Helsystem - förgasarjustering?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Kommer - om allt går vägen - snart vara ägare av ett Akrapovic helsystem, och har lite frågor om följderna av monteringen.

Hojen min ska in på service nu på vårkanten, och enligt teknikern på Lugnets MC här i Borås så utför de en förgasarjustering i 1000-milaservicen.

Om jag monterar systemet innan service, kan jag då förlita mig på denna förgasarjustering, så att jag kan vänta med dynojet-kittning tills plånboken tillåter detta? Kommer också att montera ett K&N-filter innan service, så att allt blir som det "ska" vara.

Vad tror ni?

Jag tror knappast att de kör hojen i bänk och ställer in förgasarna så att de matchar ditt rör. MC-mekaniker är lata djur som inte gör mer än vad som absolut krävs. Går hojen, rör de inget typ.

Med förgasarjustering menas väl att de kikar på synkningen och kanske gör rent nått, det innebär inte att de kör cykjeln i bänk med lambasond och justerar in den efter ditt system. Om du både monterar helsystem och K&N-filter så kommer din hoj att gå magert som satan, speciellt i vårluften. Chansa inte utan gå upp några steg i munstycke när du monterar grejorna.

Så det är värt att göra service först, och sedan lämna in för bänkning och riktig justering?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT