Hayabusa med STOR turbo och 1600 cc!

Totte skrev:
Föresten...
Det här med avgasmotstånd. Varför vill man ha mindre eller mer?

Avgasmottrycket bestämmer hela tryckbalansen över motorn

Har du högre avgasmottryck än laddtryck så blir det inte så mycke effekt

Tänk dig en bestämd luftvolym som ska in och igenom motorn
med högt mottryck ( litet hål ut) så får du ett automatiskt högt laddtryck

Med större hål ut sjunker laddtrycket fast med bibehållen luftvolym
det vill säga samma effektutag

Det är därför en motor kan ge olika effekter med samma laddtryck
fast med olika turbos


OBS detta är en krafftig förenkling av det hela bara för att åskådlig göra
fenomenet , en rad olika parametrar påverkar detta förlopp

Som exempel så kan man köra riktigt stygga kammar med stor turbo och lågt mottryck ( lägre avgastryck än laddtryck)

:D :D :banana
 
lahi skrev:
Hittade lite bilder på Big CC Racings turbo-Hayabusa på 1600 kubik. Tänkte jag skulle posta dem... Med en mindre turbo än den på bilderna har hojen gett 540 hästar på hjulet. Nu tyckte de att det var dags för uppdatering med en större turbo. Till samlingsbilden med de olika aggregaten skrev de att de räcker till, från vänster till höger: 380 hk, 480 hk, 580 hk, 630 hk och den sista visste de inte än :hihi Det är alltså den som sitter på nu. Undrar om de siktar på världsrekord?
630 jävla hk shiitt vilken jävla hoj :Bugar
 
andersson turbo skrev:
HEHE den skulle tugga i sig hela din Triumph i inloppet om det vill sig illa :D

Ja den där turbon matar man nog inte med enstaka coca cola burkar utan snarare med en hel pall :D
 
Nu är det dags för ett rejält trådlyft! Denna tråden förtjänar att leva en stund till :) Här kommer några bilder till på hojen som tråden handlade om från början!

Förresten, Andersson Turbo, hur har det gått med NLR-Busans motor? Några siffror än?
 

Bifogat

  • DSC01088.jpg
    DSC01088.jpg
    60.6 KB · Visningar: 369
  • DSC01094.jpg
    DSC01094.jpg
    55.4 KB · Visningar: 334
  • DSC01095.jpg
    DSC01095.jpg
    57.5 KB · Visningar: 441
Fegt att montera av skjutspinnarna, borde monterat ett extra par istället, på en sån där hojj får man ju plats minst 3pers! :D :D :D
 
Varför en förmodligen skitdyr och lätt framfälg om man ändå ska slänga på massa vikt där?
Hur funkar bromsarna på den såndär hoj, eller har de bara inte monterats än?
 
lahi skrev:
1853659 Hittade lite bilder på Big CC Racings turbo-Hayabusa på 1600 kubik. Tänkte jag skulle posta dem... Med en mindre turbo än den på bilderna har hojen gett 540 hästar på hjulet. Nu tyckte de att det var dags för uppdatering med en större turbo. Till samlingsbilden med de olika aggregaten skrev de att de räcker till, från vänster till höger: 380 hk, 480 hk, 580 hk, 630 hk och den sista visste de inte än :hihi Det är alltså den som sitter på nu. Undrar om de siktar på världsrekord?
karlings hoj har femtonhundra hkr ungefär utan turbo :arsele
 
vonstefan skrev:
2518695 karlings hoj har femtonhundra hkr ungefär utan turbo :arsele

Men der är ju kompressormatad nitrohoj å andra sidan...:rolleyes:
Kul att det är en 113" HD-Sportsterkonfigurerad motor dock! :) :banana

Jag har en liiiten bit kvar ;)

/J
 
vonstefan skrev:
2518695 karlings hoj har femtonhundra hkr ungefär utan turbo :arsele

F´låt, kan inte låta bli...

Njae, den gamla motorn hade cirka 800 hästar och den nya motorn som är en "side by side" snurra kommer lämna runt 1000 hästar.

(Rätt ska ju vara rätt:tungan)
 
vonstefan skrev:
2518695 karlings hoj har femtonhundra hkr ungefär utan turbo :arsele



HAHAH mm å ja känner en farbror som.....


Nä skämt å sido

Dryga 1000 är vad jag har hört , kanske har dom laddat på mer nu

Men det sitter den feeetaste kompressor du kan uppbringa på den hojjen
samt en hel del nitro i bränslet ( metanol / nitro )
 
andersson turbo skrev:
2518751 HAHAH mm å ja känner en farbror som.....
Herr Andersson, hur har det gått med NLR-Busans motor? Bänkad än? :)
 
Nu är Big CC Racings busa (som tråden handlar om) bänkad. 721 hk och 507 Nm. MED tändningsbekymmer och kass topp-packning. Ändå världsrekord i gathoj.

Grafen nedan. Sean på big cc racing skriver "here is a photo of the graph. As you can see if the head gasket had not gone we may of been up for some more interesting numbers..." och "The bike went to 9500rpm with just over 700bhp & coolant shot out everywhere & the bike stumbled as the cylinders struggled then reignited& sparked enough for 721bhp." Därav fetingdippen i kurvan.
 

Bifogat

  • kurva.jpg
    kurva.jpg
    55.5 KB · Visningar: 376
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top