Highland Supermoto Cup 2006

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det blir
2.gif
som huvudsponsor i 2006 års supermotocup i Linköping. :)

Anmälan sker här: www.lms.se

Frågor, önskemål och beröm för förra årets cup mottages tacksamt. :tummenupp

Mvh.

HW & Wheeliegirl

Last edited:
Kanonbra! :tummenupp
Jag är skitnöjd med hur det fungerade förra året, enda haken var väl DOT- och reggatkraven som fanns i amatörklassen.
Det är bättre att ha det fritt så att folk kan köra med det de har istället för att tex behöva lägga pengar på nya däck för en tävling när man kan köpa fräscha från någon 250racer åkare för några hundringar, samt om det det skulle råka bli regn(nu slapp vi det) så skulle det kännas tryggare om möjligheten att få använda regndäck fanns. Sen finns det en hel del folk som kör bana och gärna skulle köra sin första tävling men inte har reggad hoj.
Men overall.. mycket bra! Riktigt kul, förra årets höjdpunkter! :)

HW skrev:
Det blir
2.gif

Arbetet med att fastställa inbjudan och tilläggsregler pågår förfullt och beräknas vara klart inom någon / några veckor.
Klart är i alla fall att det blir 450, Open och en Amatörklass.

Mvh.

HW & Wheeliegirl

Förra året var kanon, i år blir det med er erfarenhet ännu bättre!
Blir det samma upplägg eller kommer det bli mer tid?
det var väl det enda som inte var superduperbra;-)

(fan, får inte till de där j-a ikonerna...)

Fan va kul, alltså det är istället för beviks?
Vad räknas som elit då? Är det bara A förare eller räknas B till elit och sen är amatör ett steg under B?

:yoparty :tummenupp :yoparty
Coolt och bra jobbat !
Skönt & se , kan bara säga att det var toppen toppen ifjol
skulle va skönt med ett riktigt hopp istället för rampen
Vi ses
Crille
HW skrev:
Det blir
2.gif

Arbetet med att fastställa inbjudan och tilläggsregler pågår förfullt och beräknas vara klart inom någon / några veckor.

Mvh.

HW & Wheeliegirl

HW skrev:
Det blir
2.gif

Mvh.

HW & Wheeliegirl
Grymt kul!

Skulle vara kul med ett hopp liknade platå !!!

Vi har redan planerat ett nytt hopp, och det blir spektakulärt kan jag säga....:)
Troligen iaf ett platåhopp....
Vidare blir det ändringar av bansträckningen och vi kommer att se till att det blir ett bättre tidsschema med lite mer tid emellan och inte så stressigt som förra året...

Sara

Wheeliegirl skrev:
yada, yada........Vidare blir det ändringar av bansträckningen och vi kommer att se till att det blir ett bättre tidsschema med lite mer tid emellan och inte så stressigt som förra året...
Sara

Med mer tid emellan menas inte mer dötid utan bättre planering av tidsschemat så att man kanske hinner vila lite mellan sina pass.
Tiden mellan 2 grupper på banan blir snarare kortare.

/HW

HW skrev:
yada,yada..... dötid utan bättre planering av tidsschemat så att man kanske hinner vila lite mellan sina pass.
Tiden mellan 2 grupper på banan blir snarare kortare.

/HW

Preciiiis vad jag menade.... :tummenupp

Edit: Här kommer ni att hitta info om tävlingen:

Last edited:
Nyheter inför årets Cup

Elitklassen 750cc blir Open.

Motionsklassen delas upp i 2 grupper. En grupp för gatregistrerade, påställda fordon och en för oregistrerade (enduro-registrerade klassas inte som gatregistrerad) Grupperna kör samma heat och race.

Fria däcksval i samtliga klasser

Förare i motionsklassen får ej ha löst ut A-licens 2006.

Max antal startande ökar förhoppningsvis till 32 i samtliga klasser. (dispensansökan är skickad till svemo)

Avgiften för motionsklassen är 400:- för en enstaka tävling och 900:- för alla 3 deltävlingar. Komplettering till det reducerade priset är ok.

Förare som avbryter sitt deltagande i cupen kan få en del av resterande startavgift återbetald under förutsättning att det finns reserver som kan ersätta dennes plats. Det är tillåtet att själv administrera detta om arrangören underrättas senast 5 dagar före respektive tävling.

Inför varje heat skall deltagande förare och motorcykel infinna sig i startboxen som är belägen vid depåöverfarten. Boxen stängs 5min före heatets början. Förare som inte infinner sig i boxen innan detta får inte delta i heatet. Inför tävlingsheat placeras man enl. startuppställningen redan i boxen för att sedan släppas iväg ett startled åt gången.

Övriga frågor besvaras av Hannes på supermotocup@delete.nu eller på www.sporthoj.com i supermoto-forumet.

Mvh.

Sara Engström o Hannes Westman

HW skrev:
Det blir
2.gif

Mvh.

HW & Wheeliegirl

har redan prickat in datumen i kalendern , er cup blir nåt att se fram emot varje år , har redan mailat till er om deltagande

Skulle man kunna köra i motionsklassen med en 125a motard som är rätt så friskt trimmad....eller har man inget o säga till om förrens man typ har en 450cc+ fyrtaktare?
Aja vad säger ni :va?

Last edited:
Migael skrev:
Skulle man kunna köra i motionsklassen med en 125a motard som är rätt så friskt trimmad....eller har man inget o säga till om förrens man typ har en 450cc+ fyrtaktare?
Aja vad säger ni :va?
Förra året (iofs tror jag att det var i örebro) så vann Fredrik (vad han nu hette i efternamn kom jag inte ihåg) på KTM-cup hojjen, det är en KTM 200SX. Iofs tror jag dom var hottade precis som de skas för supermoto med allt SXS som passar.

Det är 75cc mindre, men det innebär att du nog inte kommer vara toksist om du kan köra! Speciellt inte om du har större än 130 däck bak. Det var en stor nackdel med cup-hojjarna i min åsikt, aldeles för mycke effekt för så lite gummi.

HW skrev:
Motionsklassen delas upp i 2 grupper. En grupp för gatregistrerade, påställda fordon och en för oregistrerade (enduro-registrerade klassas inte som gatregistrerad) Grupperna kör samma heat och race.
Jag förstår att detta har gett er en hel del bryderier, hur man skall dela upp och locka fler motionsåkare.

Jag ser dock en viss skevhet i denna uppdelning, jag menar en whörsting Husa 650 kommer ju ställas mot en LC4 (625/640/660) iom att dom alla finns LV-reggade. Samtidigt kör en KTM SMR/SX inte i samma klass som en EXC trots att det i grund och botten är samma hoj.

Jag har alltså ett förslag (ni kör med högt till tak va?)..... Dela upp motionsklasen efter hojens vikt. Rejshojarna är ju ofta bra mycket lättare än gathojarna och med en sådan uppdelning borde det hela enligt min mening bli mer rättvist. Min gissning är att en rimlig gräns ligger någonstans runt 125kg, men det får man väl kolla upp i tillverkarnas specar.

Vad sägs, kan det vara nåt ?

.

Det är en motionsklass, det hänger mer på förarna än på hojarna. Detta besvarar även "Migael":s fråga. Du kan säkert köra med en 125:a men tänk på att Linköpings bana är Sveriges snabbaste med flera långa snabba partier och en 125:a oavsett effekt har väldig låg toppfart. Toppfarten på banan ligger runt 200km/h.

/HW

Spider skrev:
Jag förstår att detta har gett er en hel del bryderier, hur man skall dela upp och locka fler motionsåkare.

Jag ser dock en viss skevhet i denna uppdelning, jag menar en whörsting Husa 650 kommer ju ställas mot en LC4 (625/640/660) iom att dom alla finns LV-reggade. Samtidigt kör en KTM SMR/SX inte i samma klass som en EXC trots att det i grund och botten är samma hoj.

Jag har alltså ett förslag (ni kör med högt till tak va?)..... Dela upp motionsklasen efter hojens vikt. Rejshojarna är ju ofta bra mycket lättare än gathojarna och med en sådan uppdelning borde det hela enligt min mening bli mer rättvist. Min gissning är att en rimlig gräns ligger någonstans runt 125kg, men det får man väl kolla upp i tillverkarnas specar.

Vad sägs, kan det vara nåt ?

.

Som sagt så är det mycket svårt att dela in i olika klasser. Men att Husaberg 650 får möta KTM 660 var det även förra året och som Hannes säger, så hänger det mest på föraren i motionsklassen.
Denna gat-klass kommer att bli inom själva racet, så alla kör tillsammans och har sedan två skilda prisutdelningar och resultatlistor.
Detta för att även nya förare med gat-hojar ska få komma ut i rampljuset lite mer... :)

Förslag är alltid välkomna, så tack för det! :tummenupp

Last edited:
Jag läste precis igenom Inbjudan, det står att engångslicens går att lösa på plats, hur har ni löst det? Är det inte krav på SuperMotolicens i år och den kan man inte få innan man genomgått utbildning?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back