Hemmabio, behöver råd, tips...

Dee_cati skrev:
Dessvärre så anser jag nästan att THX-standarden borde vara en utdöende standard för det händer ju för böevelen inget! Det jag menar är att det finns grejjer som inte är THX-certifierade men som har bättre ljud än flera med THX-cert. Så upplever jag det iaf, kan ju iofs ha helt fel :)

Visst är det så, men precis som vid all typ av certifiering så är det "loggan" man vill åt snarare än vad den står för. Har i och för sig aldrig varit med om att det låtit bättre i en biosallong utan THX... När biografer satsar pengar på ljudet så vill de gärna att det ska betala igen sig och THX är en märkning som går hem hos besökarna. Men det finns säkert exempel.

Last edited:
Förresten, när vi ända pratar hembiogrejer så behöver jag också ett råd. Kan möjligtvis jobba undan en tiolapp över sommaren och funderar på att lägga dom på en begagnad kanon. Är det möjligt att få nåt för dom pengarna och vilka modeller är i så fall intressanta?

berggren_martin skrev:
Förresten, när vi ända pratar hembiogrejer så behöver jag också ett råd. Kan möjligtvis jobba undan en tiolapp över sommaren och funderar på att lägga dom på en begagnad kanon. Är det möjligt att få nåt för dom pengarna och vilka modeller är i så fall intressanta?

Hmmmm, ring bofors och fråga :D näe, men vaddå kanon?

smiler skrev:
Mycket bra!!

Man kan nu köpa ett par RC-L för ca. 9000:- me frakt från Tyskland..... svårt å hitta nått bättre för de slantarna :fakta

Nästan gratis, inget att tveka på!!

Har sett att gamla Ergo 9x dc-högtalare säljs i Sverige för runt 7. Ett mycket bra pris med tanke på att nya modellen av samma högtalare, 900 DC, går på 16. Men rc-l för 9 är nog oslagbart, låter nästan för bra för att kunna vara sant.

Last edited:
bgix skrev:
Vill du vidga vyerna lite åker du till HiFi-Consult i Alingsås. Trots läget i en mindre ort är det säkert skandinaviens tyngsta ljudbutik.

Har dom begagnat?

berggren_martin skrev:

Aha, åfan!!! Jadu, det är en stor djungel där ute :D Men jag har en Panasonic PT-ae100: http://www.komplett.se/k/k.asp?ck=1&r=1&action=info&s=pl&p=20225&AvdID=6&CatID=8&GrpID=4

Bättre pris än så där hittar du inte och du hittar heller ingen bättre projektor än den där under 15 000:- nytt alltså. Jag köpte min då den givetvis var dyrare :mad: men det är ju precis som med datorer, sjunker fort som attan.
jag är helnöjd med den och kommer inte uppgradera inom ett par måndaer iaf :D

smiler skrev:
Projektor??
Köpte precis en Panasonic PT AE-100 för 8500:- från www.komplett.se även det oslagbart.... :fakta

Bara man inte irriterar sig på att man ser massa fyrkanter, dvs. "ser inte bilden för alla pixlar", så är jag väl nöjd. Men upplösningen borde väl räcka skapligt för dvd-kvällar?

I mitt rum skulle den bli placerad 4 m från väggen, skulle det vara lyckat? Går den att takmontera?

Men lampan kostar ju nästan lika mkt som hela projektorn. Och ska man våga tro på att den verkligen håller 5000 timmar?

Frågorna är många... :)

berggren_martin skrev:
Bara man inte irriterar sig på att man ser massa fyrkanter, dvs. "ser inte bilden för alla pixlar", så är jag väl nöjd. Men upplösningen borde väl räcka skapligt för dvd-kvällar?

I mitt rum skulle den bli placerad 4 m från väggen, skulle det vara lyckat? Går den att takmontera?

Men lampan kostar ju nästan lika mkt som hela projektorn. Och ska man våga tro på att den verkligen håller 5000 timmar?

Du menar att du kommer sitta 4m ifrån?? Har en 2m bred bild å sitter 4m ifrån å det blir kanon de.... använder bara min till film å spel så lampan räcker garanterat i många år.
En mycke kritikerrosad proj....

berggren_martin skrev:

Den går utmärkt att takmontera, bilden är jäkligt bra för dessa pengar, givetvis inte i kvalitet med nån barco-proj, 4 meter från väggen är overkill med denna, då får du en bild som är ca 2,5-3 meter bred och då upplever du pixlarna. Jag har ca 2 meter bred bild och det är max för min del, iofs sitter jag nära duken oxå, blir ju bättre om du sitter längre ifrån.
Och vad det gäller lampan så även om den inte håller 5000timmar så håller den tiden ut tills du vill uppgradera :D Och 5000h är i low-läget, och du märker knappt nån skillnad mellan low och high.
När det är dags att byta lampa så får du räkna med att priserna på denna också har sjunkit. Sen har du två års garanti om jag inte missminner mig.

smiler skrev:
Du menar att du kommer sitta 4m ifrån??

Det aktuella rummet är sådär 4*5 m, men det borde väl gå att få till på nåt sätt. Hur stor är skillnaden i filmupplevelse om man jämför med proffsgrejer?

smiler skrev:
Du menar att du kommer sitta 4m ifrån?? Har en 2m bred bild å sitter 4m ifrån å det blir kanon de.... använder bara min till film å spel så lampan räcker garanterat i många år.
En mycke kritikerrosad proj....

fan va snabb du är hela tiden!!!!! :fatta! :D

näe, nu ska jag äta kanelbullar och sova! Beställ en redan imorrn vettja, du ångrar dig garanterat inte!

Dee_cati skrev:
Den går utmärkt att takmontera, bilden är jäkligt bra för dessa pengar, givetvis inte i kvalitet med nån barco-proj, 4 meter från väggen är overkill med denna, då får du en bild som är ca 2,5-3 meter bred och då upplever du pixlarna. Jag har ca 2 meter bred bild och det är max för min del, iofs sitter jag nära duken oxå, blir ju bättre om du sitter längre ifrån.

Tickar tackar för tipset.

Men hamnar inte bilden jävligt högt upp om man takmonterar den så att bildstorleken ska bli lämplig för att sitta en sådär 3,5 m ifrån?

berggren_martin skrev:
Det aktuella rummet är sådär 4*5 m, men det borde väl gå att få till på nåt sätt. Hur stor är skillnaden i filmupplevelse om man jämför med proffsgrejer?

Om man jämför priserna så är skillnaden i filmupplevelse inte stor :D

Re: Det är ju...

Silverryggen skrev:
HARMAN/KARDON som gäller om du skall köpa stärkare oxå.
Handla en bättre beg AVR8000 så har du en fin apparat...
Rekomendeas varmt

Silverryggen
Visst gör dom riktigt feta receivrar, MEN om man vill ha mycket kraft som AVR7500 eller AVR8000 så får man punga ut minst 20k för en ny. kanske lite väl mkt när man kan få Yamaha RX-V640RDS för ca 6500 kr. Toppbetyg i många hemmabiotidningar som HemmaBio och Hifi & Musik.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025