Harley Davidson m fl glidarhojar

Jag har också kollat på den där FlatTrackern, från och till, jag kan inte släppa den. Men jag kan inte motivera äga en sådan då syftet vore väldigt smalt.

Hittade detta om 2016 modellen. Men tydligen ska motorn vara avsedd endast för tävling och inte säljas till konsumenter. Det gör mig skitledsen.

Fast man kan tydligen bygga om en Sportster 1200 att se ut som en Flat Tracker.

FT.jpg

Alltså nu blir jag sugen på allvar. Jag vill ha Evel Knivels XR750 Harley..

Kolla så vacker den är ::
FT2.jpg

Mera om den

MEN, då blir det ytterligare en ego-hoj, dvs bara för mig, och inte skjutsa på. Typ en pendlarhoj. En till leksak att betala skatt+försäkring på, och serva mm. Fan jag blir utbränd!

Last edited:
Dags att handla? XLmoto har ett Maxxis 130/90-16 för 799 kr. Köpte ett till min sportster.

Samt 21" mfl slangar mellan 100-200 kr.

Förresten, nån mer här som brukar handla på Customhoj.se ?

Dom verkar ha det mesta gällande glidarhojar, till överkomliga priser också.

Last edited:
Dags att handla? XLmoto har ett Maxxis 130/90-16 för 799 kr. Köpte ett till min sportster.

Samt 21" mfl slangar mellan 100-200 kr.

Förresten, nån mer här som brukar handla på Customhoj.se ?

Dom verkar ha det mesta gällande glidarhojar, till överkomliga priser också.
Har handlat både från customhoj och XLMOTO. Båda fungerar bra tycker jag :) Customhoj framförallt som är snabba på att svara på mailen. Kommer kanske handla en slip-on på customhoj till nya hojen sen.

Hörde förresten att HD skall återuppliva gamla Sportster Iron 883 igen :cool: Ska tydligen lanseras i slutet på detta år, om det stämmer😮

Jag gillar att ordet innovation och nytänkande inte finns i Harleys vokabulär.
Vi får väl se. De kanske gör som de gjorde med de övriga softtail-modellerna 2025, då de petade in en massa elektronik och säkerhetsfunktioner, kom ju en rejäl uppdatering på nästan alla hojar då.

Jag tittade ju på en Heritage 2024, ny, som HD-handlaren hade kvar i lager och ville sälja till väldigt bra pris. Det var lockande, men jag ändrade mig när jag såg skillnaden på specifikationerna på en 2026:a😦:
- Antispinn, antisladd, cornering control, drag slip control etc etc...typ sjuttioelva säkerhetssystem. -24 hade typ bara ABS.
- Slanglösa däck med TPMS
- Körlägen
- Större symmetriska sadelväskor
- LED runt om
- Vassare, större motor
- Uppgraderad fjädring som är bättre på typ allt...
- Bättre, uppgraderad dispaly
- USB C (den gamla hade visst USB A)
+ mera grejer....

Kanske är sannolikt att de gör lika på Sportstern nu.

Det jag gillar med HD är just att de kan förnya sig och uppgradera hojarna, utan att tappa den där klassiska HD-looken. Kollar man på en nya softtail så kan man inte tro att den innehåller så mycket elektronik, den skulle lika gärna kunna vara 30 år gammal, rent utseendemässigt. Det gillar jag.

Det enda som suger just nu är leveranstiden. Beställde min Heritage i mitten av april, fick nyligt veta att jag får den först i slutet av juli...tydligen trassel med leveranserna hos HD just nu.

Last edited:
Jag har också förvånats över hur vissa modeller faktiskt har ett bra pris. Sen undrar man hur dom är att köra. Haft otroligt svårt för att hitta en bra sittposition på Harley. Förutom PA då. Att ha fötterna framför arslet och samtidigt sträcka sig efter styret funkar inte för mig.

Ingen som funderat på att dreva om sin glidarhoj? Typ fläska på med större framdrev eller mindre bakdrev på Harlyn?

På engelska säger dom "pulley", dvs remskiva på svenska. Jag vill prova göra nåt med den lilla sportstern så att den rullar lite fortare på motorvägen.

Pallar du köra fortare? Jag tyckte 120 var slitsamt på min Dyna. Men växlingen var lite märklig. Hög etta. Sen fick jag intrycket att sexan inte var så lämplig för motorvägen. Men den kanske inte skulle orkat med högre hastighet om utväxlingen vore annorlunda? Jag fick iallafall upp min i 160 på mätaren sen blev det lite för tufft att hålla i styret. Man fick hänga i för glatta livet. Feet forward är inte bra om man ska köra fort.

Vi får väl se. De kanske gör som de gjorde med de övriga softtail-modellerna 2025, då de petade in en massa elektronik och säkerhetsfunktioner, kom ju en rejäl uppdatering på nästan alla hojar då.

Jag tittade ju på en Heritage 2024, ny, som HD-handlaren hade kvar i lager och ville sälja till väldigt bra pris. Det var lockande, men jag ändrade mig när jag såg skillnaden på specifikationerna på en 2026:a😦:
- Antispinn, antisladd, cornering control, drag slip control etc etc...typ sjuttioelva säkerhetssystem. -24 hade typ bara ABS.
- Slanglösa däck med TPMS
- Körlägen
- Större symmetriska sadelväskor
- LED runt om
- Vassare, större motor
- Uppgraderad fjädring som är bättre på typ allt...
- Bättre, uppgraderad dispaly
- USB C (den gamla hade visst USB A)
+ mera grejer....

Kanske är sannolikt att de gör lika på Sportstern nu.

Det jag gillar med HD är just att de kan förnya sig och uppgradera hojarna, utan att tappa den där klassiska HD-looken. Kollar man på en nya softtail så kan man inte tro att den innehåller så mycket elektronik, den skulle lika gärna kunna vara 30 år gammal, rent utseendemässigt. Det gillar jag.

Det enda som suger just nu är leveranstiden. Beställde min Heritage i mitten av april, fick nyligt veta att jag får den först i slutet av juli...tydligen trassel med leveranserna hos HD just nu.
näe tack o lov är min från 06 innan all jävla elektronik.
men nu tillhör jag ju oxå den äldre generationen som har lärt att köra hoj o inte behöver en massa hjälp för att framföra en mc

men nu tillhör jag ju oxå den äldre generationen som har lärt att köra hoj o inte behöver en massa hjälp för att framföra en mc
Det är ju folk som inte har körkort som har satt reglerna. Inte det att folk behöver hjälp för att köra hoj eller bil. Var det borde finnas körkort är ju på cyklar. För dom jävlarna behöver all hjälp samhället kan förse dom med. Kanske särskilt boende och assistenter.

Jag har också förvånats över hur vissa modeller faktiskt har ett bra pris. Sen undrar man hur dom är att köra. Haft otroligt svårt för att hitta en bra sittposition på Harley. Förutom PA då. Att ha fötterna framför arslet och samtidigt sträcka sig efter styret funkar inte för mig.

Pallar du köra fortare? Jag tyckte 120 var slitsamt på min Dyna. Men växlingen var lite märklig. Hög etta. Sen fick jag intrycket att sexan inte var så lämplig för motorvägen. Men den kanske inte skulle orkat med högre hastighet om utväxlingen vore annorlunda? Jag fick iallafall upp min i 160 på mätaren sen blev det lite för tufft att hålla i styret. Man fick hänga i för glatta livet. Feet forward är inte bra om man ska köra fort..

Original fotplattor tycker jag är det i särklass mest bekväma alternativet, framförallt kombinerat med förarryggstöd. Då känns det ungefär som att sitta i vilken fåtölj som helst. Highwaypegs är skönt för att ha möjligheten att kunna sträcka på benen vid behov, men jag skulle absolut inte vilja ha en hoj med enbart framflytt. Det är som du säger riktigt obehagligt, ingen möjlighet att avlasta ländrygg/arsle utan det är hela kroppstyngden rakt ner på svanskotan konstant.

Min softail är ok att cruisa med i typ 120, sätter man dit rutan funkar 130 också men snabbare än så är inget vidare bekvämt. Det känns fladdrigt och instabilt. Ultran däremot går som ett tåg, HD har lyckats förvånansvärt bra med utformningen på frontkåpan för man sitter faktiskt väldigt skyddat bakom den. Inga problem att dra ner på kontinenten, lägga farthållaren på 150+ och bara käka autobahnmil tills det är dags att tanka :tummenupp

Last edited:

Elektroniken höjer ju säkerheten och finns där när man minst anar att man behöver den. Oavsett om man är erfaren eller ej. Jag förlitar mig inte på den alls, men ser det bara som positivt att den finns där, utifall att.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Elektroniken höjer ju säkerheten och finns där när man minst anar att man behöver den. Oavsett om man är erfaren eller ej. Jag förlitar mig inte på den alls, men ser det bara som positivt att den finns där, utifall att.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med dig. För två veckor sedan kom jag för fort på en liten krokig väg och ett hinder på vägen dök upp som jag inte räknat med (någon typ av träback/lastpall som troligtvis ramlat av en släpvagn) fick bromsa hårt och abs gick in och utan problem svängde förbi det. Hade säkert gått bra utan men hade låst framhjulet.
Så jag rätt att har kört mycket motorcykel i över 35års tid så är jag glad över att ha kurv abs på motorcykel

Pallar du köra fortare? Jag tyckte 120 var slitsamt på min Dyna. Men växlingen var lite märklig. Hög etta. Sen fick jag intrycket att sexan inte var så lämplig för motorvägen. Men den kanske inte skulle orkat med högre hastighet om utväxlingen vore annorlunda? Jag fick iallafall upp min i 160 på mätaren sen blev det lite för tufft att hålla i styret. Man fick hänga i för glatta livet. Feet forward är inte bra om man ska köra fort.
Ja, på min sportster, den är dessutom bara 5-växlad. Dynan är en helt annan kategori gällande hastigheter.

Jag körde Stockholm-Åtvidaberg och tillbaka samma eftermiddag på min WideGlide förra hösten, det var ganska ansträngande med just vinden som ville sära på knäna när man kom över 120, jag var också uppe i 160 ett tag, men höll mestadels 140. Min WG rullar stabilt och fint, vill jag bestämt mena. Jag har justerat styret och kontrollerna precis rätt för mina aparmar och spindelben, så jag kan inte skylla på nåt annat än min fysik. Köra nakenhoj i 140 några timmar är som att få stryk, helt enkelt ;) Det blåste också den dagen minns jag, och det börjde regna mot kvällen :LOL: Jag kom hem frusen och nedslagen, och av nån anledning också mycket nöjd.

Fasen, jag kom just på varför dom där läderknuttarna med Harlyhojar ofta är så skrikiga och grova. Det är HOJEN som gör det!? Motorn, vibbarna, vinden, dundret, man blir som en omtumlad gris. Så med en bandana, ett par ray-bans och jeans så har man blivit en produkt av miljön - harleygrisen.

QPUT4764.JPG

Last edited:
Här är en bra länk till harley-drev:

Tydligen kommer en standard 2001 sportster med 27-61 T från fabriken, sen kan man öka på med 29, 30, t o m 32 på framdrevet för att nå högre hastighet på motorvägarna. Dock kräver 32T drevet att man filar lite på insidan av kåpan, något jag vill slippa göra. Så max 30T för mig, eventuellt.

Sen har jag reggat mig på det där amerikanska forumet hdforums.com och fått lite feedback på min dumma ide. Jag väger runt 100 kg, och tydligen blir en högre drevning inte så bra med min 883cc motor, så jag ska nog vara nöjd med nuvarande drevning. Förra ägaren är ju en tjej, hojen är en 'tjej-harley', och den köpte ju jag.. så att nu får jag åka på min tjej-Harley ;)

Vill meddela att servicen på min sportster var ganska enkel.

Lämpliga oljor, motoroljan (en 20W-50) och växel/kopplingsoljan (80w-90). Och filtret är ett HF-170 m fl varianter om man vill ha kromat eller svart, eller med / utan mutter osv. Jag köpte en filteravdragningssats från Biltema för 300 kr som hade en ring som passade.

En uppsättning tum-nycklar blir också nödvändigt då det mesta på HD är "inch" och inte "mm".

Bel-Ray 20w50 (A).JPG

Silkolene V-twin 80w90 (A).JPG

Filter HF-170c.JPG

1. Blörja med att köra hojen varm, ställ sedan hojen på flat yta på stödet med en oljeskål under.

2. Låssa på den avsedda slangklämman under motorn, dra av oljeslangen och låt olja rinna. Öppna strax oljepåfyllningen (vid sadeln på min sportster) så olja rinner fortare.

3. När oljan slutat rinna gunga hojen lite i sidled så att mer olja rinner. När ingen olja rinner mer, torka runt slangen och pipen, sätt tillbaka slangen och spänn klämman.

4. Skruva av oljefiltret, rengör ytorna, fetta in packningen och snurra på det nya filtret och spänn lagom.

5. Fyll på ny 20W50 olja genom hålet uppe vid sätet, först ca 2,3 liter, starta motorn och kör nån minut, oljan sjunker lite, fyll sen på resterande 0,5L. Totalt ca 2,6 - 2,8 L (kolla stickan med hojen upprätt efter 20 min körning). Jag gillar min nivå runt mitten av stickan, ej full.

6. Öppna muttern för växeloljan, och töm växellådan på liknande sätt. Öppna och kolla det runda hålet (påfyllning för oljan) för kedjeinspaktion, stick in två fingrar och känn på kedjan om den är OK tajt (typ 1 cm spel). Öppna stora runda hålet för kopplingen, kolla runda packningen, torka av och fetta in, stäng.

7. Stäng tömningsmuttern med tumnyckel eller en hexnyckel, dra åt lagom. Fyll på 1L ny 80w-90 olja genom det mindre runda hålet, rengör pack-ringarna, fetta in och stäng. Jag använder här en kanna med pip för bättre åtkomst.

Det fina är att man tömmer hela flaskan i växellådan, det ska vara ca en liter där. Enda olja man behöver måtta är motoroljan. Sen kör man en halvtimme, kolla nivån på motoroljan, den har då stigit lite med värmen. Enkelt och smidigt, men man behöver ligga på golvet stundvis, det är lite som yoga, eller som hos kiropraktorn.

Nu har jag också köpt ett kit från Customhoj.se till min Dyna. Ska se om det är lika enkelt.

Det är ett annat men snarlikt oljefilter, HF-171, även det med lite options för med / utan mutter, samt krom eller svart. Fick även med två tändstift, passar både sportster och dyna så dom hamnar i sportstern då den nog behöver dom mest. Det blir spännande!

Service kit Dyna (customhoj.se).JPG

Nyheter
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Back