Historien bakom en av tidernas coolaste bil - Bugatti Veyron

Det är en extrem bil.
Det finns ingen som är i närheten faktiskt. Königsegg skulle inte jag använda till vardags, en Veyron däremot. :banana

Problemet är ju att man måste va Arab för att få för sig att åka en sån till vardags. Douche-faktorn slår genom taket innan man ens torrgasat den på garageuppfarten.
 
Jag är inne på Orecics spår delvis även om jag nog tycker att det är en bra prestation av ingenjörerna. Man överdriver svårigheten med detta. Att få ut 1000 kusar ur en herrejösses-stor motor är inte så svårt som de får det att låta. Inte ens om man räknar in hållbarhet och daily driver-egenskaper. Jag skulle tro att den svåraste är att få den att gå stabilt och fint på vägen i sjuka farter och at tbestämma var de skulle montera de fånigt många kylarna.

5st BMW S1000RR-motorer skulle generera 1000 hästar (utan turbo!) och klara sig fint med 5 motorcykelkylare placerade där fartvinden kommer åt dem (om man bortser från att de förmodligen värmer varandra en hel del förstås). Lite typiskt National Geographics att gasa på sådär.
Men trots det är det ju en ball bil på många sätt.

Att klämma ur 1000 hk ur en motor går ja.
Att göra en motor som håller länge går också.
Att få en motor som ger tillräckligt rena avgaser för att bli godkänd går det med.
Att hålla en motor relativt sval går också.
Att konstruera en kaross som går stabilt på vägen i 400 km/h går det med.
Att konstruera en kaross som går bekvämt går också.
Att få till en aerodynamisk kaross går också.

Svårigheten ligger i att om du slänger ihop en bil som är aerodynamisk och bekväm att åka i samtidigt som den är stabil i mycket höga hastigheter.
Om du i den karossen ska slänga in en motor som ger 1000 hk och håller länge samtidigt som den har tillräckligt rena avgaser för att bli godkänd och som dessutom inte ska brinna upp så blir det ganska mycket svårare.

En aerodynamisk kaross ska helst ha så lite hål som möjligt vilket innebär att du får problem med tillgång till kylluft.
Jag är dessutom inte helt säker på att en motor från en S1000RR skulle må så enormt bra om den bodde instängd i en kaross. Och den skulle definitivt inte klara ett avgastest för bilar.
Motorcyklar har väldigt snälla avgaskrav så dom går ofta ganska fett för att det ger svalare förbränning och det är lättare att få den att hålla.
Kör du en S1000RR motor på en mager bränsleluft blandning som gör att man klarar avgasproven så skulle den troligen inte alls må bra efter en stund med höga effektuttag.

Skulle du försöka klämma in 5st motorer från en S1000RR i en bil av typen Bugatti Veyron så skulle du få en bil som drog flera liter / mil i jämn fart i 70. Den skulle garanterat ha så skitiga avgaser att den inte skulle vara godkänd någonstans i världen och den skulle skära pga överhettning efter en stund med höga effektuttag då motorerna inte klara av att sitta 5 st tätt ihopklämda i ett trångt uttrymme och den enda kylningen är några underdimensionerade kylare. Det skulle vara helt omöjligt att sälja bildjäveln för man skulle inte hinna från en mack till en annan innan det var dags att tanka.

Missförstå mig rätt. S1000RR har en bra motor men det är förbannat mycket enklare att konstruera en 1000cc motor med 200 hk i litereffekt som har snälla avgaskrav och som sitter ute i det öppna med obegränsad tillgång på kylning än det är att få ur 1000 hk ur en motor som ska gå att använda till vardagskörning i en bil som ska klara avgaskraven, vara tillförlitlig och klara sig med väldigt begränsad tillgång till kylning.
 
Problemet är ju att man måste va Arab för att få för sig att åka en sån till vardags. Douche-faktorn slår genom taket innan man ens torrgasat den på garageuppfarten.

Haha, det kan nog stämma. Jag hade nog kört ändå om jag hade råd!





Jag tror inte den håller för vardagskörning och så driver den på för lite hjul.
Dessutom tror jag att den skulle vilja döda mig.


Precis vad jag menade!
 
Som vanligt med såna här dokumentärer överdriver man hur "avancerat" det är. Anledningen till att bilen kostar så mycket är för att skapa ett habegär hos alla som inte har råd, så att de som har råd får status av att köpa bilen. En annan anledning till att den är så dyr är att den görs i små serier, och mycket handgörs.

Men att det skulle vara någon sorts "super engineering feat" är bullshit. Det är svårare att göra en billig produkt som är tillförlitlig än en exklusiv med hög prestanda. Fråga designers som jobbar på IKEA bara. :)

:tummenupp Precis! Det finns en anledning till att Saab hade 1000 ingenjörer men Koenigsegg bara 10. Trots att Cristian hade svårt och förstå varför.
 
Bugatti Veyron är ett teknologiskt statement, precis som Porsche 959 en gång i tiden var. Hur imponerande fartresurser Veyron än har kan man inte trolla bort att den väger 1900 kg och att ägandekostnaderna är inte långt ifrån en privatjet. Där finns nog en förklaring varför ingen av de absurt rika köra runt med sin Veyron som bruksbil trots att den klarar sådan användning utmärkt. I mina ögon blir Veyron en icke-bil även om det är en imponerande bil i vissa avseenden sett i isolation.

Hade hellre köpt en F40 eller McLaren F1 personligen.

Här en intressant artikel om Mclaren F1:

http://www.mclarenlife.com/forums/o...-truth-about-mclarens-f1-man-who-created.html
 
Bugatti Veyron är ett teknologiskt statement, precis som Porsche 959 en gång i tiden var. Hur imponerande fartresurser Veyron än har kan man inte trolla bort att den väger 1900 kg och att ägandekostnaderna är inte långt ifrån en privatjet. Där finns nog en förklaring varför ingen av de absurt rika köra runt med sin Veyron som bruksbil trots att den klarar sådan användning utmärkt. I mina ögon blir Veyron en icke-bil även om det är en imponerande bil i vissa avseenden sett i isolation.

Hade hellre köpt en F40 eller McLaren F1 personligen.

Här en intressant artikel om Mclaren F1:

http://www.mclarenlife.com/forums/o...-truth-about-mclarens-f1-man-who-created.html

Jag skulle vilja ha en Porsche 959. :drool
 
Problemet är ju att man måste va Arab för att få för sig att åka en sån till vardags. Douche-faktorn slår genom taket innan man ens torrgasat den på garageuppfarten.

Ähh, är man redan von Anka rik kan man leva med det! :D

Haha, det kan nog stämma. Jag hade nog kört ändå om jag hade råd


Mmm..

Frågan är om man vill då massa nya "kompisar" bara för att man råkar bli lus-rik? Tyvärr funkar det ju så att folk spontanhatar folk som har uppenbart äckligt med deg.

Dessutom vette fan om jag skulle vilja ha en :va.. Har nog minst lika kul i körbar Porsche (lätt trimmad Boxster kanske) som i nån av mångmiljon-kärrorna, och då kan man svänga förbi Porsche-affären om nåt skulle strula istället för att på sant lyxmanér lyfta luren och få "mekaniker influgna". Vad de än flyger så tar det nog längre tid än att svänga förbi Porsche på lunchen så jag köper inte service-argumenten heller.

Vad är de egentligen bättre på? Förutom att visa omvärlden att man har dåligt omdöme?
 
Har dom använt den där släden i någon form av race? Vore kul o se hur den står sig när den används på ricKtigt.. typ 24 timmars :tummenupp
 
Får den här videon dig att ändra dig?


Lyssna på ljudet...


Nej det finns inget som kan få mig att ändra mig. Jag kommer ihåg när jag läste om porschen i Teknikens Värld när den kom. Han önskat mig en sedan dess. Hittade en till salu, men jag hade inte 1.8 miljoner då.....heller.
 
De ska ju va' Lamborghini!

0-400km/h:
Lambo: 25sek
Veyron: 55sek


Duktigt frän fly-by vid 4:20 :D

Och ja, jag vet att denna lambo knappast fungerar bra som DD eller håller ihop särskilt bra i jämförelse med en Veyron, så det behöver ni ej poängtera.
 
Och med det vill du säga vad? Att det är lättare tillverka en supersportbil i småskala än att serieproducera en svenssonbil?

Eller så ser man det som att det är Christian är en mer kompetent företagsledare som insett vad Koenigsegg är och vad det kan va. Stor del av utveckling har han väll lyckats få till genom frivillighetsarbete, mot reklam och att han delat med sig av företaget?

Jag skulle kunna tänka mig att det är svårare att tillverka en supersportbil och de människorna som jobbar med det behöver högre kompetens än de som gör svensson-bilen. Att det ser är mer omfattande att konstruera en personbil tvekar jag inte en sekund på.

Även om jag inte har råd med sådana här under tycker jag det är häftigt att de tillverkas så man kan ha något att drömma om. :smasha
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top