Sverige har mycket dyrare hantering av lager, personalkostnader, mindrevolymer och kronans värde etc.
Lagerkostnader är i princip oväsentliga, eftersom nationell lagerhållning som vi redan kommit fram till knappast längre existerar i praktiken. Skillnaden i volym är också oväsentlig, i och med samma centraliserade lagerhållning. Skillnaden i personalkostnad mellan USA och Sverige motiverar knappast en prisskillnad i konsumentledet på 300-400%. Den enda relevanta faktorn bland det du nämner är valutaförhållandet, som spelat till vår nackdel senaste tiden (men det varierar ju rätt kraftigt över tid).
Helt enkelt är vi inte konkurrenskraftiga i jfr med USA å andra sidan får du ingen service om det skulle skita sig.
Nja, mina erfarenheter är nog faktiskt att service från utländska handlare - både inom och utom både EU och Europa - ofta är minst lika god som den från nationella svenska handlare.
Jag kan jämföra med hantverkare i sverige tar mellan 500-1000kr/h medan lettländarna gjorde min uteplats för 200kr/h och det blev med stor sannolikhet lika bra.
Det där är en (nästan) helt annan diskussion, som har väldigt litet med regionala skillnader i eftermarknadspriser att göra. Om jag kan beställa en artikel av en svensk handlare, som genom 10 minuters arbete via traditionella inköpskanaler köper in den för 6 000 kr+m och säljer den vidare till mig för 8 000 +m (rimligt påslag),
eller beställa samma artikel av en handlare i [valfritt annat land] som med rimligt påslag kan sälja den till mig för 3 000 kr+m så har svenska löneskatter inte väldigt mycket med det att göra. Större "skuld" har sannolikt tillverkarens aktiva regionala prissättning - där man tar ut så högt pris som överhuvudtaget möjligt, utan större hänsyn till faktiska kostnader.
Ett bra exempel är däck, där jag brukar framhålla Metzeler som avskräckande exempel. Samma däck som en traditionell svensk postorderhandlare med konventionella kanaler (läs: Touringbutiken m.fl.) kan sälja till mig med några hundralappars påslag för 2 500 kr kan en tysk postorderhandlare sälja till mig för halva priset. Den svenske handlarens inköpspris från den svenska distributören (tillverkarens marionettdocka) är då högre än mitt konsumentpris från den tyska detaljisten...

Den traditionella eftermarknadsindustrin är på väg att vakna så sakteliga, men har en bit kvar till full insikt om att marknaden i konsumentled faktiskt är global idag. Nationella eller regionala politiska prisskillnader är dödsdömda, och kommer bara att leda till att konkurrera ut de nationella handlare som av rädsla eller ointresse håller sig kvar vid gamla inköpskanaler.