 personligen.
Här en intressant artikel om Mclaren F1:
http://www.mclarenlife.com/forums/o...-truth-about-mclarens-f1-man-who-created.html
Jag skulle vilja ha en Porsche 959.![]()
Ähh, är man redan von Anka rik kan man leva med det!![]()
Haha, det kan nog stämma. Jag hade nog kört ändå om jag hade råd
Får den här videon dig att ändra dig?
Lyssna på ljudet...
Och med det vill du säga vad? Att det är lättare tillverka en supersportbil i småskala än att serieproducera en svenssonbil?
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |