Hiflo foam airfilter - olja eller inte olja

Frsh

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2023
Ort
Arvika
Hoj
2003, Kawasaki, ZX9R
Hej!
Håller på att serva min Kawasaki ZX9R för första gången och har en fråga. Behöver jag olja in luftfiltret, ett sånt här;


jag har olja från K&N, men är osäker och informationen varierar när jag läser runt.
Allt gott!
 
Tillverkaren anger ingenstans att filtret skall oljas in.
Om så skulle vara fallet så borde det stå på förpackningen.
 
Inte helt lätt att svara på, filtret listas ju som OEM replacement vilka inte är tvättbara och inte ska oljas.

Men deras skumfilter för scooter och MX kan tvättas och ska då oljas.

Ditt filter är ett OEM replacement men ser ut att använda skum som filtermaterial.

Personligen skulle jag nog bara köpt nytt pappfilter för nån hundring, skulle aldrig lita på att icke oljat skumfilter klarar av att filtrera små partiklar.

Står lite om deras luftfilter här på sida 3: http://www.hiflofiltro.com/fileadmin/files/catalogue/Hiflofiltro Application Guide 2021.pdf men lämnar ändå en del frågetecken.

Det är ju dessutom även fel filter du har då ZX9 ska använda HFA2914 enligt hiflo-katalogen
 
Inte helt lätt att svara på, filtret listas ju som OEM replacement vilka inte är tvättbara och inte ska oljas.

Men deras skumfilter för scooter och MX kan tvättas och ska då oljas.

Ditt filter är ett OEM replacement men ser ut att använda skum som filtermaterial.

Personligen skulle jag nog bara köpt nytt pappfilter för nån hundring, skulle aldrig lita på att icke oljat skumfilter klarar av att filtrera små partiklar.

Står lite om deras luftfilter här på sida 3: http://www.hiflofiltro.com/fileadmin/files/catalogue/Hiflofiltro Application Guide 2021.pdf men lämnar ändå en del frågetecken.

Det är ju dessutom även fel filter du har då ZX9 ska använda HFA2914 enligt hiflo-katalogen
Jag har rätt filter, jag hade bara problem att länka rätt filter. ?
 
Vet inte om det är jämförbart, men jag hade Ramair skumfilter på ett tag, på min Bandit. Slängde på det utan att tänka på att det inte var inoljat. Helvete vad grus det var i insuget efter ett tag. Om jag vore som dig skulle jag kolla extra noga betr inoljning.
 
Nej, den ska inte oljas, engångsfilter likväl som originalets foamfilter. Den byts som originalet enligt serviceschema som brukar normalt vara vid 1800 mil.
Antar då att du har HFA2914 i x9:an. Ett billigt filter för drygt 160 spänn så.....
 
Jag brukar fetta in luftburken för att senare se hur mycket damm filtret släpper igenom.
Alla skumfillter och tygfilter jag kört har släpt igenom för mycket damm. Även mitt Ramair filter släpper igenom för mycket damm trots att de påstår att man inte behöver olja.
Men somsagt provkör 100 mil med klistrig olja Kedjeolja/motorsågskedjeolja/fett inne i luftburken så ser du hur illa de ser ut.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top