Hedersmord

DANA international HUUUR kan ni ha glömt hen..eh..det??! :lol
Hon höll ju på att bli hedersmördad i sitt hemland dessutom hrm :hihi

Ps General E vill att jag skall komma in i tråden och utbilda er lite om hederskulturen;) eller ivf ge min åsikt...så Swedie kan jag lägga in en beställning om att tråden låses vid pass...ptja kanske två timmar efter mitt första INFORMATIVA inlägg? :hihi (observera att det har inte hänt ännu) :hihi

Last edited by a moderator:
Nursey skrev:
2321550 DANA international HUUUR kan ni ha glömt hen..eh..det??! :lol
Hon höll ju på att bli hedersmördad i sitt hemland dessutom hrm :hihi

Hö, "henne" hade jag förträngt. :näsblod
En tjejkompis var skitsur för att det hade så snygga ben, det var uppenbarligen inte rättvist på nåt sätt. :hihi

Nursey skrev:
Ps General E vill att jag skall komma in i tråden och utbilda er lite om hederskulturen;) eller ivf ge min åsikt...så Swedie kan jag lägga in en beställning om att tråden låses vid pass...ptja kanske två timmar efter mitt första INFORMATIVA inlägg? :hihi (observera att det har inte hänt ännu) :hihi

General E kanske e på semester så var lite informativ till oss(jag) som är ganska(helt) okunnig i ämnet

Nursey skrev:
2321313 Nurseys Spådom: Ahhh..denna tråden kommer stängas innan klockan halv fyra :tomten

Jag orkar inte ens börja debattera detta ämne (kände ett litet sting av lust när jag såg rubriken) men tonen är redan ganska satt med "grottländer och varför bry sig"
Tonen är ändrad... (Var lite för mycket på hugget förut)
Varför tror du familjer därifrån kan tycka denna typen av mord är helt okej?

HanneZ skrev:
2321408 Nej, korkad är du först om du hatar människor som inte håller på med hedersmord p.g.a. att andra människor som ser lika[magiskt mellanrum]dana ut och är från samma land håller på med hedersmord. Det är en stor skillnad.

Edit: Fakk
Jo, du har rätt.
Någon djupare diskution om detta kan vi skippa då det inte prickar röda tråden!

Thundercat skrev:
:corn

Nursey skrev:
Just de ja, nu kom jag på en grej!
Hade inte du själv problem med dina föräldrar, eller möjligen din far, eftersom du körde motorcykel? Han tyckte att du inte alls passade in i hans bild och stötte ifrån dig? Jag har för mig att jag läst att du skrivit de någon stanns men det är bara fragment av gamla minnen så de kan ju vara helt fel...
Det har ju givetvis inget med herdersmord att göra men jag ser ändå någon liknelse, man blir ju inte bortknuffad från sin familj på grund av ett intresse eller att man blir tillsammans med "fel" person - Enligt svenssons syn på det hela iaf!

Mvh // Peter

Dessa mord och brott utförs nästan alltid av underutbildade människor som väljer att åberopa religion eller härstammning "kultur" som en ursäkt för sina åsikter och gärningar.

Det är helt fel och bör fördömmas...fan, kunder hinner inte skriva mer just nu

pogo skrev:
2321667

Just de ja, nu kom jag på en grej!
Hade inte du själv problem med dina föräldrar, eller möjligen din far, eftersom du körde motorcykel? Han tyckte att du inte alls passade in i hans bild och stötte ifrån dig? Har för mig jag läst att du skrivit de någon stanns men det är bara fragment av gamla minnen så de kan ju vara helt fel...
Det har ju givetvis inget med herdersmord att göra men jag ser ändå någon liknelse, man blir ju inte bortknuffad från sin familj på grund av ett intresse eller att man blir tillsammans med "fel" person - Enligt svenssons syn på det hela iaf!

Mvh // Peter

Jovisst och jag återkommer om det med alldelles strax ;)

Okej min syn på saken från insidan (fast ändå inte som drabbad). OCH DET ÄR BARA MIN HÖGST EGNA SYN PÅ SAKEN!! :mattias

Jag har många vänner som drabbats av dessa problem. Vissa mer andra mindre.

Det är SÅ svårt att förklara detta för det finns så många aspekter att förklara.

Många, för att inte säga alla av dessa människor som utövar hedersmord eller hotar, slår och misshandlar sina döttrar/systrar/kusiner mm, är fattiga människor från avlägsna byar. Kanske inte här i Sverige men det är härstamningen jag pratar om.

De är mycket ofta underutbildade, en del helt obildade men det finns natuligtvis undantag till detta med, även om de är få.

Om hedersmorden i Sverige och västvärlden. Det är ofta familjer som ovan som lämnat sina byar pga krig eller förtryck. De är inte vana vid andra kulturer för de har bott i sina byar hela livet där allt händer på samma sätt år ut och år in. Invandrare finns inte i deras värld. Omvärlden hålls på ett tryggt avstånd genom att man håller sig till byn och det man inte vill veta av det struntar man i.

Detta är ett för oss helt otänkbart sätt att leva. Döttrar fogar sig efter vad fäder och andra manliga släktingar säger och förtryck förekommer men har man levt så hela tiden och inte upplevt ett annat FRITT liv så att säga, så vet man ju inte hur det kan kännas. Många finner sig i detta för att göra uppror och lämna hemmet, familjen, "tryggheten" är en enorm sak att företaga sig. Vart skall man ta vägen?

Men..så kommer familjen hit till Sverige eller västvärlden. Flickorna sätts i skola för sådan är lagen och det är bra. Men det är säkerligen problem redan, iom att familjen nu säkert sitter i en liten lägenhet ute i en förort och känner sig allmänt felplacerade. Helt plötsligt är inte mor o far eller kanske oftare far den store försörjaren längre utan han sitter hemma och mår dåligt över att inte bo i sitt land.

Flickorna går i skolan, träffar pojkar och flickor som man gör i blandade klasser och lever ett liv på dagen i skolan (om de har integrerat sig och hittat rätt...dvs inte står och är blyga i ett hörn och vägrar lära sig svenska) och ett annat då de kommer hem o skall komma i de förväntningarna familjen har på dem.

Oftast är det mycket orättvist. Söner behandlas på ett sätt som ger dom fler rättigheter och att vara ute o dra runt med polare (som vilka tonåringar som helst) ses inte som något underligt. Dock om en flicka i en sådan familj gör detta kommer frågor som "varför vill du ut? Skall du ut o hitta en kille? Hur skall du klara dig därute? Varför vill du gå emot vad din far säger är fel? Respekterar du inte min vilja?"

Här görs ett val av många flickor. En del orkar/ vågar inte gå emot sina föräldrar (läs manliga släktingar)..ofta ställer sig mödrarna i skuggan av fadern, vilket ger helt fel budskap till flickorna som ger sig snabbt och stannar hemma och förblir förtryckta.

Andra tar ton och opponerar sig mot föräldrarna och beroende på hur stark tron är på dessa traditioner så kan olika saker hända. Om familjen är stor och har ett ordentligt fäste med många unga män, vänner etc som delar fadrens åsikter, då blir det en familjeangelägenhet tillslut.

Det pratas mycket mellan familjer/ kompisar/ kusiner (i vissa fall är dessa samma personer ;)) och rädslan för "pratet" är det som driver hela denna vidriga cirkel.
En giftig grannfrus ord väger tyngre än dotterns ord, för hur skall man kunna övertyga alla om att grannfrun dillar i nattmössan?

För en svensk eller europee etc betyder detta inget..so what, låt kärringen hållas, VI VET JU vad som är sant och inte.

Men för dessa familjer som redan är så upptrissade och psykiskt instabila (för att de saknar en trygghet i vem de är, vad deras roll är etc) så betyder detta allt. Det är en stämpel som inte går att sudda ut. I vissa fall kan familjen förskjuta dottern och hon behandlas som om hon vore död eller aldrig funnits.

Men i andra fall går de så långt att de upplever dotterns val som en fortsatt skymf mot familjen, dvs dottern blir fienden och måste dödas för att familjen skall kunna leva vidare..hur familjer lever vidare efter detta vet jag inte. Jag känner ingen familj personligen som har tagit det hela så långt.

Hela ämnet får mig att må illa för det är så komplext att man inte vet hur man skall ta tag i det.
Skall man göra utredningar på Arlanda när folk kommer in o se hur de är lagda eller skall man vänta tills det går åt helvete och sedan försöka hjälpa flickorna då? Det är så grymt svårt att veta hur man skall komma åt att hjälpa.

Men jag ville bara påpeka med min uppsats :rolleyes: att det är så få som är på detta viset. Tyvärr får de störst publicitet. Och de förstör för andra invandrare.

Och slutligen svaret på frågan om min far. Han är inte som dessa typer, inte mina släktingar heller. Dock är mina farbröder och kusiner mer stränga och strikta med sin tro och traditioner än min far. Min far äter fläskkött och dricker wirre om han vill. Men IBLAND (jefligt sällan) kommer oron/ skräcken att dottern skall bli omtalad i "fel" kretsar och på fel sätt. Eftersom han liksom jag är ganska impulsiv så säger han det rakt ut och det kan låta hårt..som det gjorde med hojen. Dock taggar han ner ganska snabbt och inser att han måste lita på mig och VET att jag inte är pantad (inte så mycket iallafall ;))

Nu är jag trött på att skriva...och säkert ni på att läsa *poff*

Edit: :nurse lämnar härmed tillbaka kristallkulan :huvet ..tråden är fortfarande öppen

Nursey: Din "uppsats" var bra skriven! Man förstår lite mer hur det ligger till nu...
Vet inte riktigt vad jag ska kommentera, var inget alls jag hängde upp mig på så... :tummenupp

Men som du sa, det är nog riktigt svårt att förebygga dessa händelser då ingen vet om det och de som vet vågar inte osv...
Dessutom måste de bo ett tag i otryggheten i Sverige innan de svänger om och ser vad som börjar hända med deras döttrar etc.

Eller förekommer dessa hedersmord oftare här i Sverige än vad de gör i sitt hemland?
Jag gissar på att det gör de?

Mvh // Peter

Har inte läst hela tråden.

Vill bara säga att jag ogillar att polis och media använder termen "hedersrelaterat".

Nog för jag begriper kopplingen, men jag tycker det känns fel att beskriva såna fega brott med såna namn.
Finns f-n inget "hedersrelaterat" i dom brotten, anser jag.

Hoppas ni förstår vad jag menar nu. :)

pogo skrev:
2322584 Nursey: Din "uppsats" var bra skriven! Man förstår lite mer hur det ligger till nu...
Vet inte riktigt vad jag ska kommentera, var inget alls jag hängde upp mig på så... :tummenupp

Men som du sa, det är nog riktigt svårt att förebygga dessa händelser då ingen vet om det och de som vet vågar inte osv...
Dessutom måste de bo ett tag i otryggheten i Sverige innan de svänger om och ser vad som börjar hända med deras döttrar etc.

Eller förekommer dessa hedersmord oftare här i Sverige än vad de gör i sitt hemland?
Jag gissar på att det gör de?

Mvh // Peter

Det är nog ganska stora mörkersiffror på hur många mord som sker utanför Sverige..dvs i deras länder.

Det är ju inte bara "pappa jag har hittat en svensk kille" som kan vara orsaken till dessa saker. Så nog händer det där med. Det kan vara en grabb från "fel" familj, en utbildning, ett sätt att vara...många saker som utlöser detta beteende hos släkten. Om inte tjejen passar in i "formen" på hur de (familjen) vill att hon skall vara plus att hon gör uppror så kan det bli hemskt om de är lagda åt det hållet. Det är som sagt otroligt trångsynta och rasistiska människor det handlar om.

HanneZ skrev:
2321418 Haha, ojdå :hihi

Det va så grovt att man nog inte ens får kalla det för särskrivning utan det hamnar i facket felstavning. "Dana" finns nog inget ord som heter.

Dana är en bakaxel och förekommer ofta på produkter från Volvo och Chrysler.

Sedan kan något "dana" karaktär... men det är något annat.

jag tycker verkligen synd om människor som inte har den mentala kapaciteten att förstå att mordet av sin egna dotter inte kan rättfärdigas av något så banalt som att hon lever ett annat liv än vad någon gammal bok förespråkar. Låter hemskt, och jag skäms nästan lite för vad jag nu kommer att skriva, men ibland känns det verkligen som om de muslimska länderna och deras kultur ligger 500 år bakom oss i västvärlden vad gäller moralisk utveckling.

mini-knutten skrev:
2322919 jag tycker verkligen synd om människor som inte har den mentala kapaciteten att förstå att mordet av sin egna dotter inte kan rättfärdigas av något så banalt som att hon lever ett annat liv än vad någon gammal bok förespråkar. Låter hemskt, och jag skäms nästan lite för vad jag nu kommer att skriva, men ibland känns det verkligen som om de muslimska länderna och deras kultur ligger 500 år bakom oss i västvärlden vad gäller moralisk utveckling.
En människa som indoktrineras med en tro sen dom föddes är kapabla till precis vad som helst. Det är inget konstigt med det.

HanneZ skrev:
2322934 En människa som indoktrineras med en tro sen dom föddes är kapabla till precis vad som helst. Det är inget konstigt med det.

säkert, men det jag reagerar på är att inget verkar göras något åt det :va Ursäkta följande generaliseringar, då jag enbart förknippar islam med "hedersmord", men om vi ska se saken svart på vitt, hur många kristna "hedermord" ser vi på nyheterna? Jag är fullt medveten om att islam i sig inte uppmanar till dessa hemskheter, lika lite som häxbränningarna och korsttågen hade med kristendomen att göra. Detta är dock av liten betydelse i dagsläget, då islam mer och mer ses som ett hot mot vårt samhälle. Av denna anledning ser jag gärna mångdubblad bevakning av muslimsk aktiviteter på svensk mark, en ytterst tråkig nödvändighet som jag ser det.

Jag har absolut inget emot invandrare eller muslimer, och har polare inom båda kategorierna. Men även om 99.99% av alla muslimer är helt okej människor med helt okej värderingar lämnar ju detta ändå hundratalstusen (eller betydligt färre just i Sverige) rötägg som måste avlägsnas.

Fan, det är alldeles för sent för sådana här diskussioner :näsblod

mini-knutten skrev:
2322965 säkert, men det jag reagerar på är att inget verkar göras något åt det :va Ursäkta följande generaliseringar, då jag enbart förknippar islam med "hedersmord", men om vi ska se saken svart på vitt, hur många kristna "hedermord" ser vi på nyheterna? Jag är fullt medveten om att islam i sig inte uppmanar till dessa hemskheter, lika lite som häxbränningarna och korsttågen hade med kristendomen att göra. Detta är dock av liten betydelse i dagsläget, då islam mer och mer ses som ett hot mot vårt samhälle. Av denna anledning ser jag gärna mångdubblad bevakning av muslimsk aktiviteter på svensk mark, en ytterst tråkig nödvändighet som jag ser det.

Jag har absolut inget emot invandrare eller muslimer, och har polare inom båda kategorierna. Men även om 99.99% av alla muslimer är helt okej människor med helt okej värderingar lämnar ju detta ändå hundratalstusen (eller betydligt färre just i Sverige) rötägg som måste avlägsnas.

Fan, det är alldeles för sent för sådana här diskussioner :näsblod
Saker som sker skyddat i hemmet och som ingen vågar snacka om är extremt jävla svårt att komma åt. Det samma gäller misshandel inom familjen vilket är "vanligt" bland oss kristna svenskar.

HanneZ skrev:
2322985 Saker som sker skyddat i hemmet och som ingen vågar snacka om är extremt jävla svårt att komma åt. Det samma gäller misshandel inom familjen vilket är "vanligt" bland oss kristna svenskar.

jo, det är väl därför man inte lyckas göra något åt saken hittills?

Men just i fall där mannen anser att dottern brutit mot någon muslimsk lag/regel TROR jag att han säkert någon gång konsulterat någon iman. Om man på något sätt kunde kontrollera vad dessa gav för råd tror jag att man skulle komma ganska långt. Dock min högst personliga åsikt...

mini-knutten skrev:
2322994 jo, det är väl därför man inte lyckas göra något åt saken hittills?

Men just i fall där mannen anser att dottern brutit mot någon muslimsk lag/regel TROR jag att han säkert någon gång konsulterat någon iman. Om man på något sätt kunde kontrollera vad dessa gav för råd tror jag att man skulle komma ganska långt. Dock min högst personliga åsikt...
Kontrollera kan man aldrig göra, varje människa ska göra sin del "bara".

Nursey. Du skriver att, Dessa mord och brott utförs nästan alltid av underutbildade människor som väljer att åberopa religion eller härstammning "kultur" som en ursäkt för sina åsikter och gärningar.

Eftersom många invandrare verkar ty sig till redan invandrartäta områden och inte verkar särskilt intresserade av att ta del av den svenska kulturen och språket antar jag att det är just dessa som håller hårt på sin kultur. Ryktet sprider väl sig om bidragsparadiset sverige, klart att det utnytjas av diverse lowlifes, underutbildade, krimminella osv osv. Motsättningar inom "gruppen" gör det hela säkert inte lättare, när du blir granne med dom man sköt på i hemmlandet.

Hmmm. Alltså först: Miniknutten

Jag nämnde ingenstans ordet islam så vitt jag vet och det var jäkligt medvetet för det har inget med detta att göra. I ditt svar låter du klarsynt ena minuten för att bläddra in dig i fördommar i nästa.

Jag kan förstå att man som svensk KAN ha fördommar mot sånt här (ser mig själv som svensk och tycker sånt här är vidrigt..dock kan jag se längre än "muslimfasaden") men då du börjar prata om övervakning av muslimska aktiviteter så träder du in på känsliga områden. Det är förföljelse.

Att övervaka nitiska små jävlar som man märker är fundamentalister och agerar på ett hotfullt sätt är en annan sak. Jag skulle gärna se alla dom sitta i öknen, instängda och lida någonstans, själv.
Men de är inte "your average muslim".

Har bra exempel på fina invandrare som tjänat svenska staten i så många aspekter men kan inte berätta så mycket mer på grund av sekretessgrejer.

Olsson skrev:
2323047
Eftersom många invandrare verkar ty sig till redan invandrartäta områden och inte verkar särskilt intresserade av att ta del av den svenska kulturen och språket antar jag att det är just dessa som håller hårt på sin kultur.

Ryktet sprider väl sig om bidragsparadiset sverige, klart att det utnytjas av diverse lowlifes, underutbildade, krimminella osv osv. Motsättningar inom "gruppen" gör det hela säkert inte lättare, när du blir granne med dom man sköt på i hemmlandet.

Visst kan det vara så att folk kommer hit pga av dessa orsaker men det är ofta andra sorts invandrare och inte dessa vi pratar om i relation till hedersmord. Sällan ivf, men jag kan ju ha fel.

Men en sak som jag blir tokig på: attityden att invandrare håller sig för sig själva bla bla bla de vill inte blanda sig etc. Visst det kanske gäller för en del av invandarana (oftast de underutbildade) men man måste ju se till hur folk fungerar. Klart att de vill vara nära sina landsmän då de lever i exil...en del av den allmänna trygghets känslan. Kolla Minnesota..halva Sverige kongregerade sig ju där då det begav sig. Då höll sig svenskarna säkert på sin kant och skötte sig själva ett tag innan de integrerade sig. Kolla områden i New York...latinos, irländare, italienare, Puertorikaner mm. Det har med identitet att göra. Om folk känner att deras identitet är hotad så går det ofta snett. Det är tyvärr inte alltid svart och vitt. Det är gult, orange och rött också ;)

HanneZ skrev:
2323022 Kontrollera kan man aldrig göra, varje människa ska göra sin del "bara".

Precis. Det handlar om att alla sköter sitt hörn på ett sätt som är skonsamt mot alla runtomkring dom. Världen är så liten att det man gör alltid påverkar någon..på något sätt. Why not make it good?

Ps nu behöver jag bara banta sedan kan jag ta miss universe med detta inlägget "peace on earth" :tuttar :rofl :lol

Verkar som "svenskar" inte är så tokiga ändå, hoppa runt midsommarstången och granen 1 gång om året osv., det kan man väl leva med.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg