Hayabusa inline five!

Ska du montera motor väldigt högt i den ramen? Tänkte på hur den blir att svänga med? Är ju ganska bred:tummenupp

Packningen ser ut som vilken cometic som helst, hur tog du fram den? :Bugar

Monterer motor like høyt som en std Hayabusa. Den blir ikke så brei at jeg ike kan svinge med den, Suzuki kunne jo lett hatt bygg en sånn sykel med rekke 5 selv :)

Pakningen har jeg fått lagd på mål av en kar i Thailand. Passet helt perfekt :banana
 
Går sakte med sikkert fremover, bare avbalansering av veiv igjen så skal jeg begynne å sette den samme :hihi
 

Bifogat

  • IMG_1408-1.jpg
    IMG_1408-1.jpg
    1.4 MB · Visningar: 392
Finns det någon risk för konstiga vibrationer/självsvängningar när man förlänger allt sådär? Det borde ju bli nya resonansfrekvenser som inte har byggts bort i blocket på samma sätt som i originalet? :va
 
Finns det någon risk för konstiga vibrationer/självsvängningar när man förlänger allt sådär? Det borde ju bli nya resonansfrekvenser som inte har byggts bort i blocket på samma sätt som i originalet? :va

Precis, ju längre vevaxel, dessto lägre blir med i övrigt samma dimensioner egensvängningsfrekvensen för vevaxeln. Dvs dessto lägre blir maxvarvtalet.
På BMW R69S med maxvarvtal 7000RPM arbetade motorn så högt för den vevaxelkonstruktionen att BMW satte en rund skiva, ca 10cm i diameter och 1 cm tjock längst fram på vevaxeln. Skivan var inspänd mellan "friktionsbelägg" vilket innebar att vid självsvängning började skivan kasa mellan friktionsbeläggen och svängningarna dämpades.
Men monteras här ingen generator så blir hojen både smalare och vevaxeln lättare, dvs självsvängningsvarvtalet blir högre.
Och det är inget som säger att en hoj ska ha generatorn på vevaxeln.
Mer än att generatorn på vevaxeln är en billig generatorlösning.
 
Last edited:
Finns det någon risk för konstiga vibrationer/självsvängningar när man förlänger allt sådär? Det borde ju bli nya resonansfrekvenser som inte har byggts bort i blocket på samma sätt som i originalet? :va

Er ingen motorer som er vibrasjons frie, alle har mye av 2 eller 3 ubalanse. Du har helt rett, det vil bli helt andre vibrasjoner nå en std. Men etter mine beregninger så skal den bli bedre en std flatplane 4 syl motor. Men selvfølgelig jeg kan ta feil, så er egentlig derfor jeg bygger denne motoren for å se hva som skjer i praksis :)
 
Gillar kopplingen till Norge och Flåklypa :tummenupp

Skämt å sido, intressant bygge och inte helt okomplicerat.
Har för mej busamotorn har balansaxel, kommer den behållas och isåfall, hur går tankarna kring det?

Ska bli väldigt spännande att följa fortsättningen :)
 
Last edited:
Gillar kopplingen till Norge och Flåklypa :tummenupp

Skämt å sido, intressant bygge och inte helt okomplicerat.
Har för mej busamotorn har balansaxel, kommer den behållas och isåfall, hur går tankarna kring det?

Ska bli väldigt spännande att följa fortsättningen :)

Nei, balanseaksel vil bli fjernet. Den fungerer bra på en rekke 4, den går med dobbel hastighet av veivaksel for å fjerne sekunder ubalanse. Ubalansen kommer pga 4 stempler står stille for hver 180 veivaksel grader. Men på denne 5 syl motor, så vil den femte syl være i bevegelse når 4 stempler står stille så den vil utjevne sekunder ubalansen veldig.
 
Nei, balanseaksel vil bli fjernet. Den fungerer bra på en rekke 4, den går med dobbel hastighet av veivaksel for å fjerne sekunder ubalanse. Ubalansen kommer pga 4 stempler står stille for hver 180 veivaksel grader. Men på denne 5 syl motor, så vil den femte syl være i bevegelse når 4 stempler står stille så den vil utjevne sekunder ubalansen veldig.

Okej, om jag förstått det rätt så liknar det en 4cylindrig flat plane vevaxel med den 5e vevtappen i cross plane konfiguration.

Är det något som provats förut eller gör du ett experiment? :)

På vissa varvtal kommer den säkert låta riktigt lustigt :tummenupp
 
Okej, om jag förstått det rätt så liknar det en 4cylindrig flat plane vevaxel med den 5e vevtappen i cross plane konfiguration.

Är det något som provats förut eller gör du ett experiment? :)

På vissa varvtal kommer den säkert låta riktigt lustigt :tummenupp

Stemmer, har aldri sett sånn veivaksel før så blir ett eksperiment for min del :)
 
Dags med en liten oppdatering. Nye Mikuni TDMR 40 forgassere er kommet i hus. Da må disse tilpasset Hayabusa innsug og forgasser nr5 må tilpasses inn på rekke. Spigot sporet passet perfekt i gummien etter flere timer med dreiing. :banana
 

Bifogat

  • IMG_1519-1.jpg
    IMG_1519-1.jpg
    922.9 KB · Visningar: 107
  • IMG_1521-1.jpg
    IMG_1521-1.jpg
    1.1 MB · Visningar: 106
  • IMG_1529-1.jpg
    IMG_1529-1.jpg
    1.1 MB · Visningar: 110
  • IMG_1531-1.jpg
    IMG_1531-1.jpg
    860.6 KB · Visningar: 140
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top