Helt jävla otroligt!!

tackar för tipsen att handla utomlands. hade aldrig tänkt tanken själv att göra det.
jag tillhör den där dumma skaran som accepterar priset och snällt betalar.

en fråga dock, kan man handla på e-bay utan att man måste skaffa login???
om ja, vad mer för sidor finns det handla från där det är billiga priser???

Två bromskivor fram i sverige kosta 9k , fick dom med bud från uk för 3k - original - flytande och stora.

Nån dag senare ringde jag min lokala handlare o fråga vad en liten sketen bakskiva kostar - en liten okomplicerad inte flytande variant.

4500kr.....

Båda var överens om en sak - han måste fått fel pris - momsen måste ju fattas....

Även handlarna reagerar.

www.davidsilverspares.com är en iaf.

110 volt ???visste inte det fanns på mc :) Passar säkert!

Jag tror(vet) att även återförsäljare blir r*vkn*llade av generalagenter. Det är nu inte något försvar iom att de drar ned brallorna och böjer sig fram helt frivilligt.... Om nu generalagenter hotar med div. åtgärder så är det väl bara att hoppa över några led? Detta skulle förmodligen leda till bättre priser till konsument OCH bättre marginaler för handlaren. Det här beteendet, från generalagenter osv, skulle behöva kollas upp av konkurrensverk och liknande myndigheter.

Inte många handlare här eller? Handlarna i sig styr inte så värst mycket över priserna. Dom köper in för inköpspris sedan tillkommer moms för oss konsumenter och visst påslag för att handlaren ska gå runt. Men detta påslag är väldigt ofta mindre än vad konsumenterna tror. Det är dyrt i sverige ofta pga t,ex momspålägg som vi ofta slipper när vi tar från utlandet och skatt. Detta är kostnader som inte handlarna kan komma runt..
Nu säger inte jag att det inte finns butiker som tar rena ocker priser, det ser man ju om man kollar pricerunner och ser vissas prisspann...men det är lite mer än bara det.

Letar man på nätet lite efter olika grossistpriser sedan lägger man på moms och en ev liten vinst om du skulle sälja det vidare så ser man snabbt att ofta ligger priserna högt redan hos grossisterna. Vad detta beror på det vet jag inte men man kan inte till 100% skylla på handlarna för de höga priserna.

Jag jobbar inom fordonsindustri. En gång fick jag och en kollega ett litet ryck, vi visste nämligen vad en specifik artikel kostade in till serieproduktion, så vi åkte till en handlare och kollade vad den skulle kosta över disk som reservdel. Nu minns jag inte de exakta siffrorna men det var ca 2000:- in till fabrik och ca 15 000:- över disk.

Detta är mer än 10 år sedan, men jag tror förhållandet är nog detsamma idag. Det är förvisso skillnad på artiklar som går i serie och reservdelar, helt annorlunda hantering. Har dessutom artikeln upphört serieproduceras blir det tal om lågserieproduktion = avsevärt dyrare. Detta motsvarar dock på intet sätt prisökningen till slutkund. Kontentan är att de enda som blir r*vkn*llade är konsumenten.

Mc tillverkana vill hålla uppe priserna för att sälja mer nya bågar.

Desutom måste importörerna i Sverige betala 20-40% mer nu än för ett år sen för delar från asien pga kronfall - tror honda höjde priserna i våras på 25% i ett bräde.

Att tumma kvaliten är inte smart - men att hålla reservdelspriserna höga som "undviker" man renoveringssugna - som knallar o köper en ny när dom fått offerten på delarna.

Detta i kombination med kronfall kan lätt leda till guldrpiser på delar...

När det gäller köp via utlandet - många firmor som säljer originaldelar för 20-30% av priset har antagligen köpt upp konkurs och överskottslager av mc delar.

Så dessa överdrivet låga priser gäller ofta bara vissa delar - typ visarnålar till hastighetsmätare,oljepåfyllningslock,kolvupstötarfjäderbussningar,bromskive skruvar,dekalen som det står lufttryck på osv - men ibland hittar man fynd.

Annars får man sikta på valutakurser för att få billigt.

Jag behövde en ny bromsskiva till min SR, gick in på yamaha ( det är ju trots allt bromsdetaljer). Det visade sig att dom behövde beställa nytillverkning från fabriken då det var slut i hela världen. För det skulle jag få betala ungefär 3k och vänta 3 månader...
I det fallet kändes det inte dyrt, jag handlade beg i alla fall då jag inte ville vänta.
Men helt klart måste inte varenda liten skitsak kosta multum...

Acke tar väl runt 2500 kr för en skräddarsydd skiva. Varför betala mer för en originalskiva?

http://www.isr-brakes.se/

Originaloljekylare till XJR1300: Ca 3500-4000kr från återförsäljare.

Större och bättre oljekylare från Summit Racing: 900kr.

Valet blir inte svårt...

Beror ju på en hel del faktorer. De flesta hojar är ju Japanska, och kronan är oerhört dåligt mot yen just nu. Sen är det ofta få som köper, och när det beställs så är det styckepris.

Köpte en sats med skruv till en R1 framskärm. Kostade lika mycket som skärmen.

När det gäller skivor så sitter samma skiva på massa olika hojar.
Nästan garanterat.

Handlaren kan kolla upp vilka bågar som har samma skiva.

Om inte din båge är med på listan kan du ta nån annan som finns med och sen köpa en pirat til den.

Honda har ju t.ex tre bokstäver i art-nr Typ xxxxxx-MBB-xxxxx- ibland när man köper delar så stämmer inte dom med mcens bokstavskod - då är detaljen gemensam med nån eller massa andra bågar.

Men du får tänka på att den där inte funkar i Sverige. I USA har dom ju 110 V och 50 Hz
Nog är det väl ändå 110 V och 60 Hz dom har där i världensbästaland? I yurop har vi däremot 220 V och 50 Hz.
Tror jag alltså. Men startmotorn kommer ju hursomhelst brinna direkt han trycker på startknappen.

Nog är det väl ändå 110 V och 60 Hz dom har där i världensbästaland? I yurop har vi däremot 220 V och 50 Hz.
Tror jag alltså. Men startmotorn kommer ju hursomhelst brinna direkt han trycker på startknappen.

Vi har iofs ~240 volt men men... :tungan

Och nejdå... Startmotorn kommerr att hålla, däremot så
kommer han att spräcka hela motorn för att batteriet inte orkar dra runt och motorn slår tillbaka så det är kört vilket som... :hihi

Just kidding..

Jag handlar mycket av mina delar från www.cycle-parts.com
Relativt billigt, bra bilder på delarna och dom skeppar med USPS som är
duktigt snabba av sig...

över 2000Kr för sintrade racebelägg till en aprilia när man kan beställa likvärdiga från usa för ca 1300 inkl tull moms och frakt..............:arsele

ringde honda om en originalröv till min spetta, 3600+moms, för lite seriegjutet plast:confused::näsblod kollade samma artikelnummer hos sams motor (dom tar hem nya från tyskland) skulle landa på ca 1500 plus frakt.

en strålkastare till nämnda hoj kostar 8600:näsblod hos honda, kolla vad dom vill ha för EN bromsskiva. får dom verkligen sålt sådana slitddelar? jag menar eftermarknaden det är ju där pengarna finns.

Last edited:
Det är ju tyvärr en sanning att det är stora påslag men samtidigt säljs det mycket mindre volymer i Sverige. Du är troligen den enda som köpt en sån där i Sverige senaste året.

Och vad hindrar handlaren, som har mycket bättre möjligheter än mig att ha koll på var man kan köpa saker till ett vettigt pris och som dessutom borde kunna få storkundsrabatter, från att köpa sakerna via samma kanaler som vi köper dem från utomlands och sälja dem med rimligt påslag?

Ingenting!

Förutom förmodligen det lilla faktum att han för andra saker är beroende av att stå på god fot med generalagenten i Sverige, som om de får nys om att det parallellimporteras kommer att stänga av handlaren.

Min gissning är att det hos generalagenterna görs mycket pengar. Alternativt jobbas inihelvete ineffektivt och bränns bort pengar helt i onödan.

Det finns dock en sak som gör att detta kan fortgå år ut och år in, trots att nästan alla privatköpare börjat gå utomlands. Försäkringsreparationerna. Vi har förmodligen en av de högsta kvoterna helförsäkrade hojar. Tar handlaren/generalagenten 7000 spänn för en pryl som kostar 1300 in och som kunde säljas för 1500 spänn så kommer FB att köpa en ändå. Då spelar det inte så stor roll att de tappat tre privatkunder. 5700 kronors marginal på att sälja en till FB för 7000, mot 800 kronors marginal för att sälja tre till privatpersoner och en till FB för 1500.

Den dagen försäkringsbolagen börjar titta på om det inte går att få in bitar från utlandet istället kommer det att hända saker.

Har någon för övrigt undrat varför märkesförsäkringar är så mycket billigare? Tror ni de köper bitar för reparationer till generalagentspriser... ?

Mina förmodligen inte så ogrundade konspirationsteorier.

Last edited:
Fick själv pris på ca 7000kr för en startmotor till en gammal suzuki från 80-talet. Hittade en mycket billigt i USA istället, OEM-part, enkelt val.

Hur jag än räknade så blev det ett påslag på ca. 450% mot USA, snällaste beräkningen på kronkursen. Någonting är allvarligt ruttet i reservdelssystemen i sverige.

Kan det vara så enkelt att i Sverige är det monopol på OEM-delar, bara en aktör? Något som är förbjudet i USA.

tackar för tipsen att handla utomlands. hade aldrig tänkt tanken själv att göra det.
jag tillhör den där dumma skaran som accepterar priset och snällt betalar.

en fråga dock, kan man handla på e-bay utan att man måste skaffa login???
om ja, vad mer för sidor finns det handla från där det är billiga priser???

Ebay é det absoluta forumet att handla på. Vi har avhandlat det tidigare här på SH.

Korthet;
Skaffa user id och password, ordna paypal konto som du kopplar till ditt bankkonto (ger dig bra skydd vid köp), kolla upp vad du vill köpa o titta på historik över ett par veckor så att du får ett begrepp om slutpris på "varorna", maila säljaren o kolla vad han skall ha för att skeppa till svedala (usps priority international = bäst o billigast), fråga om han vill skriva ned värdet till ? (under 500:- inkl frakten kan ge 0:- tull o moms) om skrymmande o dyrt innehåll = skriv 100-200 usd så åker du på moms o tull = +33% på deklarerat värde inkl. frakt, vilket är underbart om värdet på "varorna" är 5000-10000.- vilket kan vara fallet på dämpare osv..., kvittera ut varorna på posten o njut :-)))))))).

Överkurs = auctionstealer hjälper dig (verkligen) att vinna auktioner till priser som ibland är 25-50% lägre än vad du hade tänkt dig betala eller fått betala vid "normal" budgivning (också tidigare genomgått på SH).
Har köpt mååååååååånnnnnggggaaaa saker på ebay..........kommer köpa ffffffffffllleeeerrr saker............

T.

Vi har iofs ~240 volt men men... :tungan

Och nejdå... Startmotorn kommerr att hålla, däremot så
kommer han att spräcka hela motorn för att batteriet inte orkar dra runt och motorn slår tillbaka så det är kört vilket som... :hihi

Just kidding..

Jag handlar mycket av mina delar från www.cycle-parts.com
Relativt billigt, bra bilder på delarna och dom skeppar med USPS som är
duktigt snabba av sig...

är priserna i dollar hos cycle parts???

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...