Hayabusa höjning av styre

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Med tanke på att man har passerat bäst föredatum så har jag förstått att en del saker händer med kroppen. Bestämde mig därför för att köpa mig en höjningssats till styret på Hayabusan. Har känt att styret sitter jobbigt lågt för min rygg därav operationen med höjningen. Valet föll på en distans med höjning om 27mm vilket i praktiken skulle kunna förbättra ergonomin för mig en del.
Finns höjningar upp till 40mm men då får man justera en del reglage efteråt vilket jag hoppas slippa.
Nåväl, operationen vara ganska enkel och tog ca 45 min. Jag gjorde följande.
1. Plocka bort de små kromade locken som sitter på toppen av skruvarna.

2. Lossa skruvarna som sitter hårt satan i alla fall på min Busa.

3. Se till att inte mutter och bricka trillar ner i kåpsystemet när du drar ut skruven. Fick själv använda en magnetpinne som blev utsedd till dagens verktyg.

4. Lyft upp plattan och lägg den framför dess plats. Var försiktiga med slangar och kablar.

5. Sätt den nya höjningsdistansen på plats

6. Montera tillbaka allt i bakvänd ordning.

7. Momentdra skruvarna till 35nm.

Ska bli kul att få känna om det blir någon skillnad på sittställningen.
Hittade information om skruvmomenten på Gen1 och lägger in dessa här. Om de stämmer eller m ej får ni för säkerhets skull kolla av själva.

Här kommer några bilder.
 

Bifogat

  • FFDD4FB7-6C18-47BB-885E-524F4E803070.jpeg
    FFDD4FB7-6C18-47BB-885E-524F4E803070.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 39
  • 56C29D7D-FE8B-4058-83E3-FE33E25F6849.jpeg
    56C29D7D-FE8B-4058-83E3-FE33E25F6849.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 39
  • FC63F425-289E-4925-A636-75ED60451B23.jpeg
    FC63F425-289E-4925-A636-75ED60451B23.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 39
  • EF036F27-FBD2-42AA-9506-4C873D8F31E7.jpeg
    EF036F27-FBD2-42AA-9506-4C873D8F31E7.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 33
  • 91198F44-70DF-4462-A136-BE7DE5427DFC.jpeg
    91198F44-70DF-4462-A136-BE7DE5427DFC.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 36
  • 8465CCCC-6B54-4F23-AC0B-E03D9683FD49.jpeg
    8465CCCC-6B54-4F23-AC0B-E03D9683FD49.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 43
  • CCC5D942-CA65-4793-9525-E76B6A0D750C.jpeg
    CCC5D942-CA65-4793-9525-E76B6A0D750C.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 45
  • D3B32ED6-05CF-4B8C-AD9A-A100FA08F8DD.png
    D3B32ED6-05CF-4B8C-AD9A-A100FA08F8DD.png
    1.4 MB · Visningar: 38
  • 26DBC96F-ED57-438C-BA25-9D5024A08BC7.jpeg
    26DBC96F-ED57-438C-BA25-9D5024A08BC7.jpeg
    59.2 KB · Visningar: 41
  • A38B6172-557C-4D17-86F6-B9F1AF04DD4C.jpeg
    A38B6172-557C-4D17-86F6-B9F1AF04DD4C.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 37
Fin original-hoj du har där, inte hackad med en massa dynga. Perfekt för turbobygge ?

Vill inte såra dig men nackdelen med dessa höjnings-kit är att de gör inte tillräckligt stor skillnad. Och kör man fort blir det bara blåsigare och man får kröka sig ännu mer.
För att kroppen ska märka någon skillnad behöver du ett konventionellt styre.


Screenshot_20230201_174515_Chrome.jpg


Jag har själv provat att höja några centimeter men med Woodcraft 3" riser clipons. (Att jag använde dessa beror på att jag har GSXR 1000 gaffel på min Gen1-Busa)
De köpte jag begagnade och snubben innan sålde dem just pga ovan anledning.

Nu har jag återgått till ungefär orginalhöjd. Bra Kina-clipons med 1,5" upphöjning från FXCNC som jag blev nöjd med. Superlätt montering eftersom de är öppningsbara och fjäderbrickor under skruvarna. Inget sullande med locktite behövs.

Woodcraft's knakade och knirkade hur mycket man än laborerade, och satt aldrig fast ordentligt och gillade inte hur de såg ut på hojen heller. Dyrast är inte alltid bäst och allt Ebay-kina är inte skräp.20221125_163110.jpg20221125_162746.jpg
 
Last edited:
Hej !
Fiick en liten kort test i går och det kändes faktiskt ganska ok.
Skulle säkert bli bättre med ett vanligt styre men då blir busan på något sätt en annan hoj?.
 
Skulle säkert bli bättre med ett vanligt styre men då blir busan på något sätt en annan hoj?.
Ja precis. Ja, jag förstår inte den modden heller. Bättre att byta hoj då.

Om man inte tar av kåporna också då, för då är man ju inne på ett annat koncept....
 
Ibland kan ju faktiskt någon centimeter göra att man får en lite annan vinkel på rygg eller axlar, och det gör stor skillnad för komforten. Jag vinklade in mina clip on på en hoj, precis så mycket att dom inte tog i tanken, men det var svårt att svänga med fulla styrutslag, dvs inte många grader egentligen, men det var skillnaden mellan att kunna köra hela dagarna till knappt klara en mil. Åtminstone innan jag opererade axlarna :rolleyes:
 
Torrjuckade du eller bor du i Skåne? Tänkte på klimatet. Inte en chans att ta ut mc'n i Dalarma. Åtminstone inte denna typen av hoj
Ingen torrjuckning, men en liten sväng i området, var snö och isfritt men långt ifrån behagligt. Menade inget illa med styrval, det viktiga är att man trivs med vad man kör. Vi fick lite vitt under natten så nu blev det Stockholmsvinter igen, men snart så.?
 

Bifogat

  • 0DCE8518-2EC5-4FCE-98B9-4A0A629CBAFA.jpeg
    0DCE8518-2EC5-4FCE-98B9-4A0A629CBAFA.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 10
Ingen som tror att någon här menade illa. Jag liksom Hoztic delade med oss av egna erfarenheter samt olika tycke och smak ?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top