He´gå int fort me he e kul!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För att ytterligare försöka driva ut de demoner och dubier som diverse krascher och allmän långsamhet skapat så packade jag in mig och min hoj i Akos extremt fina Mercedesbuss. Bilen med nylindat grenrör och luffarturbo går ännu bättre än den ser ut att göra, en riktig sleeper. :yoparty
Dessutom var vi ute i så god tid att vi han betala för oss innan tvåtaktarna skulle ge sig ut för första passet.
Jag brukar vilja glömma förstapassen och det var likadant idag. Stelt, långsamt och dassigt körde jag och omkörd blev man av alla på banan. Skönt att man är prestigelös!
Förmiddagen fortsatte med succesivt ökande tempo, allt är ju som bekant relativt, men en viss körglädje och vänskap med hojen började infinna sig. Dock var måttet rågat när den lille korte och fete kört snabbare på sin Killed Sucka än vad jag gjort. Jag tröstade mig med att någon måste vara sist och att jag dessutom bromsar 200 m innan bromspunkten till Trösen. Näven knöts dock i fickan, lite i alla fall...
Lunchen gick åt till att skruva av topparna och kolla hur de nya kolvarna såg ut och det var ok även om den nedre cylindern gick ganska dukitgt fett. Jag valde att inte justera förgasarna utan koncentrera mig på att öka kurvhastigheten eftersom den var pinsamt låg pga krascherna på Sviestad.
Eftersom The Killed Sucka valde att trilskas så mekades det mer med den underhållsfria fyrtaktaren hos Team The Båtten is Nådd än hos mig och Ako, Ako är grymt på att inte meka, finna smarta och billiga lösningar och köra grejerna långt över de angivna serviceintervallerna - fort går det dessutom. :tummenupp

Efter lunchen gick det betydligt bättre och Fettot var slagen med två sekunder.
Inget som imponerar på någon men det kändes bra att kapa tre sekunder och att inte bli passerad av alla andra. Som tur var fick jag göra en del sjyssta omkörningar, hur det gick till vet jag inte eftersom det torde vara svårt att köra långsammare än vad jag gjorde. :va

Slutsatsen är att det är skitkul att köra även om man är långsam! Trött och mysig blir man dessutom. Att Donkey Kong äntligen köpt en riktig hoj var the icing on the cake!

Bra att du spöade fettot, annars blir du utesluten ur blårykarsällskapet. :mad:

Hur fort gick det då? Under 1.20?

Bah jag tog inte i, dessutom ska väl en 250R va minst 10 sekunder snabbare än en diesel, motorkok och dålig kondis bäddar inte för rekordförsök

GSXR1100R skrev:
Bah jag tog inte i, dessutom ska väl en 250R va minst 10 sekunder snabbare än en diesel, motorkok och dålig kondis bäddar inte för rekordförsök

Min hoj kan väl inte klandras för att dess förare är kass? Ronnie körde 1.09 tider med den hojen på Åsen 2001.

Goodstuff skrev:
Min hoj kan väl inte klandras för att dess förare är kass? Ronnie körde 1.09 tider med den hojen på Åsen 2001.
Jag hade lätt kört 1.15 idag men jag fick teamorder av valmer att hålla igen

Rundningsmärke skrev:
Är jag dum om jag påpekar att du körde fortare med TRX:en? Jag håller tummarna för dig i vilket fall. :)

/A

Det var efter fyra säsonger och ca 300-500 mil på bana. Nästa vecka går det snabbare med TZ:an. :fakta

ps. Fin ratbike du fått ihop verkar det som :D ds

Rundningsmärke skrev:
Är jag dum om jag påpekar att du körde fortare med TRX:en? Jag håller tummarna för dig i vilket fall. :)

/A

Det är lättare att köra dieslar, iaf i början. Det är lite avigt med racers i början, så mycket mer av allt, och chassit ger rätt mycket mer info. I början vet man heller kanske inte riktigt vad den förmedlar. Efter ett tag är det dock en dröm ;)
Jag har en snabbare klockad tid på gelleråsen med en "standardbil" på åsen än jag haft med hojen ännu, iofs tror jag att jag åkte fortare med hojen sist, men det blev aldrig klockat..

Goodstuff skrev:
Efter lunchen gick det betydligt bättre och Fettot var slagen med två sekunder.
Inget som imponerar på någon men det kändes bra att kapa tre sekunder och att inte bli passerad av alla andra. Som tur var fick jag göra en del sjyssta omkörningar, hur det gick till vet jag inte eftersom det torde vara svårt att köra långsammare än vad jag gjorde. :va

Enligt gökuret på styret så åkte jag inte snabbare än 1.27 på sista passet, så det ska väl inte vara så svårt att passera mig...

Nu blir det att ta till morgonbön och offerlamm ifall man ska kunna komma under 1.20 så att det inte blir alltför pinsamt på lördag när kompisarna kommer och kollar på den nyblivna "rr-stjärnan"! :gnissla

oFFkeFF skrev:
Det är lättare att köra dieslar, iaf i början. Det är lite avigt med racers i början, så mycket mer av allt, och chassit ger rätt mycket mer info. I början vet man heller kanske inte riktigt vad den förmedlar. Efter ett tag är det dock en dröm ;)
Jag har en snabbare klockad tid på gelleråsen med en "standardbil" på åsen än jag haft med hojen ännu, iofs tror jag att jag åkte fortare med hojen sist, men det blev aldrig klockat..

Och en TRX måste ju vara bland det mest lättkörda som finns även med diesels som referensram, det kan man inte säga om en TZ250.....

Chris Ash skrev:
Och en TRX måste ju vara bland det mest lättkörda som finns även med diesels som referensram, det kan man inte säga om en TZ250.....

Det är ju en viss skillnad i karaktär mellan hojarna om man säger så. Det som är bra är att det blir roligare och roligare att köra TZ:an. :yoparty

Goodstuff skrev:
Tyvärr inte under 1:20. :gnissla
Tar det nästa vecka.

Är du helt säker på det? Jag och Kyckling tog oss friheten att klocka dig och då var det tider på 1:20 tror jag... eller om det var 1:21. Som upplysning kan nämnas att "gubben" som åkte gammelräser körde på 1:55 men då var det bara 50 cc och c:a 16-17hk (men med den fantastiska toppfarten 195 km/h på nån tävling för länge sedan)

erik skrev:
Är du helt säker på det? Jag och Kyckling tog oss friheten att klocka dig och då var det tider på 1:20 tror jag... eller om det var 1:21. Som upplysning kan nämnas att "gubben" som åkte gammelräser körde på 1:55 men då var det bara 50 cc och c:a 16-17hk (men med den fantastiska toppfarten 195 km/h på nån tävling för länge sedan)

Har ingen laptimer så jag vet inte utan går enbart på gökurstider jag fått. Tider är inte så intressant just nu utan jag vill få flyt i körningen.
Monarken var ju frän! Lät som tusan gjorde den också.

Goodstuff skrev:
Har ingen laptimer så jag vet inte utan går enbart på gökurstider jag fått. Tider är inte så intressant just nu utan jag vill få flyt i körningen.
Monarken var ju frän! Lät som tusan gjorde den också.
Gökur gäller ALDRIG du fick pisk

erik skrev:

Det är ju inte riktigt jämförbart, jag antar att "gubben" körde när velodromen fortfarande fanns kvar, vet inte hur många meter bana som försvann när den revs. Jag vet ialla fall att Kenny Roberts hade ett varvrekord på 1.21.01 (?) som stod sig i ett par deccenium, Tror det rök i 250 SM strax innan velodromen revs.

Chris Ash skrev:

Vill utan att raljera säga att jag faktiskt upplevde min TZ som lättkörd från första början. Framför allt för att den är så fruktansvärt lätt och för att chassigeometrin gör att förarens input kan vara mycket subtil – vilket gör det möjligt att köra mer exakt än med en mjuk och tung fyrtaktare. Om man tycker att det är svårt att vänja sig har det troligen mycket med motorn att göra. Bortsett att den hela tiden kräver rätt växel låter den ju på ett sätt som kan vara stressande och kanske ger för mycket input.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back