Hayden – MotoGP eller Superbike-VM?

Vad ska Hayden göra?


  • Antal röstningar
    0
Hayden har inte presterat sämre än Rossi gjorde. Skälen att inte fortsätta med Hayden går knappast att finna i resultattabellerna.

2011
Rossi 139
Hayden 132

2012
Rossi 163
Hayden 122

Hayden har de facto presterat sämre än Rossi. Inte mycket men ändock sämre.
 
Magkänslan säger att Rea har en naturligare/påbörjad väg in i MGP (vad jag nu menar med det! Hänvisar till magkänslan igen :p ) och att han e nästa att lämna WSBK för MGP.

Verkar som att du har rätt, ryktet säger att Rea var på Sachsenring så han kanske står på tur för en produktions-RCV?

Känns som att det kommer bli spansk-UK mästerskapen snart i MotoGP?
 
Vänd på det; varför skulle Ducati välja bort Hayden till förmån för ytterligare en ny förare?
Direkt från ”the horse's mouth”:

”Hayden has his age and his longevity in the class against him. Whenever I have asked team managers whether they have any interest in Hayden, the reply always centers around the fact that he has been in the series so long already, rather than any doubts over his ability.”

Och:

”What we need are fresh faces, young riders, to add a bit of excitement, one team manager told me last year. With so many fast riders coming up from Moto2, and more on the way, team managers are more interested in trying to bring on young talent with which to try to face Marc Marquez for the next five years. Hayden, who will be 32 at the end of July, is not the man team managers have in mind to take on that task. Hayden's future appears to be in World Superbikes, where he will land a top-level ride, and help grow the US audience for the series, one of Dorna's biggest goals.”

http://motomatters.com/analysis/2013/07/16/motogp_silly_season_update_2_satellite_h.html
 
Last edited:
Verkar som att du har rätt, ryktet säger att Rea var på Sachsenring så han kanske står på tur för en produktions-RCV?

Rea är ju poppis hos HRC & har varit så länge. Med tanke på erfarenheten så tycker jag hans inhopp i Caseys frånvaro var riktigt bra. Minns jag inte fel fick han testa en dag på Brno & en dag på Aragon. Sen race'a han till sig 8e på Misano, + 43sek. 7a på Aragon, +32sek. Det är vad Smith nu gör efter en halv säsong på M1'an & 10-12 testdagar...
 
Rea är ju poppis hos HRC & har varit så länge. Med tanke på erfarenheten så tycker jag hans inhopp i Caseys frånvaro var riktigt bra. Minns jag inte fel fick han testa en dag på Brno & en dag på Aragon. Sen race'a han till sig 8e på Misano, + 43sek. 7a på Aragon, +32sek. Det är vad Smith nu gör efter en halv säsong på M1'an & 10-12 testdagar...

Jo, men att jämföra sig med Smith är ju som att säga att man navigerar bättre än Costa Concordia :)
 
Verkar som att du har rätt, ryktet säger att Rea var på Sachsenring så han kanske står på tur för en produktions-RCV?

Känns som att det kommer bli spansk-UK mästerskapen snart i MotoGP?

Han var där satt med kommentatorerna hos motogp.com och pratade mycket om däck å honda
 
P€RRA;5850887 skrev:
Ducati kunde inte uppfylla Rossis önskemål...
Jo tack, det vet alla.

Men det var Rossi/Burgess som Ducati bad om feedback, inte Hayden. Ändå körde Hayden lika fort på Ducatin 2011 som Rossi gjorde. Han bör alltså ha lika goda förutsättningar som VR om han får chansen på en japansk hoj i MotoGP. Det var min poäng.
 
Jo tack, det vet alla.
Varför skrev du då:
"Innan Ducatin blev helt anpassad för Rossis önskemål" :confused:

Att de fick feedback från JB och VR som de inte kunde hantera är ju inte samma sak.

Men det var Rossi/Burgess som Ducati bad om feedback, inte Hayden. Ändå körde Hayden lika fort på Ducatin 2011 som Rossi gjorde. Han bör alltså ha lika goda förutsättningar som VR om han får chansen på en japansk hoj i MotoGP. Det var min poäng.
2011 kördes 12 race där både Rossi och Hayden kom i mål. 8 gånger var Rossi före Hayden och Hayden var före Rossi 4 gånger.

Om man lägger ihop differenserna i dessa 12 race får man fram att Rossi var 54 sekunder snabbare än Hayden (avrundat till närmaste sekund). Tilläggas kan också att Hayden "tjänade" 33 sekunder i den här sammanställning när Rossi kraschade på Jerez men fick upp hojen och körde in som 5:a. Jag har även tagit bort Indy-racet eftersom Hayden visserligen tog sig i mål enligt resultatlistan men var 2 varv bakom vinnaren.

Är lite osäker på vart du får dina uppgifter ifrån men jag brukar använda www.motogp.com för fakta.
 
Last edited:
P€RRA;5851408 skrev:
...Hayden var före Rossi 4 gånger.
P€RRA skrev:
...12 race...54 sekunder...33 sekunder...

Är lite osäker på vart du får dina uppgifter ifrån men jag brukar använda www.motogp.com för fakta.
Nu hamnar vi i tris pajkastning igen därför att du inriktar dig på polemik istället för diskussion.

Den som kör i mål före Rossi 4 gånger under en säsong på en hoj som håller på att utveckas för Rossi har sannolikt potential att vinna över Rossi om energi skulle fokuseras på att anpassa en hoj för denne någon.

Jag hyser inga tvivel om att Hayden skulle köra ifrån Rossi om Hayden sattes på Bautistas Honda och denna Honda justerades så gott det gick efter Haydens önskemål. Tyvärr tror jag inte vi kommer få se detta eftersom Hayden verkar räknas som obsolet i MotoGP.
 
Last edited:
Nu hamnar vi i tris pajkastning igen därför att du inriktar dig på polemik istället för diskussion.

Den som kör i mål före Rossi 4 gånger under en säsong på en hoj som håller på att utveckas för Rossi har sannolikt potential att vinna över Rossi om energi skulle fokuseras på att anpassa en hoj för denne någon.

Jag hyser inga tvivel om att Hayden skulle köra ifrån Rossi om Hayden sattes på Bautistas Honda och denna Honda justerades så gott det gick efter Haydens önskemål. Tyvärr tror jag inte vi kommer få se detta eftersom Hayden verkar räknas som obsolet i MotoGP.
Det är otroligt svårt att inte pyssla med polemik när man diskuterar något med dig. Det beror på att du kommer med "sanningar" som visar sig vara helt felaktiga gång på gång. Till slut tröttnar man och tvingas presentera bevis för att du har väldigt fel.

Att du ens funderar på hur Hayden, med 3(!) racevinster på drygt 10 säsonger (den senaste vinsten 2006) och 1 titel, står sig mot Rossi, med 80 racevinster i största klassen (den senaste vinsten för ett par veckor sedan) och 7 titlar, gör det hela lite löjeväckande.
 
Last edited:
En annan statistik som glömts bort ovan:

Snabbaste race-varv mellan Rossi & Hayden under 2011-2012
Rossi - 19
Hayden - 11
 

En ameriskanskt helylle karaktär den där Hayden som man har svårt att ta på allvar.
Kvar av amerikanerna finns Spies och Edwards som båda verkar också hamnat i en rejäl utförsbacke.

Att ens jämföra honom med VR känns inte ens relevant.

Haydens titel kan man tycka vad man vill om men det är nog den som mer berodde på andras omständigheter än hans egen prestation.

Bradbury_non.jpg
 
Det är otroligt svårt att inte pyssla med polemik när man diskuterar något med dig. Det beror på att du kommer med "sanningar" som visar sig vara helt felaktiga gång på gång. Till slut tröttnar man och tvingas presentera bevis för att du har väldigt fel.

Att du ens funderar på hur Hayden, med 3(!) racevinster på drygt 10 säsonger (den senaste vinsten 2006) och 1 titel, står sig mot Rossi, med 80 racevinster i största klassen (den senaste vinsten för ett par veckor sedan) och 7 titlar, gör det hela lite löjeväckande.

Det är inte alltid fakta är det viktiga... :hihi
 
Haydens titel kan man tycka vad man vill om men det är nog den som mer berodde på andras omständigheter än hans egen prestation.

Helt klart. Det var ju någon annan nolla som ledde med åtta poäng inför Valencia men inte pallade för trycket utan lade sig i andra kurvan...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top