Hemkommen från "misslyckad" reggbesiktning

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Var idag iväg på registreringsbesiktning. Hade enligt anvisningar här på forumet fixat fram ett COC intyg inför besiktningen men det räkte visst inte, de behövdes ett ytterligare intyg på att hojen uppfyller och överänsstämmer med COC dokumentet. :va
Det jag förstod var största problemet var att hojen tidigare är registrerad på 37kw och enligt COC dokumentet är det 10kw och då stämmer ju inte vare sig buller eller avgasvärden. I vanliga fall så finns det ju godkända strypningar och så vidare men här behöver jag ett intyg på att hojen är i utförande enligt COC papperna. Om jag förstår rätt, måste jag lämna in hojen till en Husaberg certificierad verkstad för att få hojen strypt för att sedan få ett intyg av verkstaden på att hojen är i enlighet med COC papperna?

Ni som har registrerat hojar vet säkert detta men jag fick mig en värre chock när jag fick avslag, hade dock räknat med en liten reaktion i effektskillnaden.

PS. någon kanske vet var man kan köpa godkänd instrumentering
 

Bifogat

  • 20060127424 mini.JPG
    20060127424 mini.JPG
    63.3 KB · Visningar: 327
det där med coc dokumentet stämmer, men du skulle alltså registrera in den som 25kW?
Då måste du lämna in hojjen till en certifierad verkstad som sedan skriver på ett "intyg" eller vad man nu kallar det som du ska ha med dej på besiktningen så dom inte tror du köpt strypningarna å så ligger dom hemma i garaget istället för att sitta där dom ska..
 
*Foxen* skrev:
det där med coc dokumentet stämmer, men du skulle alltså registrera in den som 25kW?
Då måste du lämna in hojjen till en certifierad verkstad som sedan skriver på ett "intyg" eller vad man nu kallar det som du ska ha med dej på besiktningen så dom inte tror du köpt strypningarna å så ligger dom hemma i garaget istället för att sitta där dom ska..
Fel fel, du har delvis rätt, så gör man vid en vanlig ombesiktning i syfte att sänka effekten men här är det en uppgiven effekt av Husaberg, en såkallad "ursprungseffekt" som står på ett intyg, finns inga "godkända strypningar" som någon kan skriva ett monteringsintyg på tyvär.

Jag ringde till Ejfa (sertificierad Husaberg verkstad) och de ska strypa ner hojen med originalgrejerna och skriva intyg på att hela hojen överänsstämmer med COC dokumenten och ASB.
 
philsson skrev:
Fel fel, du har delvis rätt, så gör man vid en vanlig ombesiktning i syfte att sänka effekten men här är det en uppgiven effekt av Husaberg, en såkallad "ursprungseffekt" som står på ett intyg, finns inga "godkända strypningar" som någon kan skriva ett monteringsintyg på tyvär.

Jag ringde till Ejfa (sertificierad Husaberg verkstad) och de ska strypa ner hojen med originalgrejerna och skriva intyg på att hela hojen överänsstämmer med COC dokumenten och ASB.


ahh.. ok :) bra att dom på Ejfa kunde hjälpa dej då! :tummenupp
 
Bara en undran... varför göra detta? blir det inte dyrare än att köpa lvreggat från början?
 
-PLM- skrev:
Bara en undran... varför göra detta? blir det inte dyrare än att köpa lvreggat från början?
Jaa du, det är en bra fråga och troligast är väl att det är mer lönsamt att köpa en redan landsvägsregistrerad men jag ville göra detta, kul sysselsättning men det blir lätt surt när stålarna börjar rinna iväg men om de är välinvesterade pengar inför den dagen jag säljer hojen så gör det inte något, "strulet" är en slags sysselsättning. Dock räknade jag inte med från början att det skulle bli så kostsamt, smällar man får ta. Nu har jag kommit så långt att det känns surt att backa.
 
Nog finns det roligare saker att pyssla med än att skruva dit blinkers och backspeglar på hojjen.Lös endurolicens för ca 1300:- om året och kör e-reggat istället.Enklare och billigare.
 
Busaberg skrev:
Nog finns det roligare saker att pyssla med än att skruva dit blinkers och backspeglar på hojjen.Lös endurolicens för ca 1300:- om året och kör e-reggat istället.Enklare och billigare.

Han har ju för hög moral för det.
 
rejser skrev:
Han har ju för hög moral för det.
Inget mot dig men varje gång det här ämnet kommer upp om att köra E regg så verkar alla ha en väldigt lindrig inställning beträffande just detta. Min åsikt som du redan känner till är att inte köra E regg för nöjesåkning vilket jag kommer använda hojen en del till och förmodligen så skaffar jag mig motardfäljar. I slutändan när jag kanske inte får igenom hojen så kanske jag skiter i allt och kör E regg. :hihi
 
philsson skrev:
Inget mot dig men varje gång det här ämnet kommer upp om att köra E regg så verkar alla ha en väldigt lindrig inställning beträffande just detta. Min åsikt som du redan känner till är att inte köra E regg för nöjesåkning vilket jag kommer använda hojen en del till och förmodligen så skaffar jag mig motardfäljar. I slutändan när jag kanske inte får igenom hojen så kanske jag skiter i allt och kör E regg. :hihi

Nej du har helt rätt, det är fel att köra e-reg för nöjesåkning.
Men det finns ju hojar som är mer lämpade för det och de brukar vara lv-reg från början...bara ett tips :)
 
rejser skrev:
Nej du har helt rätt, det är fel att köra e-reg för nöjesåkning.
Men det finns ju hojar som är mer lämpade för det och de brukar vara lv-reg från början...bara ett tips :)
Ja du jag vet det, har fått höra det många ggr när man säger att man planerar LV registrering. Dock kommer syftet med hojen fortfarande vara att köra bus i terräng så oroa dig inte ;). Vill bara ha den LV reggad då jag vill kunna köra gata då jag inte har råd med 2 hojar. Släpper då inte husan för nåt i världen om de inte då vore just en nyare sådan. Helt såld på dem :kär
 
philsson skrev:
Ja du jag vet det, har fått höra det många ggr när man säger att man planerar LV registrering. Dock kommer syftet med hojen fortfarande vara att köra bus i terräng så oroa dig inte ;). Vill bara ha den LV reggad då jag vill kunna köra gata då jag inte har råd med 2 hojar. Släpper då inte husan för nåt i världen om de inte då vore just en nyare sådan. Helt såld på dem :kär
Du har alltså tänkt montera blinkers,backspeglar och strypningar varje gång du ska ut å köra på väg?Gör du inte det är det väl lika olagligt som att åka med E-reggad hoj? :rolleyes:
 
Åmotar´n skrev:
Du har alltså tänkt montera blinkers,backspeglar och strypningar varje gång du ska ut å köra på väg?Gör du inte det är det väl lika olagligt som att åka med E-reggad hoj? :rolleyes:
Detdär behöver du väl inte gå in på. :fatta! :hihi
Klart jag tänkt köra strypt på endurospåret. :rolleyes:
 
philsson skrev:
Detdär behöver du väl inte gå in på. :fatta! :hihi
Klart jag tänkt köra strypt på endurospåret. :rolleyes:

Tycker du gör rätt i att lv-regga. Går själv i lv-reg endurotankar. Att köra ostrypt kan väl ändå inte vara lika allvarligt som att nöjesköra med e-reg. Risken att bli upptäckt med för mycket effekt lär inte vara särskilt stor.
 
ola_sandin skrev:
Tycker du gör rätt i att lv-regga. Går själv i lv-reg endurotankar. Att köra ostrypt kan väl ändå inte vara lika allvarligt som att nöjesköra med e-reg. Risken att bli upptäckt med för mycket effekt lär inte vara särskilt stor.
Är inte all körning nöjeskörning? Finns det någon överhuvudtaget som åkt dit med e-reggad hoj och fått någon form av straffpåföljd?
 
Busaberg skrev:
Är inte all körning nöjeskörning? Finns det någon överhuvudtaget som åkt dit med e-reggad hoj och fått någon form av straffpåföljd?
Jag håller med ola_sandin, det måste ändå vara bra mycket bättre att köra LV reggat. Att åka dit eller inte? tänk om du råkar köra på någon som får en beständig skada eller om du skadar digsjälv utan att få ut något på försäkringen. Jättekul va!
Främsta anledningen till att jag vill ha hojen LV reggad är just detta att kunna köra smårundor men framförallt kunna ta mig till endurobanan 1,2 mil härifrån lagligt på hojen utan att behöva hyra kärra.
Supermotardfäljar kommer troligen inhandlas och då är det guld värt att ha hojen LV reggad.
 
Angående e-reg och försäkring.
Jag har varit i kontakt med Margareta Brithén på Bilsport-MC. Enligt henne gäller trafikförsäkringen hela tiden oavsett om jag är påväg till en bana eller inte.
 
philsson skrev:
Jag håller med ola_sandin, det måste ändå vara bra mycket bättre att köra LV reggat. Att åka dit eller inte? tänk om du råkar köra på någon som får en beständig skada eller om du skadar digsjälv utan att få ut något på försäkringen. Jättekul va!
Och när du åker omkring med din 9kw LV-reggade Husaberg UTAN strypning då.Är det bättre tror du? Och varför skulle inte trafikdelen i försäkringen på den E-reggade hojjen gälla?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top