Hemmabions att vara eller icke vara

Återkom gärna med en recension när du fått lyssna in dig ett par dagar. har en kollega som inte har plats för en massa lösa högtalare som däremot börjat överväga en soundbar då han redan pressat flickvännens tålamod med rejält stora golvhögtalare för musiklyssning...

Fungerar inte inbyggda högtalare i rummet?

Återkom gärna med en recension när du fått lyssna in dig ett par dagar. har en kollega som inte har plats för en massa lösa högtalare som däremot börjat överväga en soundbar då han redan pressat flickvännens tålamod med rejält stora golvhögtalare för musiklyssning...
Will do!

Var dum nog att beställa den från krångelbolaget Pixmania, men förhoppningsvis ska jag väl ha den hemma i slutet på veckan.

Har tidigare pysslat en del med hyfsat seriös HiFi.

Pga ändrade familjeförhållanden(= order från "regeringen" :D ) bytte jag förra veckan till en hyfsat seriös 5.1 hemmabioanläggning. Prislappen är ungefär densamma för de båda anläggningarna(c:a 60000:-). Jag noterar till att börja med att det inte är kul att byta ner sig ett par klasser i ljudkvalitet vid lyssnande på musik..:huvet Å andra sidan har man ju fler möjligheter och finesser tillgängliga. Och givetvis en förhöjd upplevelse vid tv-tittande eller film vilket numera är de huvudsakliga användningsområdena.

Men i grunden gäller ju samma sak oavsett om det är Hifi eller hemmabio-upplevelse man eftersträvar, det handlar om kombinationen av grejor för att nå ett bra resultat. Man kan lägga massvis med stålar på en riktig värstinganläggning, men om inte grejorna lirar bra ihop blir ändå inte resultatet bra.

För övrigt kommer jag eventuellt att prova framöver med en separat DAC av seriösare modell för att försöka återta en del av den förlorade ljudkvaliteten :)

Nånting som gör större skillnad än dom flesta tror är rummet, man bör akustikbehandla rummet oxå om man siktar på en seriös anläggning med välljud!
Annars kan man byta komponenter tills man dör utan att bli nöjd!

Nånting som gör större skillnad än dom flesta tror är rummet, man bör akustikbehandla rummet oxå om man siktar på en seriös anläggning med välljud!
Annars kan man byta komponenter tills man dör utan att bli nöjd!

Ja om möjlighet(läs: godkännande av "regeringen") finns. Åtminstone kan man kanske försöka få till en kompromiss. Och att jobba en del med placeringen av framförallt högtalarna.

I grunden gäller dock att välja utrustning med utgångspunkt från befintlig akustik/rum. Det finns alltför många exempel på alldeles för stora(och dyra) högtalare mm i små studentlyor..

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" :fabrorbarbro

Om nu TS har en begränsad budget så tycker jag personligen att du ska köpa ett tex 3.0 eller 3.1 beroende om du har golvare eller stativare som fram surround.

Då typ 70% av filmens dialoger kommer från centern & allt annat fördelat på resten så tycker jag man kan unna sig bra fram högtalare.

Dock så ser jag inte 7.1/7.2 onödigt, utan detta är mer ett förslag till TS.

Måste säga att jag har unnat mig en tidig julklapp. Ett par större ELAC högtalare & en större Pioneer reciver.

Mina gamla Audiovector får fungera som bak surrond tillsvidare

Om nu TS har en begränsad budget så tycker jag personligen att du ska köpa ett tex 3.0 eller 3.1 beroende om du har golvare eller stativare som fram surround.

Då typ 70% av filmens dialoger kommer från centern & allt annat fördelat på resten så tycker jag man kan unna sig bra fram högtalare.

Dock så ser jag inte 7.1/7.2 onödigt, utan detta är mer ett förslag till TS.

Måste säga att jag har unnat mig en tidig julklapp. Ett par större ELAC högtalare & en större Pioneer reciver.

Mina gamla Audiovector får fungera som bak surrond tillsvidare

Om man inte mints kör 5.1 så tycker jag man kan strunta i surround helt, 3.0 eller 3.1 är ju inte surround, bara ljud framifrån.. Då kan man lika gärna bara ha två frontar (Golvhögtalare) av bra kvalité som man vinklar mot lyssningsplats (sweetspot) så man ser utsidan på dom (ca 25 grader), då kommer du uppleva att ljudet kommer i mitten iaf....
Surround högtalarna är dom minst dyra och minst viktiga i ett surround system, dom behöver inte vara av lika bra kvalité som resten pga det lilla ljud som dom ska leverera!

Så antingen minst 5.1 eller bra Stereo!!!:tummenupp

Jag håller med, bättre då att satsa alla stålarna på en bra tvåkanalsanläggning. Har man bara någorlunda bra ordning på grejorna så får man en vettig perspektivkänsla. Åtminstone om man sitter placerad i den s.k sweetspoten.

Riktig surround börjar vid fem kanaler. Det behövs också lite mer pengar än ett komplett stormarknadssystem för några tusen för att uppnå någon surroundkänsla att tala om, i annat fall blir det bara "ljud överallt"..

Jag vill också ha en soundbar!
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/soundbar-hemmabio/lg-hls34s/128716.4316/

Men jag har inte riktigt koll, fungerar den som en förstärkare? Kan man koppla dvd eller tv direkt till denna eller är den bara som en "lös högtalare" och måste kopplas till en hederlig förstärkare?

Försöker minska antalet föremål framför tvn...

Det är en inbyggt förstärkare och du kopplar allt till den!

Ja, det var Herr Sandström som startade den sajten. Och hembiobutiken också om jag inte minns fel, men det låter jag honom själv bekräfta.

jaså! Där ser man, det har han gjort bra i så fall!!!:tummenupp

Last edited:
Lånar tråden lite:

Måste hemmabioanläggningen OCKSÅ vara 3D-ready om TVn är det när man kör sina 3D-filmer?

:va

Tycker jag låter osannolikt men det diskuterades lite idag och jag asnsåg att det räckte mad TVn. Men motparten påstår att även bluerayspelaren måste vara 3Dready.

Vad gäller?

Lånar tråden lite:

Måste hemmabioanläggningen OCKSÅ vara 3D-ready om TVn är det när man kör sina 3D-filmer?

:va

Tycker jag låter osannolikt men det diskuterades lite idag och jag asnsåg att det räckte mad TVn. Men motparten påstår att även bluerayspelaren måste vara 3Dready.

Vad gäller?

Ska du ha reicivern som bildväxel måste den ha hdmi 1.4 å självklart lär du ha en 3d ready bd spelare med

Last edited:
Lånar tråden lite:

Men motparten påstår att även bluerayspelaren måste vara 3Dready.

Vad gäller?

Näe , men surroundljud kan ju vara lämpligt. Att ha en fet 3d-tv och bara platt ljud från inbyggda högtalare känns ju lite meningslöst.

Spelaren måste dock ha 3d-stöd. PS3 är den enda "gamla" spelaren som har 3D-stöd, annars måste man köpa en ny Blurayspelare med 3d-stöd.

För att få 3D så måste din Bluerayspelare kunna mata ut 3D-informationen. Det görs via HDMI 1.4 (senaste versionen). Har du tex en PS3 så klarar den det om du uppdaterat till senaste mjukvaran. Om du skickar signalen direkt in i TVn så är det lugnt så länge du har en 3D-TV. Men om du kopplat in din HDMI-kabel via tex en 5.1-reciever så måste även den klara HDMI 1.4. Annars tappar du 3D-effekten på vägen. Ett alternativ för att slippa köpa ny reciever om din gamla inte klarar HDMI 1.4 är att mata bilden till TVn direkt och köra ljudet separat via tex coax eller optiskt in i recievern. Inte lika snygg lösning, men det borde funka bra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT