Hayabusa turbo.THE DREAM

Status
Ej öppen för fler svar.
Isånnafall är det smidda kolvar som sitter i dom original, för annars är det en jävla skillnad på smidda saker och saker som inte är det... Materialets "seghet" och hårdhet är ruskigt många gånger mera... när man ser den stora klump som till slut blir ihop pressat under flera hunda tons tryck så fattar man vilken skillnad det blir :)

MVH//PB

de kan jag tyvärr inte svara på men de finns ju några hayabusa experter här på sporthoj som säkert testat både orginal/ smidda kolvar. turbo andersson vet säkert hur de ligger till med busa kolvarna :tummenupp
 
Busa std kolvar är helt oslagbara i både vikt och styrka och är mycke riktigt smidda

Jag kan inte finna nån anledning att byta kolvar om man inte vill ändra borr eller kompförhållande och i sådana fall öka kompet ( sugmotorbygge)

Je turbokolvar kräver även dom spacer och därför går det heller inte att få nån klämspalt

Jag har även provat dessa men är inte nöjd alls då dom ändrar mått vid minsta överhettning Orginal kolvarna har ALDRIG falerat pga för mycke effekt

( cylindertryck) så varför byta?:tummenupp
 
Busa std kolvar är helt oslagbara i både vikt och styrka och är mycke riktigt smidda

Jag kan inte finna nån anledning att byta kolvar om man inte vill ändra borr eller kompförhållande och i sådana fall öka kompet ( sugmotorbygge)

Je turbokolvar kräver även dom spacer och därför går det heller inte att få nån klämspalt

Jag har även provat dessa men är inte nöjd alls då dom ändrar mått vid minsta överhettning Orginal kolvarna har ALDRIG falerat pga för mycke effekt

( cylindertryck) så varför byta?:tummenupp

tack för en kanon förklaring :tummenupp
 
Busa std kolvar är helt oslagbara i både vikt och styrka och är mycke riktigt smidda

Jag kan inte finna nån anledning att byta kolvar om man inte vill ändra borr eller kompförhållande och i sådana fall öka kompet ( sugmotorbygge)

Je turbokolvar kräver även dom spacer och därför går det heller inte att få nån klämspalt

Jag har även provat dessa men är inte nöjd alls då dom ändrar mått vid minsta överhettning Orginal kolvarna har ALDRIG falerat pga för mycke effekt

( cylindertryck) så varför byta?:tummenupp

Om man vill/onskar ladda 1.7-1.8 bar med VPower ar det da onskvart med lagre komp an med 2mm spacer....?
2mm=mellan ca 8.8:1 - 9:1 ? Om man vill ner pa 8:1 kanske en 3mm spacer ungefar ratt?
Vid vilka tryck och hur mycket ska man borja sanka tandning om man ska ladda 1.7-1.8bar ??
Planerad turbo ar MCX550 med storre avgashus...
 

Bifogat

  • JE81mmturbo.jpg
    JE81mmturbo.jpg
    90.7 KB · Visningar: 352
Det märkliga med dessa kolvar är att dom tappar ca 0.1 mm i mått

utan att misshandla dom speciellt mycke ,Känns inge bra då man kör med ca

0.05-0.08 i spel
 
idag så har man hållt på lite med kammarna. så nu är insugs kammen helt klar. de blir 105 i lobcenter både på insug/avgaskammen. :tummenupp

jag va förbi posten idag och hämta ett stort packet:tuttar.

plenum ink dumpventil. kopplings fjädrar modell stenhård och slangen mellan ic och plenumet :tummenupp
 
Fan, dina bitar är ju klara !
Fusk.

Nej då, kul att det händer grejer i ditt garage.:tummenupp
 
idag så har man hållt på lite med kammarna. så nu är insugs kammen helt klar. de blir 105 i lobcenter både på insug/avgaskammen. :tummenupp

jag va förbi posten idag och hämta ett stort packet:tuttar.

plenum ink dumpventil. kopplings fjädrar modell stenhård och slangen mellan ic och plenumet :tummenupp

Hoppas du får i ordning på turbobusan i höst men ta det försiktigt
Turbobus och kall asfalt vid inbroms är inte kul !

Fler bilder !!
 
bara man inte vill förmycket när den är i bänken så kommer den nog hålla:D

Busa o 1,2 bar är lagom, har själv kört med mer än 1,5 bar och det känns som om motorn ska rasa ihop vid fullt laddtryck !! även med 200mm förlängd sving !
:tuttar nä nu ska jag ta en grogg o läsa om hondaturbodude som all
drig blir klar !:rofl
tjoflöjt !
 
Busa std kolvar är helt oslagbara i både vikt och styrka och är mycke riktigt smidda

Jag kan inte finna nån anledning att byta kolvar om man inte vill ändra borr eller kompförhållande och i sådana fall öka kompet ( sugmotorbygge)

Je turbokolvar kräver även dom spacer och därför går det heller inte att få nån klämspalt

Jag har även provat dessa men är inte nöjd alls då dom ändrar mått vid minsta överhettning Orginal kolvarna har ALDRIG falerat pga för mycke effekt

( cylindertryck) så varför byta?:tummenupp

Aha där ser man, var inte säker på att dom var smidda original :)

mvh//PB
 
orka inte gå ut i garaget idag. så de vart att man stripa ner kåporna från allt. men kåporna ska inte lackas förren till våren :rolleyes:
 
Busa o 1,2 bar är lagom, har själv kört med mer än 1,5 bar och det känns som om motorn ska rasa ihop vid fullt laddtryck !! även med 200mm förlängd sving !
:tuttar nä nu ska jag ta en grogg o läsa om hondaturbodude som all
drig blir klar !:rofl
tjoflöjt !


hoppas att gammel busan håller ihop för 1.2 iladd bara annars blir de mindre roligt:tungan. har redan börja planera för värre grejor till motorn fast de blir nästa vinter :yoparty
 
äntligen har man börjat igen efter 1 dags uppehåll :D

tråge är nu bortplockat. de ska sättas fast ett rör för oljereturen från turbon,
de blir klart iveckan.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top