Hayabusa inline five!

Blir så imponerad av mina medmänniskor. "En femte cylinder på en Hayabusamotor skulle vara skoj, tror jag fixar till det". :rock
Helt otroligt! Jag klarar knappt att tanka..... :gråta
 
Måste också säga hur impad jag är, skulle aldrig ens fundera på att göra nåt liknande:Bugar:Bugar:Bugar
Ruskigt kul att följa den här tråden:tummenupp
 
Da var tiden inne for en liten oppdatering igjen.
Har fått avbalansert veiv og fått honet sylinderrekke til riktig spec. Veivaksel var ganske ute av kurs før avbalansering, men fikk den til slutt bedre enn en std veivaksel :)
Så neste steg vil bli og sjekke lagerklaringer og få riktig høyde på sylinderrekker så squish høyden blir riktig. Satser på 14.5:1 eller mer, men det vil tiden vise. Topplokk er blitt planslipt 0.7mm så nok kompressjon vil det bli :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1618-1.jpg
    IMG_1618-1.jpg
    1.2 MB · Visningar: 220
  • IMG_1620-1.jpg
    IMG_1620-1.jpg
    954.6 KB · Visningar: 210
Varför så högt kompförhållande som 14,5:1 ska du köra racebränsle eller e85?
 
Varför så högt kompförhållande som 14,5:1 ska du köra racebränsle eller e85?

Blir nok 98 nå i starten, men kan hende jeg går over til E85 og da kan jeg ha 15,5 kanskje 16 i kompresjon. Ingenting er som å stå ved siden av en motor med høy kompresjon, kjenne motoren lever sikkelig :D
 
Hur har du gjort skarven av veiv mellan de 4a och den 5 cylindern ?
 
Nei det er blitt lagd før, alle Volvo og Audi motorer har det. Ville prøve på noe nytt så da blei det sånn :tummenupp

Det kan mycket väl komma att fungera bra och låta fint :) Det ska bli intressant att följa hur det blir.

Är den 5e cylinder balanserad med samma balansfaktor som de övriga 4?
 
Last edited:
Blir nok 98 nå i starten, men kan hende jeg går over til E85 og da kan jeg ha 15,5 kanskje 16 i kompresjon. Ingenting er som å stå ved siden av en motor med høy kompresjon, kjenne motoren lever sikkelig :D

Du har nog läst dig till detta höga kompförhållande ska funka men jag har tycker de låter lite väl högt. Du måste ha enormt vassa kammar för att kunna köra så högt kf.
För säkerhets skull så ställ frågan om Kf på dragracingforumet här på sporthoj så får du garanterat säkra svar hur höga kf du kan köra.
 
Last edited:
Hur har du gjort skarven av veiv mellan de 4a och den 5 cylindern ?

Jeg brukte svinghjuls konen til å sentrere syl 5. Lagde lik kon i syl5 veivakselen. Er helt rett, ingen kast :)

- - - Updated - - -

Det kan mycket väl komma att fungera bra och låta fint :) Det ska bli intressant att följa hur det blir.

Är den 5e cylinder balanserad med samma balansfaktor som de övriga 4?

Jepp stemmer
 
Du har nog läst dig till detta höga kompförhållande ska funka men jag har tycker de låter lite väl högt. Du måste ha enormt vassa kammar för att kunna köra så högt kf.
För säkerhets skull så ställ frågan om Kf på dragracingforumet här på sporthoj så får du garanterat säkra svar hur höga kf du kan köra.

Fungerer fint med høy kompresjon når jeg bruker vann injection :) Har eksperimentert mye med høy kompresjon på mange forskjellige motorer. Så det skal nok gå bra :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1707-1.jpg
    IMG_1707-1.jpg
    1.3 MB · Visningar: 125
Last edited:
Nei det er blitt lagd før, alle Volvo og Audi motorer har det. Ville prøve på noe nytt så da blei det sånn :tummenupp

Svår jämförelse då dom har knackreglering och högre komp än vad motorn tål med optimalt tändläge. Knackregleringen styr sedan tändningen så tidigt det går utan knack.

Sedan har du mindre cylindrar samt vassare kamaxel vilket medger högre komp så iofs tror jag att din motor kanske tål 14.5.
 
Fungerer fint med høy kompresjon når jeg bruker vann injection :) Har eksperimentert mye med høy kompresjon på mange forskjellige motorer. Så det skal nok gå bra :tummenupp

OK vatteninsprutning? Om så är fallet förstår jag att de funkar. De finns ju snubbar som kör 15:1 på 98 okt också men då backar de tändningen så mycket att de mister hela vitsen med högt kf.
 
Last edited:
Da var motor satt sammen og klar til start. Kamaksel var bare 1 veivaksel grad ute av kurs på syl 5 iforhold til de 4 andre :tummenupp

Nå må jeg lage ett nytt stativ, eksos og radiator innfestning så er det ikke lenge til jeg kan starte den :)
 

Bifogat

  • IMG_1703-1.jpg
    IMG_1703-1.jpg
    1.4 MB · Visningar: 112
Last edited:
Du har nog läst dig till detta höga kompförhållande ska funka men jag har tycker de låter lite väl högt. Du måste ha enormt vassa kammar för att kunna köra så högt kf.
För säkerhets skull så ställ frågan om Kf på dragracingforumet här på sporthoj så får du garanterat säkra svar hur höga kf du kan köra.
Ser det ut som hans första motorbygge tycker du?
 
Fungerer fint med høy kompresjon når jeg bruker vann injection :) Har eksperimentert mye med høy kompresjon på mange forskjellige motorer. Så det skal nok gå bra :tummenupp

Och vann injektion, det går lätt att fixa med att blanda några % vatten i bensinen ?
För vann injektion !

För dagens bensin innehåller så mycket alkolhol (5-10%) så dagens bensin funkar som gamla tiders karburatorsprit,
löser vatten i bensinen så motorn inte stannar pga vatten i bensinen ?

Eller ?

För det går tydligen ha upp till 0,5% vatten i bensin med 10% alcohol.
https://roadguardians.org/september-2012-newsletter-biker-chads-corner/

Och kanske ännu mer vatten om man skakar och blandar innan tanken fylls ?
 
Last edited:
Da var motor satt sammen og klar til start. Kamaksel var bare 1 veivaksel grad ute av kurs på syl 5 iforhold til de 4 andre :tummenupp

Nå må jeg lage ett nytt stativ, eksos og radiator innfestning så er det ikke lenge til jeg kan starte den :)

Film, film, film, film :banana:banana:banana:fyllisar:fyllisar:fyllisar:kär:kär:kär
 
Jag sitter och nagelbiter och väntar på en film på uppstart också!
Tänker du göra något åt att den femte cylinderns vevaxel är en grad fel jämfört med de andra, eller är det försumbart?
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top