Hatbrott är numera OK?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Polishögskolan slutar undervisa om hatbrott

Varken hatbrott, olaga diskriminering, hedersrelaterade brott eller jämställdhet finns längre med i målen för utbildningen.

Lärarna på Polishögskolan är mycket förvånade över förslaget eftersom de har uppfattat både den nuvarande och den tidigare regeringen som mycket tydliga med att hatbrott är ett prioriterat område. Man är också förvånade över att hedersrelaterad brottslighet inte nämns i utkastet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=652531

Ja de va väll tråkigt!? Dom flesta våldsbrott går ju att vända till hatbrott. anser inte att det är allvarligare om Ali och G-arne får stryk än om nån annan får det. Ska man bli extra straffad för att man hatar offret lite extra?

Last edited:
Ja de va väll tråkigt!? Dom flesta våldsbrott går ju att vända till hatbrott. anser inte att det är allvarligare om Ali och G-arne får stryk än om nån annan får det. Ska man bli extra straffad för att man hatar offret lite extra?
Klart det är skillnad. Jag tycker iallafall att det är lite extra illa när någon blir spöad bara för att de är av en annan religion, annan sexuell läggning eller att de har annan färg på huden. Tycker inte du det?

Klart det är skillnad. Jag tycker iallafall att det är lite extra illa när någon blir spöad bara för att de är av en annan religion, annan sexuell läggning eller att de har annan färg på huden. Tycker inte du det?

Hur ska man bevisa att personen blev spöad pga hudfärg/religion/sexuell läggning då? Man spöar väl inte någon för att man tycker om dem?

Hur ska man bevisa att personen blev spöad pga hudfärg/religion/sexuell läggning då? Man spöar väl inte någon för att man tycker om dem?
Ibland så verkar folk t.o.m. åka på spö av bra mycket mindre anledningar än de som du nämnde.

"Faan vilken ful jacka du har. Du ska faan ha spö din jävel."

Ska den som utdelar stryk av den anledningen ha ett mildare straff än den som slår någon p.g.a. t.e.x. hudfärg? Båda fallen är minst lika meningslösa.

Last edited:
I invandrartäta områden som det blir alltfler av nu kan det nog vara bra för polisen att vara insatta i dylika brott för att lösa dom smidigare.

Polishögskolan slutar undervisa om hatbrott

Som jag förstod det skulle det inte vara enskillda kurser utan vävas in i den övriga utbildningen...

Men men..den som lever får se..

Och jag tycker absolut hatbrott och hedersbrott är värre än "vanliga" våldsbrott.. Anledningen är enkel:
Ett "vanligt" våldsbrott drabbar den som utsätts för våldet.
Hatbrott drabbar förutom offret även alla andra som tillhör den utsatta gruppen.

Jag är inte särskillt rädd för att gå på krogen trots att folk får stryk där varje dag och vecka..
Skulle jag däremot få reda på att ducati monster ägare plötsligt börjat utsättas för oprovocerat våld som just riktades mot monster-ägare av den enkla anledningen att de var monsterägare skulle rädslan bli en helt annan...

Jag är inte särskillt rädd för att gå på krogen trots att folk får stryk där varje dag och vecka..
Skulle jag däremot få reda på att ducati monster ägare plötsligt börjat utsättas för oprovocerat våld som just riktades mot monster-ägare av den enkla anledningen att de var monsterägare skulle rädslan bli en helt annan...
Ducati Monster är ju något av en gheyhoj så du kanske ska bli rädd när någon homosexuell misshandlas? :gnissla

Jag nitar Svenne för att jag är full och dum. Jag nitar Abdullha för att jag är full och dum.

Ska jag dömas hårdare i det senare fallet?

Bra att polisen tar tag i det förfallna arvet från 68-vänstern och alla batikkärringar.

Dock skall givetvis polisen utbildas i att hantera och utreda riktiga hatbrott, såsom bögknackeri, nedbränning av kyrkor/moskéer, AFAs förbannade politiska våld osv osv.

(Hehe, på nåt sätt är det coolt att köra runt på en gheyikon :D )

Jag nitar Svenne för att jag är full och dum. Jag nitar Abdullha för att jag är full och dum.

Ska jag dömas hårdare i det senare fallet?

Nej, du hade inte dömts hårdare. I Full&Dum-fall görs ingen skillnad..

Om det däremot är så att du enbart spöar abdullah för att han har svart hår och verkar vara invandrare är det däremot en annan sak..

Det krävs ganska mycket för att hatbrotts-paragraferna skall kunna tillämpas.

Finns ju lyckligtvis ett begrepp som kan kallas "beviskrav"?

Så alltså, om du är full och dum och klappar till nån på krogen och det visar sig att killen är eskimå, muslim, jude eller bög så kommer du knappast få en krona extra i böter eller en dag extra i buren...

Om du och dina kompisar däremot ger er ut på jakt efter någon som är muslim, jude eller bög så är det faktiskt jävligt bra att ni åker dit lite extra..

Last edited:
Tycker det är bättre om man slår nån man hatar än om man slår sin mormor som man tycker om.
Men det kanske bara är jag?

Kan en svensk bli utsatt för ett hatbrott av en invandrare,kan en hetrosexuell
bli utsatt för diskriminering
De enda fall där man användt gummi paragrafen som ja hört talas om
så handlar det bara om sk minoriteter.

Men när en invandrare kallblodigt skär halsen av en annan människa eller
dom våldför sig på en ung kvinna så är det tydlingen inte hat.Fastän
gärningsmannen/männen säger att dom gjorde det pga sitt hat
mot svennar.

Kan en svensk bli utsatt för ett hatbrott av en invandrare,kan en hetrosexuell
bli utsatt för diskriminering
De enda fall där man användt gummi paragrafen som ja hört talas om
så handlar det bara om sk minoriteter.

Men när en invandrare kallblodigt skär halsen av en annan människa eller
dom våldför sig på en ung kvinna så är det tydlingen inte hat.Fastän
gärningsmannen/männen säger att dom gjorde det pga sitt hat
mot svennar.

Jag säger inte att det är sant, men siffrorna finns där ute:
"In the United States in 2005, 37,460 white females were sexually assaulted or raped by a black man, while between zero and ten black females were sexually assaulted or raped by a white man."

http://www.libertypost.org/cgi-bin/readart.cgi?ArtNum=186045

JK har slagit fast att 'svenskar' inte är en folkgrupp, så svaret på din fråga ovan är nej. Men det var lite rabalder i England för några månaders sen då ett gäng araber dödade en vit engelsk kille och där som sa att dom ville döde en 'white, any white'.

Jag säger inte att det är sant, men siffrorna finns där ute:
"In the United States in 2005, 37,460 white females were sexually assaulted or raped by a black man, while between zero and ten black females were sexually assaulted or raped by a white man."

http://www.libertypost.org/cgi-bin/readart.cgi?ArtNum=186045

JK har slagit fast att 'svenskar' inte är en folkgrupp, så svaret på din fråga ovan är nej. Men det var lite rabalder i England för några månaders sen då ett gäng araber dödade en vit engelsk kille och där som sa att dom ville döde en 'white, any white'.

Hur kan man tillåta misshandel av svenskar men förbjuda svenskar att ifrågasätta det?

Fy fan för att bo i tex Malmö trakten,Fittja,Sumpan osv och veta att
lokala turk gänget kan misshandla och våldta men försvarar ja mig
så är det belagt med extra straff pga gummiparagrafen "hatbrott"

Seriöst, är detta på sant så är det sjukt.
Det är väll ett lika mkt hatbrott om en invandrare skriker jävla svenne o slår ner en svensk.
Som om en svensk skriker jävla invandrare o slår ner han.

men försvarar ja mig
så är det belagt med extra straff pga gummiparagrafen "hatbrott"

Är du inte läskunnig?!
Det är klart som helvete att du inte åker dit för hatbrott om du försvarar dig mot ett överfall eller liknande..

Det krävs som sagt en hel del för att åka dit för hatbrott. Det måste alltså kunna bevisas att det var personens sexuallitet, etnicitet eller religion som gjorde personen till offer...

Är du inte läskunnig?!
Det är klart som helvete att du inte åker dit för hatbrott om du försvarar dig mot ett överfall eller liknande..

Det krävs som sagt en hel del för att åka dit för hatbrott. Det måste alltså kunna bevisas att det var personens sexuallitet, etnicitet eller religion som gjorde personen till offer...

Det krävs nog inte så mycket som du tror,och även om du som läskunnig
expert läst något annat i Expressen.

För när ord står mot ord så lyssnar rättsväsendet gärna till den sk minoriteten.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet