Hata kicken!!!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:mad: :mad: Hata den där JÄVLA KICK HELVETET!!! :6surkart :6surkart


Fattar inte hur hoj jävlen kan vara så jävla seg att starta!! ??
Inte för att jag är något kick proffs, men va fan, tog mig 30!! minuter att få igång pärlan i dag!
:va :6surkart

Är det min som är felställd på något sätt? OK, det var typ 1+ grad ute...
När jag väll fick igång flickan så kändes det som om tomgången var lågt ställd, så jag ställde upp den lite. Men då får man det kuliga att den får hög tomgång när den blir varm?
Hela tomgångs grejen känns skumm som fan, hur ojämn som helst. Den kan vara låg och fin(normal), så kör man en stund så är den hög som fan, kör vidare, och så är den normal igen?? :va
Och, inget skruvande där imellan.


70(s ??) munstycke nämde någon att det skulle få hojen att starta lättare.
Finns det två munstycken i fögasaren??
Bytte ju prexis till ett 175 munstycke. (från skit orginalet 112)
Men,det finns alltså ett till?
Är det lönt att byta och kostar det multum??
 
Kan trösta dig med att min är precis likadan. Brukar ställa upp tomgången inna jag startar den och sen sänka ner den efter den blivit varm. Finns även lågfarts eller tomgångsmunstycke man kan byta. orginal är 65 tror jag, byts till 68 eller 70.
 
Alla som har en ny XR har samma problem som du. Alla verkar lika frustrerade.
Ta och be o få en lektion av en XR-förare så skall de nog lösa sig. Det är krångligt de första 100 milen.
 
PutteLiten skrev:
:mad: :mad: Hata den där JÄVLA KICK HELVETET!!! :6surkart :6surkart


Fattar inte hur hoj jävlen kan vara så jävla seg att starta!! ??
Inte för att jag är något kick proffs, men va fan, tog mig 30!! minuter att få igång pärlan i dag!
:va :6surkart

Är det min som är felställd på något sätt? OK, det var typ 1+ grad ute...
När jag väll fick igång flickan så kändes det som om tomgången var lågt ställd, så jag ställde upp den lite. Men då får man det kuliga att den får hög tomgång när den blir varm?
Hela tomgångs grejen känns skumm som fan, hur ojämn som helst. Den kan vara låg och fin(normal), så kör man en stund så är den hög som fan, kör vidare, och så är den normal igen?? :va
Och, inget skruvande där imellan.


70(s ??) munstycke nämde någon att det skulle få hojen att starta lättare.
Finns det två munstycken i fögasaren??
Bytte ju prexis till ett 175 munstycke. (från skit orginalet 112)
Men,det finns alltså ett till?
Är det lönt att byta och kostar det multum??
Prestanda på TV3 igår när han står och kickar XR: Man ska trötta ut sit på att KÖRA inte på att KICKA! Är det NÅGON båge som behöver elstart så är det denna.
 
mr_rockster skrev:
Prestanda på TV3 igår när han står och kickar XR: Man ska trötta ut sit på att KÖRA inte på att KICKA! Är det NÅGON båge som behöver elstart så är det denna.
:fakta Se'n tyckte jag inte gamla TT 600:an eller DR600:an var något under på den punkten heller :gnissla
/F.
 
Tomgångsmunstycken är små för att klara avgaskrav vid typning
av hojen. Byt till större.
 
jb skrev:
Alla som har en ny XR har samma problem som du. Alla verkar lika frustrerade.
Ta och be o få en lektion av en XR-förare så skall de nog lösa sig. Det är krångligt de första 100 milen.


Tack!
Det var PRECIS vad jag ville höra (De är jobbiga de första 100milen). :)

Hade funderingar på att det måste vara något, till och med Honda killen hade lite små trixit...
 
mr_rockster skrev:
Prestanda på TV3 igår när han står och kickar XR: Man ska trötta ut sit på att KÖRA inte på att KICKA! Är det NÅGON båge som behöver elstart så är det denna.

Äh den den där nissen vanuhanheter har glömt att det är en fyrtaktare och ingen Zündapp han kickar.. Är det inget generalfel så gäller det bara att ha "rätta knycket" Med rätt teknik så är puttrar den igång på första trampet.
 
BMW R90s skrev:
Tomgångsmunstycken är små för att klara avgaskrav vid typning
av hojen. Byt till större.


Ska dit (Honda) i morgon och be om prisförslag.

Allt som förenklar kicknings momented är välkommet.
 
Är inne på min andra xr650 och båda hojarna har vart lika lättstartade...
Full choke kicka fem slag med dekomp inne...sen går den i stort sett alltid igång..
 
mr_rockster skrev:
Prestanda på TV3 igår när han står och kickar XR: Man ska trötta ut sit på att KÖRA inte på att KICKA! Är det NÅGON båge som behöver elstart så är det denna.

de där va det värsta jag har hört på länge :)

xr650 är ju hur enkel som helst att få igång
MAX 2 kick sen är den igång...

vet inte va du gör för fel.. men testa med maxchoke(vid kall) och veva försiktigt med kicken så det tar stopp.. in med dekompen...trampa försiktigt igenom..släpp dekompen..upp med kicken och trapa sedan igenom HELA vägen bestämt men inte supersnabbt... så fort den hoppar igång dra ner choken till snäpp två och hojen är igång :yoparty

men rör inte gasen då funkar det "aldrig"

efter några gånger gör man denna procedur på 2-4 sec
 
Inte ens jag som är bortskämd med elstart i vanliga fall hade några problem att starta en XR650 jag lånade i somras. Full choke, in med dekompen, tre tramp, sen hitta "läget" och trampa igång. WaZZes avatar beskriver den korrekta sittställningen vid transportsträckor.
 
WaZZe skrev:
vet inte va du gör för fel.. men testa med maxchoke(vid kall) och veva försiktigt med kicken så det tar stopp.. in med dekompen...trampa försiktigt igenom..släpp dekompen..upp med kicken och trapa sedan igenom HELA vägen bestämt men inte supersnabbt... så fort den hoppar igång dra ner choken till snäpp två och hojen är igång :yoparty


Jag gör exakt som man "ska" göra, men det funkade ändå inte igår.

Det blinkar till i lyset men den tänder inte.

Ska kanske tillägga att hojen har bara gått 11mil, och ingen service gjord ännu.

Får väll se när hojen är lite insliten om den blir lättare att starta.

Jag fick igång den tillslut, en fotled ömmare och ett knä ondare (slant på kicken...)
 
Har då inga problem att få igång min, här i Umeå är det ju lite kallare nu också men den går igång åndå på ca 4 kick om den stått över natten.

Start proceduren som Wazze beskriver har jag aldrig testat men det kan hända att den fungerar bra den också. Det enda jag gör är full choke leta läge med kicken (tills klick ljudet uppstår), trampa ner nån cm ytterligare, släppa upp kicken och sedan är det bara att kicka igång åbäket :)
 
Silwer skrev:
lyset kan du stänga av


:confused:
Jaså, hur då?

På min finns, hel/halvljus knapp
Blinkers knapp
Tuta

På andra sidan finn "dödar knappen".

Och det är alla knappar.
 
Putteliten:
jag vet frustrationen .. höll på slänga hojjen åt helvete första gånger jag skulle starta den, man tordes inte ens stanna den vid bensinmacken utan att vara skraj att man skulle få kicka i en evighet,, men tro mig, du kommer skratta åt allt detta om en 15-30 dagar :D .

gör så här.
när hojjen är kall

1:slå på full choke, dvs flytta choke armen högst upp.
2:dra in dekompen.(slå på dödaren annars kanske du får avgassmäll :D )
3:kicka 2 ggr så du får in soppa i cylindern.
4:släp dekompen,stäng av choken och kicka tills du kommer till det läge då det inte går att kicka för det är för tungt.
5:dra in dekompen och kicka försikitgt 2-3cm så att cylindern kommer över toppläget(dvs tills det går lätt).
6:släpp dekompen, och släpp upp kicken så att den är från början.(stäng av dödaren :D )

7:kicka ner kicken tills det tar i mot fotpinnen(HELA VÄGEN NER!),och koncentrera dig att kicka bestämmt ner,inte så snabbt/hårt du kan.

när du kickar igång den så nyp runt bromshandtaget så att du inte gasar samtigit som du skall kicka igång den. då startar den garanterat inte.

när hojjen är varm:
kicka med kicken tills du känner att det tar i,dra in dekompen och kicka 2-3cm,släpp upp kicken och kicka hela vägen ner.

när hojjen är sur:
sätt på dödaren, full gas, dra in kompen och kicka typ 4-5 gånger.
slå av dödaren. kicka igång hojjen.


Hela grejjen med att starta en enstånka är att du skall kicka tills kolven kommer högst upp där det blir kompression(går jävligt tungt).dra in DEkompressionshandtaget så att du orkar kicka kolven förbi kompressions läget,(2-3cm på kicken).och sedan kicka så att kolven går runt och tänder(längst ner på kick rotationen).


sedan ta för helsike å släng på 70s, kostar typ 80kr.(munstycken kostar ungefär lika mycket som en 4cl grogg ute på krogen, tänk hur många sådana du tar när du är ute å krökar :fyllisar )
du kan skruva lös förgasaren själv, märk upp slangarna så du vet var dom skall sitta. det är enkelt.

om jag fick välja mellan elstart(hjälpstart) och kick på en enstånka. så skulle jag välja kick.

var ute med en kille å rejsade för ett tag sedan,han hade elhjälpstart på en husa. hjälpstarten räcker inte alltid till. och eftersom han använder den så kan han inte kicka igång hojjen när den var sur. såååå patetiskt :huvet

ps du har väl tagit bort strypningen i ljuddämparen(och alla andra)? om den sitter kvar så är hojjen mer svårstartad.

nu när jag är van att kicka så startar den alltid på andra kicken.
 
Jag provade petterson´s XR sommras! Efter en pumpa soppa kick så gick den igång på första! Inga problem alls alltså! Fast då är ju ja kick proffs! (hade en Honda MT-50 förra året)
 
PutteLiten skrev:
Tack!
Det var PRECIS vad jag ville höra (De är jobbiga de första 100milen). :)

Hade funderingar på att det måste vara något, till och med Honda killen hade lite små trixit...

Jag hade min XR på prov i två dagar och när jag stannade och tankade första gången så fick jag inte igång hojen på säkert 15 minuter. :huvet Dessutom var det på macken som jag alltid handlar på så hela personalen ville titta på min hoj. Jag kickade så att jag trodde att kickjä**len skulle gå av. När hojen äntligen startade så körde jag raka vägen till garaget och kastade mig på marken i en kvart för att hämta andan.
I somras tappade jag kicken när jag var på väg till Knutstorp så jag misstänker att det var kickens fel hela tiden. :D


PutteLiten skrev:
:confused:
Jaså, hur då?

På min finns, hel/halvljus knapp
Blinkers knapp
Tuta

På andra sidan finn "dödar knappen".

Och det är alla knappar.

Det ska inte vara för mycket knappar.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top