Hatbrott är numera OK?

"Men när en invandrare kallblodigt skär halsen av en annan människa eller
dom våldför sig på en ung kvinna så är det tydlingen inte hat.Fastän
gärningsmannen/männen säger att dom gjorde det pga sitt hat
mot svennar."
- Inskickat av dardevil

va modigt gjort:näsblod

exakt rätt person att ge skulden för sitt svenne hat:näsblod

Jag håller med om att lagstiftningen är till för att tala om för medborgarna vad som är extra o-okej (skön formulering fö) men när det kommer till praktik så är det ibland svårare.
Gränsdragningar kan vara svåra. Men jag tror inte att det har varit något stort problem i just den här frågan. Man skall ha i minne att bakgrunden är att det under några år på nittiotalet begicks en lång serie mycket grova brott med "hatmotiv" och att det sågs som mycket viktigt att komma till rätta med problemet. Om vi håller oss till wiki så redovisar de för 1995 följande hatbrott:

" * 11 mars, Västerås: Ishockeyspelaren Peter Karlsson knivmördas av en medlem i nazistorganisationen Westra Aros SA 80.
* 1 april, Vålberg: Familjen Labadi från Libanon angrips av ett tjugutal ungdomar. Pappan och mamman i familjen slås ner med järnrör och en kratta.
* 13 april, Avesta: 17-årige Lars Hellberg knivmördas av en 15-åring som umgås i främlingsfientliga kretsar.
* 29 april, Borlänge: Tony Touhea Boija skjuts till döds av rasister.
* 3 juni, Malmö: 19-årige Sven-Peter Petterson knivmördas av en 24-åring i kretsen kring nazisttidningen Storm.
* 17 augusti, Kode: 14-årige John Hron misshandlas till döds av fyra nynazister, bl.a. Daniel Hansson och John Billing.
* 9 september, Klippan: Patrick Nadji (Gerhard Gbejo) från Elfenbenskusten knivhuggs av två unga nynazister och förblöder."

Det är sex mord under loppet av sju månader. Det är självklart att de rättsvårdande myndigheterna måste agera mot den sortens tendenser. Det är lika självklart att man måste se extremt strängt på mord där mördaren saknar egentligt motiv.

2961331 vad VI tror OM det skulle vara klassat som ett hatbrott? Vart vill du komma?

Om någon slår ner dig för att du stavar illa, är det ett hatbrott då?
Nja är det inte samhällstjänst?

2961226 En svensk och en invandrare tjaffsar (vet inte vem som börjat) = Svensken får nog och slår ner invandraren och skriker "jävla blatte"

En svensk och en invandrare tjaffsar (vet inte vem som börjat) = Invandraren får nog och slår ner svensken och skriker "jävla svenne"

Vem har störst risk att åka fast för hatbrott? invandraren? svensken? eller lika?

TROR ni.:tungan Antagligen är INTE detta klassat som hatbrott men OM
Det var det jag syfta på även om det blev fel.

Last edited:
Gränsdragningar kan vara svåra. Men jag tror inte att det har varit något stort problem i just den här frågan. Man skall ha i minne att bakgrunden är att det under några år på nittiotalet begicks en lång serie mycket grova brott med "hatmotiv" och att det sågs som mycket viktigt att komma till rätta med problemet. Om vi håller oss till wiki så redovisar de för 1995 följande hatbrott:

" * 11 mars, Västerås: Ishockeyspelaren Peter Karlsson knivmördas av en medlem i nazistorganisationen Westra Aros SA 80.
* 1 april, Vålberg: Familjen Labadi från Libanon angrips av ett tjugutal ungdomar. Pappan och mamman i familjen slås ner med järnrör och en kratta.
* 13 april, Avesta: 17-årige Lars Hellberg knivmördas av en 15-åring som umgås i främlingsfientliga kretsar.
* 29 april, Borlänge: Tony Touhea Boija skjuts till döds av rasister.
* 3 juni, Malmö: 19-årige Sven-Peter Petterson knivmördas av en 24-åring i kretsen kring nazisttidningen Storm.
* 17 augusti, Kode: 14-årige John Hron misshandlas till döds av fyra nynazister, bl.a. Daniel Hansson och John Billing.
* 9 september, Klippan: Patrick Nadji (Gerhard Gbejo) från Elfenbenskusten knivhuggs av två unga nynazister och förblöder."

Det är sex mord under loppet av sju månader. Det är självklart att de rättsvårdande myndigheterna måste agera mot den sortens tendenser. Det är lika självklart att man måste se extremt strängt på mord där mördaren saknar egentligt motiv.

:tummenupp

/Jörgen

Om vi håller oss till wiki så redovisar de för 1995 följande hatbrott:

Eftersom jag håller med om att dessa hatbrott ska ses allvarligt uppstår dock frågan hur de rättsvårdande myndigheterna nu ska se på tex ungdområnen i Landskrona som jag hänvisade till tidigare.

De är förvisso inte av samma dignitet som att bränna ner en moské, men likväl är förtecknet hat mot svenskarna. Dilemmat ligger då i att JK tolkat lagen att hat och HMF inte gäller mot svenskar.

Jag försvarar inte våld mot någon (sanning med modifikation) men om NFSs attacker mot AFA anses vara hatbrott så ska AFAs attacker mot NSF också vara hatbrott.

Eftersom jag håller med om att dessa hatbrott ska ses allvarligt uppstår dock frågan hur de rättsvårdande myndigheterna nu ska se på tex ungdområnen i Landskrona som jag hänvisade till tidigare.

De är förvisso inte av samma dignitet som att bränna ner en moské, men likväl är förtecknet hat mot svenskarna. Dilemmat ligger då i att JK tolkat lagen att hat och HMF inte gäller mot svenskar.

Jag försvarar inte våld mot någon (sanning med modifikation) men om NFSs attacker mot AFA anses vara hatbrott så ska AFAs attacker mot NSF också vara hatbrott.

Jag ber om ursäkt om jag inte har läst alla dina inlägg ordentligt, men vilka ungdomsrån begångna av invandrare mot infödda svenskar på grund av offrens nationalitet syftar du på?

Så vitt jag vet så är det rätt lugnt i Landskrona nuförtiden..

Du krigar mot språket. "Hatbrott" avser vad det avser. Att vissa saker som man tycker är likadana inte faller under den rubriken beror bara på att de inte var avsedda att omfattas. Att några dumskallar säger att de begår rån för att de "förklarat krig mot svenskarna" tror varken de själva eller någon annan på. Skitskallar hittar på skit för att motivera sin skit - enkelt uttryckt. Det krävs inte jättemycket för att inse att det är en artskillnad mellan deras motiv och i motiven i exemplen ovan.

Men visst, är det verkligen så så skall de naturligtvis dömas därefter. Invandrare döms fö hårdare än svenskar i vilket fall, så viss utjämning sker per automatik sas.

Det är möjligt att NSF:s attacker på AFA klassas/klassats som hatbrott. Det har jag ingen aning om men det låter konstigt. Ser man på definitionen ovan så är det svårt att placera in vare sig AFA eller NSF i någon av kategorierna. Om man återgår till ett tidigare tema så borde det snarare ses som en förmildrande omständighet om offret är AFA:it eller NSF:are. Det kan för ett liberalt sinnat sinne se ut som en gudivälbehaglig gärning. Samhällsnyttig rent av.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet