Helt jävla otroligt!!

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Har fått problem med min startmotor och tänkte byta till en ny.
När jag ringer min närmaste Suzukihandlare så vill dom ha 7654kr för startmotorn, höll på att trilla baklänges när jag fick detta priset.
Efter 5min letande på Ebay så hittade jag ett ställe i USA som sålde splitt nya för 129dollar.
Beställde hem den i tisdags och fick den idag 3dagar senare, och enligt utlovat skick inga konstigheter.
Så efter 129dollar för motorn och 47 i frakt ca:1400kr och lite tull på den också 271kr så hade jag den i handen för endast 1671kr.
Vilka påslag våra mc-handlare måste ha i sverige....eller så blir dom skruvade på pengarna också:rolleyes:

Bifogat

• Startmotor.jpg
    Startmotor.jpg
    229 KB · Visningar: 323
Det är ju tyvärr en sanning att det är stora påslag men samtidigt säljs det mycket mindre volymer i Sverige. Du är troligen den enda som köpt en sån där i Sverige senaste året.

Chronic 3 dagar levtid från USA är kungligt

Ja, helt fantastiskt!!

Swedie Det är ju tyvärr en sanning att det är stora påslag men samtidigt säljs det mycket mindre volymer i Sverige. Du är troligen den enda som köpt en sån där i Sverige senaste året.

Ja, visst är det så... men håll med om att skillnaden är grotesk??

Men du får tänka på att den där inte funkar i Sverige. I USA har dom ju 110 V och 50 Hz :va

Ja, jag vet men lite roligt var det....

Som tur är det självreglerande system. Fler och fler köper grejerna utomlands till fördelaktigare priser.

Tyvärr tror jag många "äldre" som åker krompråmar inte hänger på denna trenden utan de betalar villigt de ockerpriserna handlarna sätter. Misstänker att de tror att det är FaRLikCgt att handla på interneteett.

Efter jag läst första inlägget tänkte jag skriva:

"Kolla ebay, lär inte bli många hundringar där för en startmotor."

En polare köpte nyligen en framgaffel via ebay. I sverige i butik kostar ett innerben till gaffeln 4000:-. Från England kostade en komplett gaffel i mycket fint skick från en -07/-08 med frakt 4000:-.

De plockar ju ner nästan nya cyklar enbart för de vinner mer på att sälja delarna eftersom originalpriserna är så höga.

Frakten var runt 350:-, så gaffeln kostade runt 3650:-.

Det är ju tyvärr en sanning att det är stora påslag men samtidigt säljs det mycket mindre volymer i Sverige. Du är troligen den enda som köpt en sån där i Sverige senaste året.
Små och därmed dyra volymer är en gammal god förklaring, men inte lika giltig idag som för 20 år sedan. Väldigt få reservdelar finns i lager hos den lokale svenske handlaren, eller ens den svenska distributören - det mesta nuförtiden lagerhålls centralt på europalager (motsv). Så argumentet att vi är en liten och dyr marknad har knappast någon grund längre. Nationella marknader existerar knappast längre i praktiken. (Det är ju inget som hindrar att wheeliemans lokale handlare tar ett aktivt initativ och själv beställer en startmotor från overseas, lägger på 150% och själv gör en bättre affär än om han beställt genom ordinarie kanaler.)
På en fri marknad finns inte längre något utrymme för stelbent girighet och trångsynthet, det bästa vore om wheelieman berättade om sin erfarenhet för Suzukis eftermarknadsansvarige i Sverige så de fick något att prata om till fredagskakan... :rolleyes:

Men du får tänka på att den där inte funkar i Sverige. I USA har dom ju 110 V och 50 Hz :va

:yoparty Iskall komentar! Å visst började man bli orolig...
Jo, vi som rullar lite udda hojar märker farmför allt detta. - att det inte finns prylar till eftermarknaden. Har försökt med ett par återförsäljare som är agenter åt "prylfabriker" men inte äns på bestlingsvaror är de intreserade.
Btw - är det ngn som känner till en återförsäljare på PUIG? Rent hel*ete att få tag på deras prylar...:gnissla även utomlands

Kan inte någon här med förmycket fritid ta och kolla upp vad en valfri mc kostar i reservdelspris här i Svea?

Vild gissning 2mille?

köpt saker till min hoj ifrån asien/uk och usa, saker som skulle ha kostat 50 - 100000kr här i sverige men total kostnad för mig blev runt 10 - 15tusen istället.

Go SVERIGE!!!

Kan även passa på att tipsa om det här stället i Holland som jag har hittat, inte alltid supermycket billigare, men billigare blir det.
Och har ibland även prylar som inte ens Svenska handlare har/kan få tag på

http://www.cmsnl.com/

Notera dock att dom lägger på 19% i moms på priserna.

Om inte annat så kan man kolla på fischerna och få helhetsbilder av motordelar och dylikt.

Tyvärr så tror jag att det inte är bara handlarna utan också generalagenter och importörer som "rånar" oss!
Har ett exempel som också påvisar rent "svinaktiga" priser:mad:
Vi behövde en ABS sensor till en Mitsubishi och Mitsubishi handlaren i GBG skulle ha 3800:- för denna:död Jag kontaktade då en Mitsubishi handlare i Florida som då skulle ha 47$ för samma del?? Hemma med frakt osv så kostade den under 80$. Tog 4 dagar. Detta var en originaldel så det är samma produkt!

Jag har slutat att handla delar & tillbehör i SE oavsett om det gäller bil eller MC. Oftast går det tillräckligt snabbt och få hem grejerna.

Jag är helt övertygad om att det finns väldigt liten reell täckning för de höga eftermarknadspriserna i Sverige, det handlar snarare om att alla distributörsled håller upp ett fuktat finger i vinden och saltar så mycket som de tror att de kan få ut av nästa kund. Betalar vi, så har de ju fått rätt... :gnissla

Affären har ju knappast den på hyllan. Den skickas väl från Belgien eller liknande till handlaren och vips är den på en stor marknad, hela Europa. Att Sverige skulle vara en liten marknad är ett riktigt dåligt argument som handlarna drar för att hålla uppe priserna. Köp mer på e-bay så kanske handlarna skärper till sig.

Affären har ju knappast den på hyllan. Den skickas väl från Belgien eller liknande till handlaren och vips är den på en stor marknad, hela Europa. Att Sverige skulle vara en liten marknad är ett riktigt dåligt argument som handlarna drar för att hålla uppe priserna. Köp mer på e-bay så kanske handlarna skärper till sig.

Håller med dig! Dom flesta arbetar med Europalager.

Jag behövde en ny bromsskiva till min SR, gick in på yamaha ( det är ju trots allt bromsdetaljer). Det visade sig att dom behövde beställa nytillverkning från fabriken då det var slut i hela världen. För det skulle jag få betala ungefär 3k och vänta 3 månader...
I det fallet kändes det inte dyrt, jag handlade beg i alla fall då jag inte ville vänta.
Men helt klart måste inte varenda liten skitsak kosta multum...

Tyvärr tror jag många "äldre" som åker krompråmar inte hänger på denna trenden utan de betalar villigt de ockerpriserna handlarna sätter. Misstänker att de tror att det är FaRLikCgt att handla på interneteett.

Nei nei nei :)

Inte tro det om äldre gubbar :D

Vi handler like mye på nett som "unge"

Siste året fra USA och England+ Tyskland har jeg kjøpt hjelm, støvlar, Dack til bilen, Reservedel (fotviler) til en kompis Zx9r, nye hvite blinkers, ryggskydd + Honda CCT og mycket mer :)

Och jeg lovar, det er mycket å spara, det er enda mer kostbart i norge

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...