Hemgjord "ram-air"

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Bänkarna visar inte samma.

Men jag ogilar ändå att tillverkare uppger effeken med nån jävla inställning tat man måste köra över 200 för att det ska förvekligas.

Det är det jag stäler mig mot bara.

Nu ser siffroran oavsett vad jag tycker ändå så so du förespråkar, så ja, jag är en fölorare i det här fallet.

DEt trista är att det är löjeväckande att upe vad man gjort i moroten med nån jävla övertryckseffekt inte ens kapad av turbo eller kompressor så ja, det har fått mig att bli skeptisk, vem fan kan bakcka up skiten egentligen?

Och då kommer verkligheten möjligen när alla hojar ställs mot varanndra i tester, då mår jag bättre sen:)

För att fortsätta en parantes, men ändå intressant och värd plats.
Vad som vinner en test är ändå subjektivt beroende på på hur testet är upplagt. Inse att en toppeffekt i 200+ knyck med ram-air är på sätt och vis lika meningsfull info som ett värde från en bänk. Du säger själv att bänkarna är bortom kalibrering (vi är överrens!). Vad spelar det för roll mer än att ett visst märke med backning av data kan/törs ange en större maxeffekt än ett annat? Både du och jag VET skillnaden. Och det är ju inte som om grodorna sticker under stolen med ram-air-effekten.. Tänk ett steg till - vi som kör ger ett intryck på de som köper som ger ett intryck på oss när vi köper osv..

Det är inte helt optimalt att köra ram-air. Jag är egentligen lite förvånat att man inte har fler givare på grodhojarna. Eller har jag missat något i min "objektiva" läsning. Finns kompensation/kalibrering vid start för stillastående lufttryck+fuktighet alt syrehalt i mappningen? Lufttemp finns ju, men det är ju lika trubbigt som att bjuda på fest med ett postnummer.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
För att de är effektupgifterna med övertryck är högre, folk hajar inte vad dt rör sig om, på bilsidan har vi inte bilar som har uppgifter med et jättescoop på huven.

Kom igen, du fattar vad jag menar.

Bromsa skiten utan fläktar osv där de tilverkas och uppge effekten de får fram barra.

Ja bromsbänkar är inte eakta, men det blir inte bättre med hitta på effekter.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
angiven effekt mer ram-air är inte påhittad. Det är inga problem att mäta samma motor under samma betingelser utan ram-air.

Men visst skulle det vara intressant att veta den siffran med. (Vilket inte är svårare att valfri blaska rullar in testhojen i en bänk). Och det har ju gjorts med varje ram-air-hoj som visat styv stake. Varför så upprörd?

Att alla som kör MC inte kan läsa? kom igen nu va? Tillbaka till verkligheten! :öl:hej [YOUTUBE-ID]v56Q2ey2CXc[/YOUTUBE-ID]

*aldrig ägt en kawa*
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

Förstår inte riktigt vad du gnäller för.
Hojjen har en uppmätt maxeffekt, vad spelar det för roll om det är med eller utan ram-air.
Du kör väll inte hojjen stillaståendes:va
Och i 100 knusar så blåser det rätt bra, i 200 så blåser det ännu mer.

Här finns ett test som du kan läsa.


Circa 2.5 hk per 8 mb och vid 70mph så ges det 8mb.
På en hoj som är runt 10 år gammal
Effekten finns där och det är maxeffekt som är angiven i papprena inte effekt vid ett visst vartal/hastighet.

Har du en modernare bil så har du även ram-air på den.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
hehe gillar att han är så pedagogisk, skruvar han på nåt så dyker det ju verkligen upp en hand med en mejsel som är och göttar i skruven :D

hojen ser ju ut som en pundare snott den och sen övergivit den dock..
 

Bifogat

  • zxrrr.jpg
    zxrrr.jpg
    245.6 KB · Visningar: 703

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Skrattar så jag får ont i magen. Shervin RRR borde bli hedersmedlem på SH samt få en fan-page på facebook.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Dagen mc tillverkare har nog en o annan ide att hämta från ShervinRRR
 

ChrisRF

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Örebro
Hoj
Den lil(l)a svarta
Jag fick lite idéer, kanske blir att sätta vinkelslipen i gammel-sukan, och de där svinheta stjärnorna på hjulen, det tänker jag sno rakt av, inget knussel här heller....
Nu är jag iofs nyss hemkommen från krogen, och påtagligt berusad, kan vara därför det verkar som en bra idé:va
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Han har alla kvalifikationer att bli Californiens nästa guvernör! I like! :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top