Helt jävla otroligt!!

Om det är en originaldel så är det inte handlare som har marginalen det är importören / grossisten alltså Suzuki i det här fallet. Det är inte ovanligt med 40% (tillverkaren), 40% (grossisten), 15-25% (handlaren)... så inte konstigt siffrorna ser ut som dom gör. Säljer inte handlaren sedan heller direkt från officiella importören så blir det smäll på fingrarna. En delikat position.

Jag bodde i USA i 20 år och det bästa stället att handla orginaldelar är inte eBay, men Ron Ayers motorsports! Vet inte om som har international shipping, men om ni vill försöka handla från dom finns dom här: http://www.ronayers.com/ Jag handlade mycket från dom när jag bodde i Seattle, och har bara positiva feedback att meddela.

Xtazy

är priserna i dollar hos cycle parts???

Jajamensan.. amerikanskt företag..

Jag bodde i USA i 20 år och det bästa stället att handla orginaldelar är inte eBay, men Ron Ayers motorsports! Vet inte om som har international shipping, men om ni vill försöka handla från dom finns dom här: http://www.ronayers.com/ Jag handlade mycket från dom när jag bodde i Seattle, och har bara positiva feedback att meddela.

Xtazy

Det är lugnt, finns bolag som man kan skeppa till som i sin tur bara "forwardar" paketet vidare till den adress du uppgett... :D

Det är lugnt, finns bolag som man kan skeppa till som i sin tur bara "forwardar" paketet vidare till den adress du uppgett... :D[/QUOTE]

Parcel2Go kan göra detta!

Förstår trådskaparen till viss del, en startmotor är en udda grej bättre att jämföra över lag vad "vanliga"slitdelar kostar.

Sverige har mycket dyrare hantering av lager, personalkostnader, mindrevolymer och kronans värde etc.
Helt enkelt är vi inte konkurrenskraftiga i jfr med USA å andra sidan får du ingen service om det skulle skita sig.

Jag kan jämföra med hantverkare i sverige tar mellan 500-1000kr/h medan lettländarna gjorde min uteplats för 200kr/h och det blev med stor sannolikhet lika bra.

Ett moraliskt dilemma ....men är man inte konkurrenskraftig överlever man inte

Jag kan jämföra med hantverkare i sverige tar mellan 500-1000kr/h medan lettländarna gjorde min uteplats för 200kr/h och det blev med stor sannolikhet lika bra.

Ett moraliskt dilemma ....men är man inte konkurrenskraftig överlever man inte

Jo fast då står dom där utan kollektivavtal och alla andra regler som du tycker är självklart att det ska gälla dig när du jobbar...
Och ofta är det även så att dom som arbetar gör det via ett företag som tar en stor del av pengarna så att arbetarna får 50kr/tim och det tycker folk är ok och anlitar sådana företag med kommentaren - Synd om dom som inte kan konkurera med detta...tror väl tusan dom inte kan det.
Pension, Sociala avgifter, arbetsgivaravgift, kollektivavtalet, skatt, etc är sånt som kostar pengar och gör att en timmlön för dig på 130-200 kostar ditt företag det dubbla ungefär utan vinst inräknad.

Nu när vi fått tillbaka rot avdraget så får även den billiga "slav" arbetskraften konkurrans. En sak är dyra ockerpriser men arbetare i sverige ska ha samma villkor och rättigheter. Om någon själv skulle kunna arbeta vitt med sådana villkor jovisst då ska jag inte säga nåt. Men det blir ju som att jobba gratis...

Att jämföra Ockerpriser och höga kostnader med Billig importerad arbetskraft utan villkor funkar inte riktigt.

Kan det vara så enkelt att i Sverige är det monopol på OEM-delar, bara en aktör? Något som är förbjudet i USA.

Även så inom EU.
Idag kan du inte vara generalagent, eller ha en agentur för en produkt inom vårt fria EU. Däremot så är det upp till tillverkaren att reglera priser mm för att få en försäljnings agent på ett specifikt område tex sverige.

I och med detta så har även den lokale handlaren rätten att gå förbi tex KGK och köpa in delar själv från exempelvis USA eller Tyskland. Den fria marknaden kallas det.
Att den lokale handlaren struntar i detta och gå på i samma gammla banor som tidigare är deras lathet och ev konkurs.

I min branch importeras, tillverkas och skeppas det saker worldwide och är en helt frimarknad. Som exempel så kan ABB tyskland handla in saker från oss precis som att jag kan vända mej till min kontakt på ABB Österike om jag vill handla. Vi importerar saker från, italien, sydafrika och tyskland. Bara för att hitta bättre priser och service.
MC marknaden har mycket att lära från andra brancher om hur man kan pressa priser och handla in. En bra inköpare är lika viktig som en bra säljare, om inte viktigare.

Jag har slutat att handla delar & tillbehör i SE oavsett om det gäller bil eller MC. Oftast går det tillräckligt snabbt och få hem grejerna.

Vart hittar jag delar till en 20 år gammal Volvo? Finns sånt utanför sverige :va

Sverige har mycket dyrare hantering av lager, personalkostnader, mindrevolymer och kronans värde etc.
Lagerkostnader är i princip oväsentliga, eftersom nationell lagerhållning som vi redan kommit fram till knappast längre existerar i praktiken. Skillnaden i volym är också oväsentlig, i och med samma centraliserade lagerhållning. Skillnaden i personalkostnad mellan USA och Sverige motiverar knappast en prisskillnad i konsumentledet på 300-400%. Den enda relevanta faktorn bland det du nämner är valutaförhållandet, som spelat till vår nackdel senaste tiden (men det varierar ju rätt kraftigt över tid).
Helt enkelt är vi inte konkurrenskraftiga i jfr med USA å andra sidan får du ingen service om det skulle skita sig.
Nja, mina erfarenheter är nog faktiskt att service från utländska handlare - både inom och utom både EU och Europa - ofta är minst lika god som den från nationella svenska handlare.
Det där är en (nästan) helt annan diskussion, som har väldigt litet med regionala skillnader i eftermarknadspriser att göra. Om jag kan beställa en artikel av en svensk handlare, som genom 10 minuters arbete via traditionella inköpskanaler köper in den för 6 000 kr+m och säljer den vidare till mig för 8 000 +m (rimligt påslag), eller beställa samma artikel av en handlare i [valfritt annat land] som med rimligt påslag kan sälja den till mig för 3 000 kr+m så har svenska löneskatter inte väldigt mycket med det att göra. Större "skuld" har sannolikt tillverkarens aktiva regionala prissättning - där man tar ut så högt pris som överhuvudtaget möjligt, utan större hänsyn till faktiska kostnader.
Ett bra exempel är däck, där jag brukar framhålla Metzeler som avskräckande exempel. Samma däck som en traditionell svensk postorderhandlare med konventionella kanaler (läs: Touringbutiken m.fl.) kan sälja till mig med några hundralappars påslag för 2 500 kr kan en tysk postorderhandlare sälja till mig för halva priset. Den svenske handlarens inköpspris från den svenska distributören (tillverkarens marionettdocka) är då högre än mitt konsumentpris från den tyska detaljisten... :rolleyes:
Den traditionella eftermarknadsindustrin är på väg att vakna så sakteliga, men har en bit kvar till full insikt om att marknaden i konsumentled faktiskt är global idag. Nationella eller regionala politiska prisskillnader är dödsdömda, och kommer bara att leda till att konkurrera ut de nationella handlare som av rädsla eller ointresse håller sig kvar vid gamla inköpskanaler.

Kan inte någon här med förmycket fritid ta och kolla upp vad en valfri mc kostar i reservdelspris här i Svea?

Vild gissning 2mille?

Har bara läst tråden till ditt inlägg, så jag vet inte om någon redan har svarat på det.

Kommer ihåg att en polare kollade upp vad en Peugeot Jetforce skulle kosta i reservdelar, nypriset på den låg på runt 31.000:- och reservdelar blev det över 90.000, och då var det mycket småsaker kvar att "köpa" också, skruvar, muttrar och allt sånt. blev säkert runt 95.000:- när den var komplett :D

Helsystem Acra i sverige till min Zx10r -05

22500:- slip-on 6000:-

Köpte helsystem från ebay o powersport pacific spretans nytt i kartong med frakt och tull.

4800:-

Dags att ta sig i kragen nu svenska handlare!

Lagerkostnader massa text.

Enkelt förklarat är man inte konkurrenskraftig försvinner man.

Jo fast då står dom där utan kollektivavtal och alla andra regler som du tycker är självklart att det ska gälla dig när du jobbar...
Och ofta är det även så att dom som arbetar gör det via ett företag som tar en stor del av pengarna så att arbetarna får 50kr/tim och det tycker folk är ok och anlitar sådana företag med kommentaren - Synd om dom som inte kan konkurera med detta...tror väl tusan dom inte kan det.
Pension, Sociala avgifter, arbetsgivaravgift, kollektivavtalet, skatt, etc är sånt som kostar pengar och gör att en timmlön för dig på 130-200 kostar ditt företag det dubbla ungefär utan vinst inräknad.

Nu när vi fått tillbaka rot avdraget så får även den billiga "slav" arbetskraften konkurrans. En sak är dyra ockerpriser men arbetare i sverige ska ha samma villkor och rättigheter. Om någon själv skulle kunna arbeta vitt med sådana villkor jovisst då ska jag inte säga nåt. Men det blir ju som att jobba gratis...

Att jämföra Ockerpriser och höga kostnader med Billig importerad arbetskraft utan villkor funkar inte riktigt.

Jag refererar ur min synvinkel, men visst jag förstår din poäng.:)

Jag har inte råd att anlita 2 hantverkare som ska ha 50000 / vecka +material för 45000:-

Finns massa exempel på importerad arbetskraft från lettland, Polen mm. Det finns ett behov och vips uppstår en marknad.
Detta är vanligt i Tyskland bara att vi i sverige inte är vana vid den konkurransen.

Last edited:
Enkelt förklarat är man inte konkurrenskraftig försvinner man.
Absolut, fast det beror inte särskilt mycket på det du beskrev - och återigen, jämförelserna med kostnader för arbetskraft har inte särskilt mycket med ämnet att göra.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...