Hedlund Cafe Racer

Så var växellåda och koppling komplett och hopsatt! Det krävdes för att få tillförlitliga mått på var drev och koppling hamnar axiellt. Dessa positioner dikterar i sin tur var växellådan och motorn ska sitta i ramen. Nu mer CAD!
8c5a1903651b68f96264e9786f47d624.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Första egentliga utmaningen!
En BSA A10 hade inte 160mm brett bakdäck. Så för att linjera kedjan, måste växellådan sitta förskjuten åt vänster. Det leder i sin tur till att primärtransmissionen (rem) hamnar mera åt vänster och därmed även motorn. Om jag inte sätter kopplingen, och/eller primära remhjulet, med en off-set, så hamnar motorn 25mm förskjuten åt vänster. Hm. Sånt vill man inte upptäcka halvvägs in i rörkrökeri och svets...:gnissla Hurra för CAD! :yoparty

Det blir förresten nog ett centralt bakstötsarrangemang a´la Honda Prolink.

DRC500 ram ver 2.2 bild 3.jpg
 
Då får du väl minska bredden på bakdäcket.
Du har väl som vanligt nån fin förklaring till valet av bredd.
Inte helt självklart för en som mest kör och meckar 50 & 60-tals hojar.
 
Då får du väl minska bredden på bakdäcket.
Du har väl som vanligt nån fin förklaring till valet av bredd.
Inte helt självklart för en som mest kör och meckar 50 & 60-tals hojar.
Fin och fin...
Jag kopierar chassiemåtten från KTM RC390, eftersom den går jättefint och är i samma vikt/effekt-klass. Sen hade jag ett set trådekrade motardfälgar över som kan ge bygget fina köregenskaper och en modern touch. Motard-framfälgen och gaffeln till RC390 är båda avsedda för en enkel 320mm skiva med radialmonterat ok. Det blir nog bra!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
CrMo-materialet (rör och plåt) ligger på DHL i Arlöv och där gör det ingen nytta... Jagar en kortare huvudaxel till BSA växellådan för att få motorn att centrera bättre i ramen. Fipplar lite med möjlig placering av av bakstöten:


Bara så ni inte tror jag somnat.:hej
 
Om du funderar på liggande bakfjädring, vore inte Vincents lösning enklare?
 
Om du funderar på liggande bakfjädring, vore inte Vincents lösning enklare?
Jo. Brukar jag välja enkla vägar?
Alternativet är en stående som typ Hondas prolink (för trångt), eller en stöt liggande under motorn. Hojen ska gå att se rakt igenom, med så lite prylar ivägen som möjligt. Vincents lösning kommer ivägen för förgasare/avgasrör och kräver lite för mycket stag och rör på svingen, tycker jag. Men en genialisk lösning för sin tid!


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Bild bakfjädring på Brittens Aero för inspiration :

V-twin-Denco-engine-Aero-D-One-John-Britten-Classic-Motorcycle-Mecca-Invercargill-New-Zealand-bikes2.jpg


Har du med stor sannolikhet redan sneglat på, men borde gå att bygga med mindre massa än som skulle krävas av geometrin i din animation, eller?
 
Last edited:
De tidiga Buellhojarna har dämparen liggande under motorn. Kanske kan vara nåt att kika på.
 
Om du vill att det ska gå att se igenom hojen förstår jag inte din dragning av avloppsröret.
Nyfiken fråga, vad blir det för förgasare?
 
Jag har försökt placera växellåda och motor så långt ner i ramen som möjligt. Det är ju en stor klump, som riskerar att flytta upp tyngdpunkten lite väl långt. Eftersom fästena på en BSA-låda sticker relativt långt ner, så hamnar en stötdämpare undertill, väldigt långt ifrån svingen... :gnissla Men, det går såklart också att lösa. Det får gärna vara unikt och minimalistiskt... och COOLT! :banana

DRC500 ram ver 2.jpg
 
Då får du väl minska bredden på bakdäcket.
Du har väl som vanligt nån fin förklaring till valet av bredd.
Inte helt självklart för en som mest kör och meckar 50 & 60-tals hojar.

Däcktillgången eller rättare sagt antalet dugliga däck sjunker drastiskt vid ovanliga/gamla dimensioner. Inte för att denna hoj skall gå på bana men har man kört mycket bana(som TS) vet man vad vettiga däck gör för körglädjen.
 
Dr_C har skrivit att han utgått från måtten på KTM RC390, som har 150 brett bakdäck, var mitt förslag inte helt orimligt. I den effekt Hedlundarn har borde även 140 räcka. Körglädjen på landsväg ligger inte bara i kurvhastighet.
 
Dr_C har skrivit att han utgått från måtten på KTM RC390, som har 150 brett bakdäck, var mitt förslag inte helt orimligt. I den effekt Hedlundarn har borde även 140 räcka. Körglädjen på landsväg ligger inte bara i kurvhastighet.

Det enda jag ville säga var att det kan vara skönt att slippa välja mellan däck som man inte tycker uppfyller de krav man har. Dock så kommer ju motardfälgar ge honom mycket att välja på.
 
Kolla! En motorcykel!
5577482e7162cfec9c3f3fd564c935c9.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Ska bli spännande att följa detta, fast jag vill ju ha dubbla stötdämapare bak på en cafe hoj ;) ;)
 
De tidiga Buellhojarna har dämparen liggande under motorn. Kanske kan vara nåt att kika på.

Även RD500 hade stötdämparen liggande under motorn men jag tyckte inte att konstruktionen på den kändes helt ideal. Lite onödigt mycket material kombinerat med väldigt korta hävarmar så minsta lilla glapp i lederna blir direkt utväxlade till ganska mycket odämpad rörelse på bakhjulet.

Men den tål väl ändå att titta på för att hämta inspiration, man behöver ju inte göra exakt likadant.
 
Jo. Brukar jag välja enkla vägar?


Om man vill krångla till det lite mer finns det ett väldigt fint program att räkna på sina länkage. Det är egentligen utformat för MTB cyklar, men teorin är ju densamma.

https://www.bikechecker.com/news.php

Jag har Linkage Personal, licensen kostar inte särskilt mycket och programmet är roligt att pilla med. De har en DEMO version du kan ladda hem och testa i. Samt att det finns ett ENORMT bibliotek med olika länkage att titta på.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top