Hiflo foam airfilter - olja eller inte olja

Frsh

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2023
Ort
Arvika
Hoj
2003, Kawasaki, ZX9R
Hej!
Håller på att serva min Kawasaki ZX9R för första gången och har en fråga. Behöver jag olja in luftfiltret, ett sånt här;


jag har olja från K&N, men är osäker och informationen varierar när jag läser runt.
Allt gott!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tillverkaren anger ingenstans att filtret skall oljas in.
Om så skulle vara fallet så borde det stå på förpackningen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Inte helt lätt att svara på, filtret listas ju som OEM replacement vilka inte är tvättbara och inte ska oljas.

Men deras skumfilter för scooter och MX kan tvättas och ska då oljas.

Ditt filter är ett OEM replacement men ser ut att använda skum som filtermaterial.

Personligen skulle jag nog bara köpt nytt pappfilter för nån hundring, skulle aldrig lita på att icke oljat skumfilter klarar av att filtrera små partiklar.

Står lite om deras luftfilter här på sida 3: http://www.hiflofiltro.com/fileadmin/files/catalogue/Hiflofiltro Application Guide 2021.pdf men lämnar ändå en del frågetecken.

Det är ju dessutom även fel filter du har då ZX9 ska använda HFA2914 enligt hiflo-katalogen
 

Frsh

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2023
Ort
Arvika
Hoj
2003, Kawasaki, ZX9R
Inte helt lätt att svara på, filtret listas ju som OEM replacement vilka inte är tvättbara och inte ska oljas.

Men deras skumfilter för scooter och MX kan tvättas och ska då oljas.

Ditt filter är ett OEM replacement men ser ut att använda skum som filtermaterial.

Personligen skulle jag nog bara köpt nytt pappfilter för nån hundring, skulle aldrig lita på att icke oljat skumfilter klarar av att filtrera små partiklar.

Står lite om deras luftfilter här på sida 3: http://www.hiflofiltro.com/fileadmin/files/catalogue/Hiflofiltro Application Guide 2021.pdf men lämnar ändå en del frågetecken.

Det är ju dessutom även fel filter du har då ZX9 ska använda HFA2914 enligt hiflo-katalogen
Jag har rätt filter, jag hade bara problem att länka rätt filter. ?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Vet inte om det är jämförbart, men jag hade Ramair skumfilter på ett tag, på min Bandit. Slängde på det utan att tänka på att det inte var inoljat. Helvete vad grus det var i insuget efter ett tag. Om jag vore som dig skulle jag kolla extra noga betr inoljning.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nej, den ska inte oljas, engångsfilter likväl som originalets foamfilter. Den byts som originalet enligt serviceschema som brukar normalt vara vid 1800 mil.
Antar då att du har HFA2914 i x9:an. Ett billigt filter för drygt 160 spänn så.....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag brukar fetta in luftburken för att senare se hur mycket damm filtret släpper igenom.
Alla skumfillter och tygfilter jag kört har släpt igenom för mycket damm. Även mitt Ramair filter släpper igenom för mycket damm trots att de påstår att man inte behöver olja.
Men somsagt provkör 100 mil med klistrig olja Kedjeolja/motorsågskedjeolja/fett inne i luftburken så ser du hur illa de ser ut.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top