Hayabusa turbo.THE DREAM

Status
Ej öppen för fler svar.

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Isånnafall är det smidda kolvar som sitter i dom original, för annars är det en jävla skillnad på smidda saker och saker som inte är det... Materialets "seghet" och hårdhet är ruskigt många gånger mera... när man ser den stora klump som till slut blir ihop pressat under flera hunda tons tryck så fattar man vilken skillnad det blir :)

MVH//PB

de kan jag tyvärr inte svara på men de finns ju några hayabusa experter här på sporthoj som säkert testat både orginal/ smidda kolvar. turbo andersson vet säkert hur de ligger till med busa kolvarna :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Busa std kolvar är helt oslagbara i både vikt och styrka och är mycke riktigt smidda

Jag kan inte finna nån anledning att byta kolvar om man inte vill ändra borr eller kompförhållande och i sådana fall öka kompet ( sugmotorbygge)

Je turbokolvar kräver även dom spacer och därför går det heller inte att få nån klämspalt

Jag har även provat dessa men är inte nöjd alls då dom ändrar mått vid minsta överhettning Orginal kolvarna har ALDRIG falerat pga för mycke effekt

( cylindertryck) så varför byta?:tummenupp
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Busa std kolvar är helt oslagbara i både vikt och styrka och är mycke riktigt smidda

Jag kan inte finna nån anledning att byta kolvar om man inte vill ändra borr eller kompförhållande och i sådana fall öka kompet ( sugmotorbygge)

Je turbokolvar kräver även dom spacer och därför går det heller inte att få nån klämspalt

Jag har även provat dessa men är inte nöjd alls då dom ändrar mått vid minsta överhettning Orginal kolvarna har ALDRIG falerat pga för mycke effekt

( cylindertryck) så varför byta?:tummenupp

tack för en kanon förklaring :tummenupp
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Busa std kolvar är helt oslagbara i både vikt och styrka och är mycke riktigt smidda

Jag kan inte finna nån anledning att byta kolvar om man inte vill ändra borr eller kompförhållande och i sådana fall öka kompet ( sugmotorbygge)

Je turbokolvar kräver även dom spacer och därför går det heller inte att få nån klämspalt

Jag har även provat dessa men är inte nöjd alls då dom ändrar mått vid minsta överhettning Orginal kolvarna har ALDRIG falerat pga för mycke effekt

( cylindertryck) så varför byta?:tummenupp

Om man vill/onskar ladda 1.7-1.8 bar med VPower ar det da onskvart med lagre komp an med 2mm spacer....?
2mm=mellan ca 8.8:1 - 9:1 ? Om man vill ner pa 8:1 kanske en 3mm spacer ungefar ratt?
Vid vilka tryck och hur mycket ska man borja sanka tandning om man ska ladda 1.7-1.8bar ??
Planerad turbo ar MCX550 med storre avgashus...
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2

Bifogat

  • JE81mmturbo.jpg
    JE81mmturbo.jpg
    90.7 KB · Visningar: 352

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det märkliga med dessa kolvar är att dom tappar ca 0.1 mm i mått

utan att misshandla dom speciellt mycke ,Känns inge bra då man kör med ca

0.05-0.08 i spel
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
idag så har man hållt på lite med kammarna. så nu är insugs kammen helt klar. de blir 105 i lobcenter både på insug/avgaskammen. :tummenupp

jag va förbi posten idag och hämta ett stort packet:tuttar.

plenum ink dumpventil. kopplings fjädrar modell stenhård och slangen mellan ic och plenumet :tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fan, dina bitar är ju klara !
Fusk.

Nej då, kul att det händer grejer i ditt garage.:tummenupp
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
idag så har man hållt på lite med kammarna. så nu är insugs kammen helt klar. de blir 105 i lobcenter både på insug/avgaskammen. :tummenupp

jag va förbi posten idag och hämta ett stort packet:tuttar.

plenum ink dumpventil. kopplings fjädrar modell stenhård och slangen mellan ic och plenumet :tummenupp

Hoppas du får i ordning på turbobusan i höst men ta det försiktigt
Turbobus och kall asfalt vid inbroms är inte kul !

Fler bilder !!
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
bara man inte vill förmycket när den är i bänken så kommer den nog hålla:D

Busa o 1,2 bar är lagom, har själv kört med mer än 1,5 bar och det känns som om motorn ska rasa ihop vid fullt laddtryck !! även med 200mm förlängd sving !
:tuttar nä nu ska jag ta en grogg o läsa om hondaturbodude som all
drig blir klar !:rofl
tjoflöjt !
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Busa std kolvar är helt oslagbara i både vikt och styrka och är mycke riktigt smidda

Jag kan inte finna nån anledning att byta kolvar om man inte vill ändra borr eller kompförhållande och i sådana fall öka kompet ( sugmotorbygge)

Je turbokolvar kräver även dom spacer och därför går det heller inte att få nån klämspalt

Jag har även provat dessa men är inte nöjd alls då dom ändrar mått vid minsta överhettning Orginal kolvarna har ALDRIG falerat pga för mycke effekt

( cylindertryck) så varför byta?:tummenupp

Aha där ser man, var inte säker på att dom var smidda original :)

mvh//PB
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
orka inte gå ut i garaget idag. så de vart att man stripa ner kåporna från allt. men kåporna ska inte lackas förren till våren :rolleyes:
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Busa o 1,2 bar är lagom, har själv kört med mer än 1,5 bar och det känns som om motorn ska rasa ihop vid fullt laddtryck !! även med 200mm förlängd sving !
:tuttar nä nu ska jag ta en grogg o läsa om hondaturbodude som all
drig blir klar !:rofl
tjoflöjt !


hoppas att gammel busan håller ihop för 1.2 iladd bara annars blir de mindre roligt:tungan. har redan börja planera för värre grejor till motorn fast de blir nästa vinter :yoparty
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
äntligen har man börjat igen efter 1 dags uppehåll :D

tråge är nu bortplockat. de ska sättas fast ett rör för oljereturen från turbon,
de blir klart iveckan.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top