He´gå int fort me he e kul!

Goodstuff skrev:
Vilka banrekord är säkra menar du? Säkra för Miinin. Freddes två banrekord från ifjol är väl slagna av Veideckillarna?
Kör Fredde SO:t och det är bra väder så blir det en 1.06 tid tror jag.

Ja, säkra för 1000cc banrekord.. Sviestad är enda banan som stora klassen haft banrekord de senaste åren.
Tyvärr tror jag inte fredde kommer till gelleråsen, pengabrist. Så 600-pojkarna får nog vara glada ett tag till.

valmers skrev:
Vilka banrekord? Jimmy Lindströms på Gelleråsen? Gathoj igen, verkar vara en epidemi.

Nu pratar du mindre gathojar, som är mer lämpade på bana än 1000cc dragracehojar..

En sak som fascinerade mig igår var hur vissa av de fyrtaktskillarna som delade bana med tvåtaktarna tänker. De lyckas pressa sig förbi Håkan Olsson, Milovanovic etc på rakan tack vare mer effekt för att sedan tvärnita och vara ivägen i kurvorna. Om man kommer ifatt ngn på rakan som man vet är snabbare i kurvorna är det ju ingen poäng att mosa förbi utan släpp iväg dem in i det kurviga partiet så är problemet löst. Såg det flera gånger och jag förstår att en del 125 förare var irriterade på det. Att köra Åsen på 1.11-1.13 tider med 125:a är svårt när det står hojar parkerade i kurvorna, mig inkluderad men jag försöker i varje fall lämna plats vilket inte alla gjorde.

För att köra så fort som jag vill behöver jag bara höja min snitthastighet med 7 km/h. Hur svårt ska det vara? :gnissla

Du kör schysst Gustav. Jag fuskade och gasade förbi på rakan dom gångerna jag körde om! ;)
Lite mer förtroende för hojen bara så kommer tiderna. Ser ut när man ligger bakom som om du tar det ganska försiktigt.

Goodstuff skrev:
En sak som fascinerade mig igår var hur vissa av de fyrtaktskillarna som delade bana med tvåtaktarna tänker. De lyckas pressa sig förbi Håkan Olsson, Milovanovic etc på rakan tack vare mer effekt för att sedan tvärnita och vara ivägen i kurvorna. Om man kommer ifatt ngn på rakan som man vet är snabbare i kurvorna är det ju ingen poäng att mosa förbi utan släpp iväg dem in i det kurviga partiet så är problemet löst. Såg det flera gånger och jag förstår att en del 125 förare var irriterade på det. Att köra Åsen på 1.11-1.13 tider med 125:a är svårt när det står hojar parkerade i kurvorna, mig inkluderad men jag försöker i varje fall lämna plats vilket inte alla gjorde.

Att köra 125 racer och vara snabb måste vara bland det mest frustrerande som finns när man delar bana med dieslar, tom jag blir hindrad på vissa partier av förare med betydligt bättre totaltid runt banan. Iofs har jag sett Håkan Olsson med flera göra processen kort med klungor av Superbikes och SS600:or på de mest sjuka viss mitt i kurviga partier, men det är ändå tidsödande och måste vara jobbigt. Tyvärr är det ju så att alla är ute för att sätta snabba varv och få fin rytm, och att lämna plats för en 125:a stör ju faktiskt deras rytm likväl. Man får nog snällt acceptera det och försöka samsas så gott det går.

Nyteknik skrev:
Vill utan att raljera säga att jag faktiskt upplevde min TZ som lättkörd från första början. Framför allt för att den är så fruktansvärt lätt och för att chassigeometrin gör att förarens input kan vara mycket subtil – vilket gör det möjligt att köra mer exakt än med en mjuk och tung fyrtaktare. Om man tycker att det är svårt att vänja sig har det troligen mycket med motorn att göra. Bortsett att den hela tiden kräver rätt växel låter den ju på ett sätt som kan vara stressande och kanske ger för mycket input.

Jag upplevde heller inga omställningsproblem egentligen. Men att verkligen köra fort med en racer är svårt. Varken du eller jag kan det......

Chris Ash skrev:
Att köra 125 racer och vara snabb måste vara bland det mest --edit -- Man får nog snällt acceptera det och försöka samsas så gott det går.

Visst har alla rätt till bantid men om man blir omkörd i depåböjen av två 125:or som kör 1.11-1.13 och själv kör 1.15 - 1.20 så fattar jag inte varför man prompt måste förbi på rakan eftersom man borde räkna ut att de är liiite snabbare än en själv efter rakan.
Håkan tar verkligen inga fångar när han kör om. Det är inget snack och det är ganska fränt att se. :hihi

DonQ --> Jag tar det alldeles för försiktigt. :gnissla

Goodstuff skrev:
Visst har alla rätt till bantid men om man blir omkörd i depåböjen av två 125:or som kör 1.11-1.13 och själv kör 1.15 - 1.20 så fattar jag inte varför man prompt måste förbi på rakan eftersom man borde räkna ut att de är liiite snabbare än en själv efter rakan.
Håkan tar verkligen inga fångar när han kör om. Det är inget snack och det är ganska fränt att se. :hihi

DonQ --> Jag tar det alldeles för försiktigt. :gnissla

Prestigeförlust att bli omkörd av moppar vettu......

Nyteknik skrev:
Att köra verkligt fort är svårt – oavsett hojtyp. Möjligen lättare med en racer.

Det beror ju på hur man är funtad. Har man lätt för höga kurvhastigheter är det lättare kanske. Har man däremot svårt med tempot i kurvorna, det korta registret(rätt växel) etc, så blir det svårare.
Sen kan man tro det går fort ibland, fast det inte gör det, ett exempel på det är att det går att åka på trean med bra driv ut ur trösen med samma utväxling som på sviestad...

Nyteknik skrev:
Att köra verkligt fort är svårt – oavsett hojtyp. Möjligen lättare med en racer.

Jag upplever det tvärtom, att hitta tempo tar längre tid på en racer. På en stor fyrtaktare kan du göra lite småmissar och köra allmänt dassigt utan att det syns alltför mycket på klockan, kurvhastigheter och ingångar är inte alls lika viktiga.

Ett skitbra exempel är Anderstorp där du verkligen måste kasta hjärnan i papperskorgen för att lägga snabba varv med en racer, medan de flesta rookies på fyrtaktare kan lägga anständiga varvtider utan större problem, du kan köra så vansinnigt jäkla fort in i de doserade böjarna att det är svårt för en normal hjärna att begripa. När jag kollade på Hasager in i kurvan efter start och mål så bromsar han bara till i en sekund ungefär(bra bit efter 50m skylten...) och sedan dyker han in.....

Chris Ash skrev:
När jag kollade på Hasager in i kurvan efter start och mål så bromsar han bara till i en sekund ungefär(bra bit efter 50m skylten...) och sedan dyker han in.....

= Stolle. Men fort går det.

Chris Ash skrev:
På en stor fyrtaktare kan du göra lite småmissar och köra allmänt dassigt utan att det syns alltför mycket på klockan...

Möjligen på en ovanligt snabb bana där en stor frytaktare har ett övertag då man gasar fullt rakt fram. Men när det svänger är det förstås kurvhastighet och förmåga att bromsa sent och vara tidig på gasen som ger de riktigt bra tiderna.

Goodstuff skrev:
Gasa istället för att gnälla

Nyteknik skrev:
Möjligen på en ovanligt snabb bana där en stor frytaktare har ett övertag då man gasar fullt rakt fram. Men när det svänger är det förstås kurvhastighet och förmåga att bromsa sent och vara tidig på gasen som ger de riktigt bra tiderna.

Nah, bromsa sent och få till snabb utgång, kurvhastighet är inget som prioriteras på stora hojar.

*/ ?>
Back