Hayabusa med STOR turbo och 1600 cc!

lahi skrev:
2565835 Nu är Big CC Racings busa (som tråden handlar om) bänkad. 721 hk och 507 Nm. MED tändningsbekymmer och kass topp-packning. Ändå världsrekord i gathoj.

Grafen nedan. Sean på big cc racing skriver "here is a photo of the graph. As you can see if the head gasket had not gone we may of been up for some more interesting numbers..." och "The bike went to 9500rpm with just over 700bhp & coolant shot out everywhere & the bike stumbled as the cylinders struggled then reignited& sparked enough for 721bhp." Därav fetingdippen i kurvan.
:( Och jag tycker att min cykel går som fan.:såjaponken
 
Gamla vinterminnen:

På väg till Mässan i GBG med världens starkaste BMW750? 700++hk i baksätet. Inte alla som kan skryta med det!

Vill lova att jag och Herr Andersson fick slita som djur för att få in den jävla motorn i bilen, och när en annan Peter (Heliac) och jag skulle få ut den var det nästan ännu jobbigare. Men det var det värt!

Kan avslöja att motor med grenrör och turbo i denna storlek väger ett par hekto.

//Anders
 

Bifogat

  • BMW750.jpg
    BMW750.jpg
    80.6 KB · Visningar: 406
Haha, det där har jag för mig att jag kommer ihåg.

700hk ja... För mycket hästkrafter är ändå inte tillräckligt!

Går det inte att skruva upp trycket och få ut 800hk?


Webspy skrev:
2568242 Gamla vinterminnen:

På väg till Mässan i GBG med världens starkaste BMW750? 700++hk i baksätet. Inte alla som kan skryta med det!

Vill lova att jag och Herr Andersson fick slita som djur för att få in den jävla motorn i bilen, och när en annan Peter (Heliac) och jag skulle få ut den var det nästan ännu jobbigare. Men det var det värt!

Kan avslöja att motor med grenrör och turbo i denna storlek väger ett par hekto.

//Anders
 
RoLLER skrev:
2568497 Haha, det där har jag för mig att jag kommer ihåg.

700hk ja... För mycket hästkrafter är ändå inte tillräckligt!

Går det inte att skruva upp trycket och få ut 800hk?


Det är nog inte bara att...
Men 721hp ur 1600cc är ju fusk.
Fick dom inte ur 711hp ur Marklunds motor eller vems den nu var ?
Den låg väll på original 1300cc.

Med stora motorns trimmningsgrad på den lilla blir det 585,81hp.
Med lilla motorns trimmningsgrad på den stora blir det 875,07hp.
Rent matematiskt.

Sen ska man få skrotet att hålla ihop en liten stund också.
 
Jösse skrev:
2569525 Det är nog inte bara att...
Men 721hp ur 1600cc är ju fusk.
Fick dom inte ur 711hp ur Marklunds motor eller vems den nu var ?
Den låg väll på original 1300cc.

Med stora motorns trimmningsgrad på den lilla blir det 585,81hp.
Med lilla motorns trimmningsgrad på den stora blir det 875,07hp.
Rent matematiskt.

Sen ska man få skrotet att hålla ihop en liten stund också.
Fusk och fusk, bara lite borrat och strokat. Det är fortfarande en Busa-motor :hihi Jag hade gärna haft den i garaget :)
"Bara" vrida upp trycket är nog inte så bara nä... inte vid de trycken. Soppa ska räcka, tändningen ska klara av cylindertrycket, packningar ska hålla. Motorn ska hålla...
Ur NLR:s motor (hojen är såld till staterna nu) har de som bäst fått 717 hk på hjulet vid 2,4 bar men pga dåliga triggersignaler till tändingen så har den aldrig gett effekt över 9500rpm. Då alltså. Det skrevs av NLR 6:e januari i år. Hur den går nu vet jag inte trots frågor till de som borde veta. Det nämndes hjulspinn i bänken också, det drar ner effekten det också...
 
Orkar inte tändsystemen ge gnistan längre med den effektutvecklingen ?
Ska man öka på både spänningen och strömmen eller vad beror det på.

Kanske för att en så stor effekt ökar så snabbt i en liten motor.


Edit: Toppfuel dragster använder sig av grymmeström till tändsystemen.
 
Last edited:
Det borde rent teoretiskt krävas (2.4+1) = 3.4 ggr högre tändspänning innan man upprättat jonkanal över tändstiftet vid 2.4 bars laddtryck. Jag tycker inte att det borde vara omöjligt med snabb kraftelektronik vid de varvtal en mc-motor presterar, i nödfall får man gå över till en spole per cylinder, och om det behövs får man öka på gnistenergin per spole.. men våld är kul ;)

Edit:
en sak som slog mig är att man har en finit derivata på tändspänningen vilket ger en viss tidsskillnad mellan noll och max spänning. Eftersom det blir överslag vid olika spänning beroende på laddtryck, borde gnistan komma tidigare ju lägre laddtryck man har. Inte mycket tidigare, men ändå.
 
zilog skrev:
2569617 Det borde rent teoretiskt krävas (2.4+1) = 3.4 ggr högre tändspänning innan man upprättat jonkanal över tändstiftet vid 2.4 bars laddtryck. Jag tycker inte att det borde vara omöjligt med snabb kraftelektronik vid de varvtal en mc-motor presterar, i nödfall får man gå över till en spole per cylinder, och om det behövs får man öka på gnistenergin per spole.. men våld är kul ;)

Edit:
en sak som slog mig är att man har en finit derivata på tändspänningen vilket ger en viss tidsskillnad mellan noll och max spänning. Eftersom det blir överslag vid olika spänning beroende på laddtryck, borde gnistan komma tidigare ju lägre laddtryck man har. Inte mycket tidigare, men ändå.


Alltså en finit derivata som följer varvtalet exakt.
Kanske även enklare än att hålla på att mäta laddtryck konstant.

Men då fungerar bara inställningarna korrekt för tex fullgas vid en specifik växel.
Alltså motståndet mot motorn då den laddar för fullt genom registret.
Helst då i bromsbänk, då man troligtvis inte får samma utgångsläge som om man hade kört med hojen på gatan pga olika motvind, sidovind etc.

Man skulle då egentligen bara synkroniserat systemet direkt mot laddtrycket.
Eller ännu bättre mot varvtal, laddtryck, växel, hastighet,.
(Ren motorbelastning + laddtryck då.)

Nu blev det lite klurigt :gnissla
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top