Hayabusa med STOR turbo och 1600 cc!

Alex.J skrev:
Vad blir det nu då? 600hk istället för 420hk eller?


Inte min , det är faktiskt världsrekordbusan som ska få sig en uppdatering
med lite större turbo :) (den gammla va visst för liten)


701 fick dóm ju noterat dock med 10% hjulspinn samt vissa misständningar
strax över 800 lär den ha presterat
Så över det lär dom ha sikte på grabbarna

Jag är bara inblandad för att bygga grenrör och wastgates samt avgasrör
 
andersson turbo skrev:
701 fick dóm ju noterat dock med 10% hjulspinn samt vissa misständningar
strax över 800 lär den ha presterat
Så över det lär dom ha sikte på grabbarna

Detta med oförändrad borrning?
Laddtrycken lär väl snart gå över från turbo till hyperbar om man ser till utvecklingen :D
 
Hur mycket laddar dom? Kanske är en såndan turbo jag borde köra med :Bugar
andersson turbo skrev:
Inte min , det är faktiskt världsrekordbusan som ska få sig en uppdatering
med lite större turbo :) (den gammla va visst för liten)


701 fick dóm ju noterat dock med 10% hjulspinn samt vissa misständningar
strax över 800 lär den ha presterat
Så över det lär dom ha sikte på grabbarna

Jag är bara inblandad för att bygga grenrör och wastgates samt avgasrör
 
Rekord busan var min innan Jag sålde den till en amerikan, men det är
jag som tävlat med den på "horespower shootouten" i USA ,Jag har nu
motorn här för uppdatering "en rejäl sådan" . Som Peter sa så är Han snäll
och bygger grenrör och avgasrör för Mig ,eftersom Han bygger snyggaste
rören! Turbon är delvis en Schwitzer produkt ,men både turbin (inconel!) och
kompressor hjul är cnc frästa special versioner gjorda här i Sverige, storlek
och kapacitet ligger en bra bit över Sean`s (big cc) Garrett GT42R snurra,
dvs över 1000hk. Vi har som bäst kört ut 717hk på hjulet vid 2,4bar men
pga dåliga trigger signaler så har den aldrig gett effekt över 9500rpm.
Trots deras volym övertag så ska vi ge dom en match.
Tack för bilderrna Peter!
/Christer
 
NLR skrev:
storlek och kapacitet ligger en bra bit över Sean`s (big cc) Garrett GT42R snurra, dvs över 1000hk
Det här är ju en superintressant tråd. Radfyror kan man ju inte mycket om så ni får stå ut med lite korkade frågor.

Grejen är att med siffror på 1000+ hk så ligger man i absoluta toppligan på vad dom snabbaste hojarna i dragracing mäktar med (Top Fuel Bike), på världsbasis.

Dyno-shootouts tär ju en del på materialet så dom verkar tåla en del, hur gångbar är en sån super-motor på strippen?

Kör ni på bensin i DynoShootOuts? Noteras bör att Funny Bike tillåter metanol tillsammans med turbo plus att det finns nog ett och annat vettigt chassie till salu både i Europa och USA.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 
NLR skrev:
storlek och kapacitet ligger en bra bit över Sean`s (big cc) Garrett GT42R snurra, dvs över 1000hk. Vi har som bäst kört ut 717hk på hjulet vid 2,4bar men pga dåliga trigger signaler så har den aldrig gett effekt över 9500rpm. Trots deras volym övertag så ska vi ge dom en match.
Har ni något effektmål uppsatt, eller det får bli vad det blir? Vad används denna hojen till egentligen? Är den bara till för Shootouts eller körs den på gata, stripp eller saltöken också?
 
Humm... jag har en GT42:a som jag håller på att stoppa på min BMW 3.4 liters spis.. jag kan berätta att det är EN STOOOOR turbo! Men på en 1.6 maskin för mig låter detta lite overkill men jag har ju sett att vissa lyckas med det mesta...!

(snälla klaga inte på mina svetsar.. det kommer ändå avgas bandage runt om)
 

Bifogat

  • Bild(8) (1).jpg
    Bild(8) (1).jpg
    37.3 KB · Visningar: 300
  • Bild(9) (1).jpg
    Bild(9) (1).jpg
    33.9 KB · Visningar: 200
  • Bild(12).jpg
    Bild(12).jpg
    27.1 KB · Visningar: 485
Last edited:
MotardFighter skrev:
Humm... jag har en GT42:a som jag håller på att stoppa på min BMW 3.4 liters spis.. jag kan berätta att det är EN STOOOOR turbo! Men på en 1.6 maskin för mig låter detta lite overkill men jag har ju sett att vissa lyckas med det mesta...!

(snälla klaga inte på mina svetsar.. det kommer ändå avgas bandage runt om)
Jo, det känns ju kanske lite stort på 1,6 liter, men den har ju dubbla varvet mot en bilmotor så hojmotorn har nog ungefär samma luftbehov som en dubbelt så stor motor som varvar hälften.

Svetsarna är ju egentligen skit samma, bara det är tätt :tummenupp Så bygg på du :)
 
andersson turbo skrev:
Nåja så lätt ska han inte få de :D



Stay tuned
Den där turbon ser ju ganska biffig ut... går det att svänga och bromsa utan att framhjulet tar i turbon? Eller man kör kanske inte en sådan hoj utanför bänken? Undrar hur mycket jag skulle behöva rejka ramen för att få plats med en sådan turbo :hihi
 
lahi skrev:
Den där turbon ser ju ganska biffig ut... går det att svänga och bromsa utan att framhjulet tar i turbon? Eller man kör kanske inte en sådan hoj utanför bänken? Undrar hur mycket jag skulle behöva rejka ramen för att få plats med en sådan turbo :hihi


Är lite rejkad men ändå hyggligt gatmässig
hitta lite gammla bilder på grabbarnas busa med gammla "lilla turbon"
 

Bifogat

  • busa700hk.jpeg
    busa700hk.jpeg
    68.2 KB · Visningar: 477
  • DSC00071.jpeg
    DSC00071.jpeg
    60.3 KB · Visningar: 453
  • Dsc00591.jpg
    Dsc00591.jpg
    60.1 KB · Visningar: 464
  • f97323aa.jpeg
    f97323aa.jpeg
    35.8 KB · Visningar: 573
  • PA080017.JPG
    PA080017.JPG
    76.6 KB · Visningar: 711
Last edited:
Jag hade dessa förut:) tyvärr så fick jag inte behåll dom.
 

Bifogat

  • turbo.jpg
    turbo.jpg
    127.5 KB · Visningar: 349
andersson turbo skrev:
Är lite rejkad men ändå hyggligt gatmässig
hitta lite gammla bilder på grabbarnas busa med gammla "lilla turbon"
Hehe, fräckt! Men där är inte så mycket plats över till framlampan... :hihi
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top