He´gå int fort me he e kul!

"Gubben" körde idag. Med en Monark 50-kubikare från 70-talet. Trumbromsar och ingen ljuddämpare.

Nyteknik skrev:
Vill utan att raljera säga att jag faktiskt upplevde min TZ som lättkörd från första början. Framför allt för att den är så fruktansvärt lätt och för att chassigeometrin gör att förarens input kan vara mycket subtil – vilket gör det möjligt att köra mer exakt än med en mjuk och tung fyrtaktare. Om man tycker att det är svårt att vänja sig har det troligen mycket med motorn att göra. Bortsett att den hela tiden kräver rätt växel låter den ju på ett sätt som kan vara stressande och kanske ger för mycket input.

Jo, det syntes första gångerna du var ute på den att du trivdes rätt bra.
Det hör dock inte till vanligheterna, och särskilt inte direkt efter man klivit av TRX-traktor, r1-traktor eller liknande hojar.

Dessutom vet vi att Nyteknik gärna raljerar. ;)

För egen del satte två krascher på de tre första försöken att köra hojen sina spår..

Bikeboy500 skrev:
Det är ju inte riktigt jämförbart, jag antar att "gubben" körde när velodromen fortfarande fanns kvar, vet inte hur många meter bana som försvann när den revs. Jag vet ialla fall att Kenny Roberts hade ett varvrekord på 1.21.01 (?) som stod sig i ett par deccenium, Tror det rök i 250 SM strax innan velodromen revs.

195 km/h sattes inte på Gelleråsen, utan på nån bana i Frankrike tror jag det var.

Goodstuff skrev:
"Gubben" körde idag. Med en Monark 50-kubikare från 70-talet. Trumbromsar och ingen ljuddämpare.

Trumbroms fram och skiva bak om jag inte minns helt fel. Att den saknade ljuddämpare kan vi som satt på läktaren intyga...

erik skrev:
195 km/h sattes inte på Gelleråsen, utan på nån bana i Frankrike tror jag det var.
195 blås på en 50 kubikare låter omöjligt, funkar eventuellt om man släpper den ifrån en helikopter på hög höjd

GSXR1100R skrev:
195 blås på en 50 kubikare låter omöjligt, funkar eventuellt om man släpper den ifrån en helikopter på hög höjd

Det finns helt sinnessjuka hastighetsrekord med minimoterer..

valmers skrev:
Aldrig. Visa laptimer-utskrift. Eller var det klockat med timglas?

Det finns ett flertal som åkt åsen på 1.15 och till och med under med motard..
Inse att klumpigheten hos gatcyklar drar ner varvtiderna, trots effektövertaget..

oFFkeFF skrev:
Det finns ett flertal som åkt åsen på 1.15 och till och med under med motard..
Inse att klumpigheten hos gatcyklar drar ner varvtiderna, trots effektövertaget..
J-a tjat om klumpiga gatcyklar, konstigt att Miinin satte banrekord på Sviestad med gathoj.

De snabbaste Motardförarna i landet kör nog 1.15. Ejdehage etc
Det roliga är att Blom känner en jävla massa människor som är snabba på olika banor men egna tider är det tyst om.

Ps. Jag känner en som kört Åsen på 1.07.240 ds.

GSXR1100R skrev:
J-a tjat om klumpiga gatcyklar, konstigt att Miinin satte banrekord på Sviestad med gathoj.
Han hade göklaptimer, det kan inte stämma. En mopperäser är snabbare, det vet ju alla. :rolleyes:

GSXR1100R skrev:

Sviestad är en effektbana, inte särskilt teknisk, och inte särskilt konstigt, han kör skiten rätt bra.. Men andra banrekord sitter nog ganska säkra..

Goodstuff skrev:
De snabbaste Motardförarna i landet kör nog 1.15. Ejdehage etc
Det roliga är att Blom känner en jävla massa människor som är snabba på olika banor men egna tider är det tyst om.

Ps. Jag känner en som kört Åsen på 1.07.240 ds.
det var väl krattan som körde 1,15.
vad jag kör för tid på motard vet jag inte. det jag vet är att jag kör runt g-åsen på 1,17 med r1a

oFFkeFF skrev:
Sviestad är en effektbana, inte särskilt teknisk, och inte särskilt konstigt, han kör skiten rätt bra.. Men andra banrekord sitter nog ganska säkra..

Vilka banrekord är säkra menar du? Säkra för Miinin. Freddes två banrekord från ifjol är väl slagna av Veideckillarna?
Kör Fredde SO:t och det är bra väder så blir det en 1.06 tid tror jag.

oFFkeFF skrev:
Vilka banrekord? Jimmy Lindströms på Gelleråsen? Gathoj igen, verkar vara en epidemi.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back