Hata kicken!!!

DwD skrev:
Putteliten:

1:slå på full choke, dvs flytta choke armen högst upp.
2:dra in dekompen.(slå på dödaren annars kanske du får avgassmäll :D )
3:kicka 2 ggr så du får in soppa i cylindern.
4:släp dekompen,stäng av choken och kicka tills du kommer till det läge då det inte går att kicka för det är för tungt.
5:dra in dekompen och kicka försikitgt 2-3cm så att cylindern kommer över toppläget(dvs tills det går lätt).
6:släpp dekompen, och släpp upp kicken så att den är från början.(stäng av dödaren :D )

7:kicka ner kicken tills det tar i mot fotpinnen(HELA VÄGEN NER!),och koncentrera dig att kicka bestämmt ner,inte så snabbt/hårt du kan.

Dagens Facit.
Kall, 4de försöket. :rock :rock

Varm 1, 2, 3, 4, 5,
1sta försöket

Varm 6. Soppa torsk. Tog ett tag innan jag fattade... :lol
Många försök... :rolleyes

När jag kom på att vrida kranen, 2 försök.

Kändes gött idag.

DwD. :tummenupp
Tackar för de råd du gav, de funkade för mig.

Får nog krypa till korset och erkänna att jag var en kass kickare innan.... :rodnar
:hihi

Kändes gött när man drog igång den på FÖRSTA försöket inför 4-5 Enduro åkare. :hihi :yoparty

Last edited:
nu när e e så pass kallt så springer jag me min, d tar på krafterna men det blir så mycke skönare när man väl sitter på den o brummar iväg :)

Hehe, XR650 är inte lätt att springa igång, om man inte har bra backe i närheten. Går säkert, men är lättare att kicka igång den...

PutteLiten skrev:
Dagens Facit.
Kall, 4de försöket. :rock :rock

Varm 1, 2, 3, 4, 5,
1sta försöket

Varm 6. Soppa torsk. Tog ett tag innan jag fattade... :lol
Många försök... :rolleyes

Kändes gött idag.

Får nog krypa till korset och erkänna att jag var en kass kickare innan.... :rodnar

Det går lättare varje gång, när man verkligen tror att man alltid får igång hojen så råkar man sura den och får kicka i en timme. :D :huvet

PutteLiten skrev:
Kändes gött när man drog igång den på FÖRSTA försöket inför 4-5 Enduro åkare. :hihi :yoparty

Har du hitta några bra ställen att åka på?

Jag hade tänkt reka lite grusvägar uppe på Hallandsås som vi kunde ha lite skoj på.

PutteLiten skrev:
Dagens Facit.
Kall, 4de försöket. :rock
Varm 1, 2, 3, 4, 5,
1sta försöket

Varm 6. Soppa torsk. Tog ett tag innan jag fattade...
Många försök...

Kändes gött idag.

DwD. :tummenupp
Tackar för de råd du gav, de funkade för mig.

alla är nog kassa 4takts kickare första gången.men det går bara att lära sig the hard way, och alla 4taktare är individer. man kan bara ge generella rekomendationer.
nå får väl krypa till korset jag åxå.
köpte min hoj på mcvaruhuset, killen tankade hojjen å startade den.. jag åkte iväg. tyckte att det var något fel för hojjen lät som fan om motorn när man körde över 50kmh,
åkte tillbaka morgonen efteråt och lämnade in den..
hämtade den på kvällen efteråt. då hade dom hittat felet.. en plastbit var kvar från strypningen i luftboxxen.
började köra hemmåt efter en jääääävla massa kickande..
korsningen innan mc donalds på sveavägen stannar hojjen..
rullar åt sidan och ser att det är soppa torsk..
mcvaruhuset har stängt och jag kommer ihåg att det fanns en mack på hagagatan.. rullar hojjen dit.. alla glor å flinar åt mig :död , när jag kommer fram så ser jag att dom rivit ut macken och stängt den..
ringer till en polare och får reda på att den finns en mack 1.5km från hagagatan.. släpar hojjen över sveavägen igen och ser hur alla flinar åt mig :huvet ca 1000grader i stället av värmen.
hittar macken efter en halvtimmas rullande.
tanka hojjen och sätter mig och kickar å kickar å kickar .........
och eftersom jag inte lärt mig hur man kickar så kickar jag rakt ner i kompläget som gör att man blir tokslut direkt..
efter 15min får jag igång hojjen. och åker raka vägen hem.
fy fan vilken resa :4skrika
efteråt så läste jag lite på nätet, och efter några dagar så kunde jag kicka igång den på första/andra kicken..

så alla ni som såg mig släpa på en hoj runt halva stan en tok varm sommardag så var det jag :rodnar

Blue skrev:
Det går lättare varje gång, när man verkligen tror att man alltid får igång hojen så råkar man sura den och får kicka i en timme. :D :huvet

Har du hitta några bra ställen att åka på?

Jag hade tänkt reka lite grusvägar uppe på Hallandsås som vi kunde ha lite skoj på.

Grusväger på Åsen låter lockande!!
Jag drog lite på Endurobanan i Helsingborg, var ju en massa folk där, och jag fick en inbjudan att köra, fast jag inte är medlem ännu. :)
Fast, jag bangade att köra på banana i mörktet, höll mig mest på grusvägen brevid, och gjorde bara en lite instickare på banan.
Fatta vad skitig man blir på 5 minuter... :lol

Annars är det lite tunnsått med grusväger i Helsingborg, tycker jag. Problmet är att det oftast är mörkt näm man kommer till att försöka leta grusbus.. :(

Hoppas jag inte surar den i morgon bara, då ahr jag tidspress, så då kommer det säkert att gå skitdåligt att kicka...

PutteLiten skrev:
Grusväger på Åsen låter lockande!!
Jag drog lite på Endurobanan i Helsingborg, var ju en massa folk där, och jag fick en inbjudan att köra, fast jag inte är medlem ännu. :)
Fast, jag bangade att köra på banana i mörktet, höll mig mest på grusvägen brevid, och gjorde bara en lite instickare på banan.
Fatta vad skitig man blir på 5 minuter... :lol

Annars är det lite tunnsått med grusväger i Helsingborg, tycker jag. Problmet är att det oftast är mörkt näm man kommer till att försöka leta grusbus.. :(

Hoppas jag inte surar den i morgon bara, då ahr jag tidspress, så då kommer det säkert att gå skitdåligt att kicka...

Jag jobbar tills på Tisdag så jag ska försöka sticka upp där på onsdag eller torsdag och kolla läget.

Tyvärr så vet jag inte alls hur mycket jag ska jobba den närmaste tiden, jobbar du Mån - Fre eller är du ledig nått mitt i veckorna?

Jobbar mån - fredag.
8-17/18 (Beroende på om jag jobbar i Malmö eller Hbg)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT