Hedersmord

Nursey skrev:
2323105 Hmmm. Alltså först: Miniknutten

Jag nämnde ingenstans ordet islam så vitt jag vet och det var jäkligt medvetet för det har inget med detta att göra. I ditt svar låter du klarsynt ena minuten för att bläddra in dig i fördommar i nästa.

Jag kan förstå att man som svensk KAN ha fördommar mot sånt här (ser mig själv som svensk och tycker sånt här är vidrigt..dock kan jag se längre än "muslimfasaden") men då du börjar prata om övervakning av muslimska aktiviteter så träder du in på känsliga områden. Det är förföljelse.

Att övervaka nitiska små jävlar som man märker är fundamentalister och agerar på ett hotfullt sätt är en annan sak. Jag skulle gärna se alla dom sitta i öknen, instängda och lida någonstans, själv.
Men de är inte "your average muslim".

Har bra exempel på fina invandrare som tjänat svenska staten i så många aspekter men kan inte berätta så mycket mer på grund av sekretessgrejer.

Förföljelse? Det är endast din egna subjektiva bedömning. Det är som jag ser det en tråkig nödvändighet att man ska behöva övervaka vad som sägs i moskéer, men bara för några månader sedan hörde jag på SR att söder moskéen tydligen sålt anti-väst-propaganda på band. Sen läste jag i samband med londonbombningarna att terroristerna "rekryterats" från de vanliga moskébesökarna, och att blunda för dessa faktum är ytterst naivt. Jag är som sagt fullt medveten om att medel-muslimen aldrig skulle kunna tänka sig terroristdåd och hedersmord (enligt de flesta undersökningar och sunt förnuft), men världen är inte alltid så trevlig att vi kan lämna allt till individens ansvar eller enbart "straffa" den enskilda personen.

Sen att du utelämnade islam i det hela har jag fullt förståelse för, men jag tror tyvär inte på dig när du säger att det inte har något med saken att göra. Vare sig om det står i koranen eller ej "uppmuntrar" islam uppenbarligen något sorts beteende, och jag tror personligen inte att det är någon slump att (i princip) alla hedersmord som begåtts inom våra gränser (och utomlands de senaste 10 åren) varit i muslimska länder. Detta är inte fördomar, utan fakta, och om vi fortsätter att se det som fördomar kommer vi aldrig att besegra det.

Och lycka till med Ms World!

Jag förstår precis hur du menar. Tyvärr vore det så kränkande för så många oskyldiga att övervaka så. Det är svinigt att de rekryterar i Moskeerna eftersom det är heliga platser. Ett steg muslimer (de oskyldiga) skulle kunna ta för att gå emot alla fördommar är att utelämna alla dessa rötägg. Dvs att imamer förbjuder dom i sina moskeer, anmäler dom, namnger dom vad som helst. Men det är väl önsketänkande för många.

Jag är på samma linje som du. Ville bara öppna ögonen för folk om hur flickorna har det. Allt det andra skall jag hålla mig ifrån för jag vet inte tillräckligt om det :rodnar

Nursey skrev:
2323443 Jag förstår precis hur du menar. Tyvärr vore det så kränkande för så många oskyldiga att övervaka så. Det är svinigt att de rekryterar i Moskeerna eftersom det är heliga platser. Ett steg muslimer (de oskyldiga) skulle kunna ta för att gå emot alla fördommar är att utelämna alla dessa rötägg. Dvs att imamer förbjuder dom i sina moskeer, anmäler dom, namnger dom vad som helst. Men det är väl önsketänkande för många.

Jag är på samma linje som du. Ville bara öppna ögonen för folk om hur flickorna har det. Allt det andra skall jag hålla mig ifrån för jag vet inte tillräckligt om det :rodnar

Det är som sagt här det brister, och det är eftersom den muslimska communityn inte själv tagit sitt ansvar som jag anser att den extra bevakningen är nödvändig. Men aja, vi verkar hålla med om det mesta nu så jag drar mig ur diskussion :tummenupp

Mr R skrev:
2321296 Varför bry sig? Ligger i deras kultur.

Tur att man är svensk :tummenupp

Word!

Låt dem ta kål på varandra.

(kanske lite elakt men men de vill ju ta med sin kultur hit men ändå när det gäller dom vid straff så är det plötsligt bra med svenska lagar och straffsättning)

Nursey skrev:
Det pratas mycket mellan familjer/ kompisar/ kusiner (i vissa fall är dessa samma personer ) och rädslan för "pratet" är det som driver hela denna vidriga cirkel.
En giftig grannfrus ord väger tyngre än dotterns ord, för hur skall man kunna övertyga alla om att grannfrun dillar i nattmössan?
Låter som en hård variant av jantelagen.

Nursey skrev:
. Kolla områden i New York...latinos, irländare, italienare, Puertorikaner mm. Det har med identitet att göra. Om folk känner att deras identitet är hotad så går det ofta snett. Det är tyvärr inte alltid svart och vitt. Det är gult, orange och rött också ;)
Prexis. Identitet, kultur och nationalism är aldrig så viktig som när den är hotad. Tack för texten Nursey! Bra att du skrev eftersom du har en fot på varje sida. Som "svensk" kan man inte bara fråga en "utlänning" om varför han skulle kunna tänka sig att döda sin syrra. :tomten

mini-knutten skrev:
ibland känns det verkligen som om de muslimska länderna och deras kultur ligger 500 år bakom oss i västvärlden vad gäller moralisk utveckling.
Moralisk förändring skulle man också kunna kalla det. Svårt att jämföra ett normsystem med ett annat. Blir lätt att man letar skillnader mot sitt eget system och upplever de som negativa, medans likheter är positiva och sunt förnuft. Men just kvinnosynen har jag väldigt svårt att förstå.

HanneZ skrev:
2322934 En människa som indoktrineras med en tro sen dom föddes är kapabla till precis vad som helst. Det är inget konstigt med det.
Som jag ser det är vi också indoktrinerade fast med ett annat koncept. 9? obligatoriska år i skolan gör en hel del, samt div instutioner (psyk, soc, polis, fängelse) för att korrigera avvikare.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg