Nursey skrev:2323105Hmmm. Alltså först: Miniknutten
Jag nämnde ingenstans ordet islam så vitt jag vet och det var jäkligt medvetet för det har inget med detta att göra. I ditt svar låter du klarsynt ena minuten för att bläddra in dig i fördommar i nästa.
Jag kan förstå att man som svensk KAN ha fördommar mot sånt här (ser mig själv som svensk och tycker sånt här är vidrigt..dock kan jag se längre än "muslimfasaden") men då du börjar prata om övervakning av muslimska aktiviteter så träder du in på känsliga områden. Det är förföljelse.
Att övervaka nitiska små jävlar som man märker är fundamentalister och agerar på ett hotfullt sätt är en annan sak. Jag skulle gärna se alla dom sitta i öknen, instängda och lida någonstans, själv.
Men de är inte "your average muslim".
Har bra exempel på fina invandrare som tjänat svenska staten i så många aspekter men kan inte berätta så mycket mer på grund av sekretessgrejer.
Förföljelse? Det är endast din egna subjektiva bedömning. Det är som jag ser det en tråkig nödvändighet att man ska behöva övervaka vad som sägs i moskéer, men bara för några månader sedan hörde jag på SR att söder moskéen tydligen sålt anti-väst-propaganda på band. Sen läste jag i samband med londonbombningarna att terroristerna "rekryterats" från de vanliga moskébesökarna, och att blunda för dessa faktum är ytterst naivt. Jag är som sagt fullt medveten om att medel-muslimen aldrig skulle kunna tänka sig terroristdåd och hedersmord (enligt de flesta undersökningar och sunt förnuft), men världen är inte alltid så trevlig att vi kan lämna allt till individens ansvar eller enbart "straffa" den enskilda personen.
Sen att du utelämnade islam i det hela har jag fullt förståelse för, men jag tror tyvär inte på dig när du säger att det inte har något med saken att göra. Vare sig om det står i koranen eller ej "uppmuntrar" islam uppenbarligen något sorts beteende, och jag tror personligen inte att det är någon slump att (i princip) alla hedersmord som begåtts inom våra gränser (och utomlands de senaste 10 åren) varit i muslimska länder. Detta är inte fördomar, utan fakta, och om vi fortsätter att se det som fördomar kommer vi aldrig att besegra det.
Och lycka till med Ms World!