Hemmabiotråden.

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
Anton_Ljunghusen skrev:
Sub i alla lägen helt klart, iaf på min anläggning
då har du en dålig anläggning :7peta :3freak

Mä men min är ingen värsting heller. Harman/Kardon och Canton. Men jag gillar väl-ljud framför mycket ljud.

När jag bestämde mig för mina LE109or så hade jag tillbringat ca 2 timmar hos HIFI-konsult här i stan och provlyssnat på liknande med liknande pris men ifrån andra märken.

Det jag märkte, och fann fruktansvärt störande, var att många högtalare la på ett eget basljud vilket gav en skev återgivning. Alla inställningar på förstärkare ska vara på 0. Man ska inte pilla på det eftersom skivan är inspelad och mastrad som "det ska vara", och ska upplevas därefter. En riktig förstärkare har ju bara av/på-knapp, linje-väljare och volym-ratt.

Nästa gång du köper högtalare, kolla vilket frekvensomfång dom har så ser du om du behöver sub eller inte :hihi

CJ900RR skrev:

Mä men min är ingen värsting heller. Harman/Kardon och Canton. Men jag gillar väl-ljud framför mycket ljud.

När jag bestämde mig för mina LE109or så hade jag tillbringat ca 2 timmar hos HIFI-konsult här i stan och provlyssnat på liknande med liknande pris men ifrån andra märken.

Det jag märkte, och fann fruktansvärt störande, var att många högtalare la på ett eget basljud vilket gav en skev återgivning. Alla inställningar på förstärkare ska vara på 0. Man ska inte pilla på det eftersom skivan är inspelad och mastrad som "det ska vara", och ska upplevas därefter. En riktig förstärkare har ju bara av/på-knapp, linje-väljare och volym-ratt.

Nästa gång du köper högtalare, kolla vilket frekvensomfång dom har så ser du om du behöver sub eller inte :hihi

Jaså, det låter ju bra med subben på..
Har inte lagt 10k på mina frontar, har väldigt mkt ljud för slantarna tycker jag.. räcker så :)

Här kan vi ju hamna i en närmast religiös diskussion om vad som är bra och dåligt, men de flesta är nog överrens om att en sub förstör mer ljudkvalitet än vad den tillför.

Däremot tillför den mer ljud, det är helt klart, och lite grann beroende på vad man lyssnar på så funkar det säkert. Sedan är det ju en del annat som kommer in med, jag har sett folk som kör sina mp3or genom hyffsade anläggningar och undrar varför det låter skit. Där kvittar det nog om man har sub eller inte, eller för den delen vilka burkar man kör överhuvudtaget. Skit in=skit ut lixom...

Det viktigaste är inte vad man lyssnar med, det viktigaste är vad man lyssnar !

CJ900RR skrev:

Eller så gör man som mig, skiter i att glo på specs och lyssnar på det istället.

En produkt kan ju ha askassa specs men låta bättre än en med bra specs som låter skit.

Edit: specsen på mina frontar.

Tvåvägs golvhögtalare med basreflexkonstruktion
1-tums textildiskant med impregnerad vävd dome
3 st 6,5-tums bas/mellanregisterelement av mineralfylld polypropylen
Frekvensomfång: 39 - 25 000 Hz
Delningsfrekvens: 3 kHz
Känslighet: 91,5 dB
Nominell impedans: 4 ohm
Mått i mm: 970 x 251 x 351 (H/B/D)
Vikt: 18,5 kg styck
Utförande: svart ask, körsbär eller bok

Sen om du tycker mina specs är skit, det bryr jag mig inte om, det är vad jag är nöjd med, ska ju inte spela för dig direkt.

Ta nu detta på rätt sätt och inte som att jag trycker ner dina grejor.

Last edited:
Anton_Ljunghusen skrev:
p.s, solid tycker ju det låter bättre med sub, och hans anläggning klagar inte många på

Japp, jag tycker det låter bättre, avlastar ju frontarna så.

Inte för att min NAD inte kan driva dem lätt annars men ändå, sen får man ett helare ljud tycker jag.

Tycker din anläggning låter brao också.

Förresten står din sub alltid igång? Den ska göra det, bara så du vet. ;)

Solid snake skrev:
Japp, jag tycker det låter bättre, avlastar ju frontarna så.

Inte för att min NAD inte kan driva dem lätt annars men ändå, sen får man ett helare ljud tycker jag.

Tycker din anläggning låter brao också.

Förresten står din sub alltid igång? Den ska göra det, bara så du vet. ;)

Jaså.. varför?
Nej jag slår av den. Den brummar när stereon är av och subben på..

Anton_Ljunghusen skrev:
Jaså.. varför?
Nej jag slår av den. Den brummar när stereon är av och subben på..

Står i min manual att den alltid ska vara på, de på HiFi sa att subbar alltid ska stå på.

Vet inte varför, men elektronik låter bättre när den är varm.

Vad har du för kabel till din sub då?

Solid snake skrev:
Står i min manual att den alltid ska vara på, de på HiFi sa att subbar alltid ska stå på.

Vet inte varför, men elektronik låter bättre när den är varm.

Vad har du för kabel till din sub då?

Aha okej!

Billig kabel tyvär :tungan Fick den på köpet

Anton_Ljunghusen skrev:
Aha okej!

Billig kabel tyvär :tungan Fick den på köpet

Förmodligen därför den brummar, ligger den nära någon annan kabel? Typ nätkabel?

Nära ett vägguttag? Köp sån kabel jag har då, bara 600 spänn för 4 meter. :rolleyes:

Sen fick jag köpa en Y kontakt också för 100 spänn (skulle kosta 250 men fick den för 100 för att han hade glömt att säga att jag behövde en sån.)

Solid snake skrev:
Förmodligen därför den brummar, ligger den nära någon annan kabel? Typ nätkabel?

Nära ett vägguttag? Köp sån kabel jag har då, bara 600 spänn för 4 meter. :rolleyes:

Sen fick jag köpa en Y kontakt också för 100 spänn (skulle kosta 250 men fick den för 100 för att han hade glömt att säga att jag behövde en sån.)

okaj ja de kanske är därför. Japp den ligger nära nätkabel.

du jag har en fråga förresten. På subben finns det ett par andra uttag som jag inte vet vad man ska ha till. Det verkar nästan som om man ska koppla de andra högtalarna igenom den. Står front L R, Center.. osv :confused:

Anton_Ljunghusen skrev:
okaj ja de kanske är därför. Japp den ligger nära nätkabel.

du jag har en fråga förresten. På subben finns det ett par andra uttag som jag inte vet vad man ska ha till. Det verkar nästan som om man ska koppla de andra högtalarna igenom den. Står front L R, Center.. osv :confused:

Okej, köp en riktig subkabel, det är därför den brummar, du har inte en skärmad kabel.

Ja skit i dem, det är om du ska koppla via högtalarna vilket tar jävla massa sladd och är krångligt och du får sämre ljud.

Solid snake skrev:
Okej, köp en riktig subkabel, det är därför den brummar, du har inte en skärmad kabel.

Ja skit i dem, det är om du ska koppla via högtalarna vilket tar jävla massa sladd och är krångligt och du får sämre ljud.

okey. Vad skulle det ge att koppla igenom subben då?

Anton_Ljunghusen skrev:
okey. Vad skulle det ge att koppla igenom subben då?

Mer sladdar runtomkring. :tungan

Det blir inte lika bra, det är egentligen till för de som inte har en riktig subutgång på receivern vilket du verkar ha så skit i dem.

Solid snake skrev:
BILDER! :4skrika

10 poäng till den som kan gissa vem det är på bilden bakom TV:n.
Fan va najs subwoofer!

Jag tror att det är typ Nirvana, men du e ju tungre än så.. så jag vet inte.

Solid snake skrev:
Eller så gör man som mig, skiter i att glo på specs och lyssnar på det istället.

En produkt kan ju ha askassa specs men låta bättre än en med bra specs som låter skit.

Edit: specsen på mina frontar.

Tvåvägs golvhögtalare med basreflexkonstruktion
1-tums textildiskant med impregnerad vävd dome
3 st 6,5-tums bas/mellanregisterelement av mineralfylld polypropylen
Frekvensomfång: 39 - 25 000 Hz
Delningsfrekvens: 3 kHz
Känslighet: 91,5 dB
Nominell impedans: 4 ohm
Mått i mm: 970 x 251 x 351 (H/B/D)
Vikt: 18,5 kg styck
Utförande: svart ask, körsbär eller bok

Sen om du tycker mina specs är skit, det bryr jag mig inte om, det är vad jag är nöjd med, ska ju inte spela för dig direkt.

Ta nu detta på rätt sätt och inte som att jag trycker ner dina grejor.

nu förstår jag inte. skulle vi titta på specs eller inte?! :va för jag tittade inte på specs när jag köpte mina. jag provlyssnade i flera timmar som jag skrev ovanför :rolleyes: och blev glatt överraskad av specsen sedan.

men i alla fall, specs saxat ifrån http://reviews.designtechnica.com/review11_specs54.html

Engineering Principle: 3-way, bass reflex system
Nom. /Music power handling: 150/250 watts
Efficiency (SPL 1W/1m): 89 dB
Frequency response: 20-26000 Hz
Crossover frequency: 300/3200 Hz
Woofer: 2 x 200 mm (8''), polypropylene membrane
Midrange: 180 mm (7''), polypropylene membrane
Tweeter: 25 mm (1''), fabric membrane
Nominal impedance: 4-8 ohms
Dimensions (WxHxD): 23 x 102.5 x 31 cm (9.1'' x 40.4'' x 12.2'')
Weight: 46 lbs (19,2 kg)
Finishes (enclosure/front/grill): Beech/silver/silver, ash black/black/black

här kan du läsa lite om hur bra basen är i dom: http://www.audioreview.com/cat/speakers/main-speaker/canton/PRD_291487_1594crx.aspx och här är en annan: http://www.audioenz.co.nz/2002/canton_le109.html

grejen med just dessa är att det är äkta 3-vägs-högtalare, och inte bara 2-väg eller 2,5-vägs. dessutom är frekvensomfånget så bra, att jag har upptäckt nya detaljer i låtar som jag inte hörde på mina tidigare högtalare (infinity, kommer inte ihåg modell men de bestod av 4 satteliter, 1 center och en bas, kostade nästan 12 lakan). därför valde jag dessa, då dom passar framför allt till musik. jag hackar inte ner på din anläggning, eller Antons, men jag förstår inte varför man t.ex köper en NAD-förstärkare (som antagligen var ganska dyr) och sedan lägger till ett par högtalare som inte gör den rättvisa?

för mig är VÄLLJUD viktigare än MYCKET ljud. jag menade inte att hacka på Anton heller, det skulle vara ett ironsikt inlägg, men jag valde väl fel smileysar :pannkyss

sedan så får jag väl tillägga att valet av högtalare faller på vilken typ av musik man lyssnar på oxå. jag lyssnar på mycket olika, men jag tror nog att du skulle höra stor skillnad på t.ex en machinhead-låt i mina högtalare ifrån dina. även om vissa inte tror det. ni är välkommna förbi på en provlyssning om ni vill :tummenupp

och sist men inte minst, det viktigaste är väl att man själv är nöjd, och ingen annan...

CJ900RR skrev:
jag förstår inte varför man t.ex köper en NAD-förstärkare (som antagligen var ganska dyr) och sedan lägger till ett par högtalare som inte gör den rättvisa?

för mig är VÄLLJUD viktigare än MYCKET ljud. jag menade inte att hacka på Anton heller, det skulle vara ett ironsikt inlägg, men jag valde väl fel smileysar :pannkyss

Förlåt? Vet du ens vad Dali är för något? Har du hört ett par 6006? När jag kopplade in dem så blev det ett rejält lyft för anläggningen och jag hörde en massa detaljer som jag inte hade hört i mina gamla högtalare.

Mina låter bra, det kan jag intyga, anton kan också intyga det.
De låter bra på låg volym och man hör fortfarande basen när man spelar lågt och de låter inte kasst eller rivigt om man spelar högt.

Men sen är inte basen allt heller.......

Solid snake skrev:
Förlåt? Vet du ens vad Dali är för något? Har du hört ett par 6006? När jag kopplade in dem så blev det ett rejält lyft för anläggningen och jag hörde en massa detaljer som jag inte hade hört i mina gamla högtalare.

Mina låter bra, det kan jag intyga, anton kan också intyga det.
De låter bra på låg volym och man hör fortfarande basen när man spelar lågt och de låter inte kasst eller rivigt om man spelar högt.

Men sen är inte basen allt heller.......
:rolleyes: jag hade ingen aning om vad du hade för högtalare. men tittar man på frekvensomfånget på dina så förstår jag att du behöver en sub :arsele

CJ900RR skrev:
och sist men inte minst, det viktigaste är väl att man själv är nöjd, och ingen annan...
:4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika

MikkE skrev:
Fan va najs subwoofer!

Jag tror att det är typ Nirvana, men du e ju tungre än så.. så jag vet inte.

Tackar! Nope det är Max i Sepultura, på den gamla goda tiden då.

*/ ?>
Back