Hedlund Cafe Racer

Kul att få vara kreativ igen! När man jobbar i CrMo är det inte "bara" att vika ihop en förstärkningsplåt/låda, men nu sitter den där! Den ska jämna ut belastningen på styrhuvud och centralrör vid inbromsning. Främre motorfästen ska bli något elastiska för att föraren inte ska få hornhinneavlossning och för att avlasta det främre nedåtgående röret.
0cd7e4952beba435c9103af3e69cb48d.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Mycket motor - lite ram.
47c7a613da3f957e82ce851082637166.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Var har du tagit designen till ramen? Finns ju många infuenser från bevisligen otroligt stryktåliga cross ramar i denna skapelse. När man tittar närmare på den ser den ruskigt rigid o kapabel att hantera mer effekt än vad den unika rovan kan ge. 50-60hp?
 
Var har du tagit designen till ramen? Finns ju många infuenser från bevisligen otroligt stryktåliga cross ramar i denna skapelse. När man tittar närmare på den ser den ruskigt rigid o kapabel att hantera mer effekt än vad den unika rovan kan ge. 50-60hp?
Lådan hade ju Husaberg också, men då som airbox. Det verkade stabilt och ett sätt att "trolla bort" oljetanken. Minimalistiskt är ledordet! Kommer det 45-50hk ur den här får man nog vara glad! Motardhjul finns med enkel 320mm skiva fram, så det ska räcka till!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Intressant design, antar att det ligger många timmar vid datorn bakom.:Bugar
Att ha enkel downtube i stället för duplex känns lite ovanligt. Är det tänkt att ha nån form av head-steady?
Kul läsning från tiden innan CAD. http://www.workingatamc.london/testing_commando_frame.html
Jo, detta är den tredje versionen av ram jag CAD:at till den här. Dubbla rör ner från styrhuvudet, hade kolliderat med avgasröret. Motorn måste nämligen sitta ca 15mm förskjuten till vänster pga 160mm bakhjul. Främre motorfäste ska vara styvt upphängt i gummi. Det hjälper nog en del på vibrationerna. Då blir det lite mer komplicerat med ett fäste till toppen, som jag egentligen inte ser någon vits med.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Last edited:
På många crossramar till exempel så väljer man ju att sätta det främre motorfästet väldigt långt ner så att ramen vid styrhuvudet kan flexa ”uppåt” så mycket som möjligt för att få en lagom mjuk ram. Hur går dina tankar om detta?
Kul att det börjar hända grejer:tummenupp
 
På många crossramar till exempel så väljer man ju att sätta det främre motorfästet väldigt långt ner så att ramen vid styrhuvudet kan flexa ”uppåt” så mycket som möjligt för att få en lagom mjuk ram. Hur går dina tankar om detta?
Kul att det börjar hända grejer:tummenupp
Min Supermono konstruerades för bästa funktion, som också kunde få vara snygg. Tanken med det här bygget är det ska bli snyggt, men det får också fungera bra!

Det här ska bli en potentiell utställningsvinnare, som jag skulle kunna köra en bandag med. Med det sagt, jag har inte lagt pannan i allt för djupa veck över styvheten i ramen. Den blir ändå inte så bra som en fackverksram. Måtten har jag stulit från KTM RC390, som är en ypperligt lättkörd hoj i samma effektskala.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Hur funkar det här med materialval i ramen? Då tänker jag inte på att tåla hög effekt utan snarare de där vibrationerna som råkar förekomma i riklig mängd och amplitud när man kör stånka. CrMo kontra Alu.
Vilket är bäst? Hade man kunnat gjort en liknade ram i alu? Eller hur ligger det till med hållfasthet mot utmattning t.ex?
/En som undrar?
 
Lustigt, rambygget så här långt påminner en del om en militärhoj jag håller på att fixa svinglagringen på. Men bakändan blir nog helt annorlunda.
Screenshot_2020-01-14 BSA 22019 1967-1973 BSA B40 MK1 x pdf.jpg
Även på den är avgasröret ganska nära ramen. Som syns på bilden har den en headsteady som BSA tyckte skulle finnas.
 
Last edited:
Hur funkar det här med materialval i ramen? Då tänker jag inte på att tåla hög effekt utan snarare de där vibrationerna som råkar förekomma i riklig mängd och amplitud när man kör stånka. CrMo kontra Alu.
Vilket är bäst? Hade man kunnat gjort en liknade ram i alu? Eller hur ligger det till med hållfasthet mot utmattning t.ex?
/En som undrar?
Det beror på... :tungan
Aluminium har ju tyvärr den egenskapen att den saknar egentligen en undre utmattningsgräns. Det betyder att en konstruktion av aluminium kommer att spricka efter ett antal belastningsväxlingar, oavsett (i princip) hur låga dessa belastningar än är. Varje stålkvalitet har däremot en definierad undre utmattningsgräns. Det betyder att om stålkonstruktionen bara utsätts för belastningsväxlingar, med lägre spänning än utmattningsgränsen, så kommer den att hålla för ett oändligt antal belastningsväxlingar. Generellt kan man såklart använda vilket som, men man måste tänka på att biffa till aluminiumkonstruktionen en del (utan anvisningar), för att undvika utmattningssprickor inom den tänkta konstruktionens livslängd. En stålkonstruktion måste vara uppenbart klen (min uppfattning) för att riskera utmattningssprickor. Om man inte bränner ordentligt igenom i svetsarna, eller snålar med A-måttet, så kan även en konstruktion av CrMo vara sprickkänslig.

Eftersom många har använt relativt klena alu-box ramar från 125/250cc RR-maskiner till sina skakande Supermonobyggen, så har flera av dessa, av förklarliga skäl, spruckit. Om man konstruerar någorlunda klokt (gärna gummiupphängd motor), så skulle det naturligtvis även gå att göra denna ram i alu!
 
Eftersom det kommer att läggas skapligt med timmar nog ändå i detta projekt, så tänkte jag faktiskt KÖPA en oljepåfyllningsplugg! Det finns faktiskt en del på nätet som levereras inklusive svetsstutsen. Jag veeeet! Jag är en lättjans och genvägarnas man!

När så väl denna leverans kommit hem, visar det sig att pluggen inte går att gänga på hela vägen på stutsen! Gängorna är helt fina men av olika stigning! Dessutom har pluggen ett antal märken efter ovarsam hantering! :mad:

Leverantören var i detta fall "21 Motorsport" och tillverkaren "Allstar Performance", båda baserade i USA. Det går inte säkert att avgöra var på jordklotet som den svarvats.

Än så länge har deras kvalitetskontroll sugit, nu får vi se hur deras reklamationshantering fungerar...
8f416ee5b49e419b1de362056d5a8311.jpg
 
Åter igen visar det sig att det är enklare att göra själv än att leja bort.
 
Nu har jag lagt en oförsvarlig mängd timmar på att googla lock/stuts och dessutom gjort ett misslyckat försök att köpa! Så nu har jag resignerat och designat själv! Det återstår att åstadkomma ventilation på något bra/snyggt sätt...

Det här bygget kommer att ta tid
men bli bra!


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
e9a53d427e98b3cdfa94cb7a091bdfeb.jpg
 
Last edited:
Först när man bestämt svingaxelns ytterdiameter (20mm), gängan (M20x1,5), typ av mutter (flänsmutter av titan) och dess nyckelvidd (27mm), går det att avgöra vilken hylsa som ska få plats i svingfästet. När det är beslutat går det att tillverka och fälla in ett fäste för svingen!
91204a73a40d62cb6bb4256b09abda50.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Såg nu att någon säljer en Hedlundmotor på Blocket inlagd för en liten stund sen. 75K ska han ha. Jösses...
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top