Harley Davidson m fl glidarhojar

Jag har aldrig kört en H-D. En brist i min allmänbildning såklart.

Men jag har inte känt mig lockad av att provköra så det har inte blivit av. Får kanske se till att ändra på den saken? Man behöver ju ibland vara öppen för annat än det man redan har/tror på. *säger han som redan har en blandad mc-bukett i garaget*

Så vad tillför detta inlägg då? Tja... TS skriver om att "lufta ämnet... få lite klarhet i HD-träsket." Kanske luftade det något? Kanske inte? TS får vara domare i den frågan. :)

Lite Off topic:
Däremot äger jag en Moto Guzzi. Är det en glidare? Kanske. Min Guzzi lanserades som utmanare till HDs Sportster, fast med mer effekt, bättre väghållning, Brembo-bromsar och som (enligt engelska MCN) kunde köra i cirklar runt en Sportster. Är det då en glidare, eller en sorts "sport-glidare"? Vete tusan, och jag vet heller inte om det spelar någon roll.

Den är kul i vilken fall, har massor av karaktär, fint drag vid omkörningar och är faktiskt rätt bekväm. 55 mil körde jag hem från Norge på en dag häromåret. När jag köpte den i Västerbotten drog jag hem till Göteborg på två dagar, 60 + 60 mil, och det funkade helt ok.

Någonstans i västra Norge 1 juni 2023.
1749020918233.png

Last edited:
Jag har aldrig kört en H-D. En brist i min allmänbildning såklart.

Men jag har inte känt mig lockad av att provköra så det har inte blivit av. Får kanske se till att ändra på den saken? Man behöver ju ibland vara öppen för annat än det man redan har/tror på. *säger han som redan har en blandad mc-bukett i garaget*

Så vad tillför detta inlägg då? Tja... TS skriver om att "lufta ämnet... få lite klarhet i HD-träsket." Kanske luftade det något? Kanske inte? TS får vara domare i den frågan. :)

Lite Off topic:
Däremot äger jag en Moto Guzzi. Är det en glidare? Kanske. Min Guzzi lanserades som utmanare till HDs Sportster, fast med mer effekt, bättre väghållning, Brembo-bromsar och som (enligt engelska MCN) kunde köra i cirklar runt en Sportster. Är det då en glidare, eller en sorts "sport-glidare"? Vete tusan, och jag vet heller inte om det spelar någon roll.

Den är kul i vilken fall, har massor av karaktär, fint drag vid omkörningar och är faktiskt rätt bekväm. 55 mil körde jag hem från Norge på en dag häromåret. När jag köpte den i Västerbotten drog jag hem till Göteborg på två dagar, 60 + 60 mil, och det funkade helt ok.

Någonstans i västra Norge 1 juni 2023.
View attachment 516207
Trevlig! Lite samma anda som den Triumph Legend från 1999 jag råkade köpa nyligen fast det var fullt i stallet egentligen. Ulv i fårakläder är att ta i men helt klart piggare köregenskaper och bättre pulver än man kan tro när man ser den & läser specifikationerna.

M fl glidarhojar.

1985 kom Yamaha Vmax och det var en lika stor revolution i sin klass som Suzukis banbrytande GSX-R 750 var i sporthojsklassen.

44606c05fd113f04f9767cfd1d00557d.jpg

Dessutom har den ett underbart ljud. Och den är snabb på riktigt - i alla fall rakt fram.

Skall man ha en customhoj så kanske…

Med vänlig hälsning,
App app app! Det där är ingen customhoj, en helt egen kategori när den kom. Numera kanske Ducati Diavel kvalar in i samma sällskap. Men ball som faaan!

App app app! Det där är ingen customhoj, en helt egen kategori när den kom. Numera kanske Ducati Diavel kvalar in i samma sällskap. Men ball som faaan!
Kategorisering av hojar är inte lätt. Vmax är i mina ögon en glidare med kraft. Diavel hamnar i samma fack och jag vill närapå ha in Indian FTR1200 där också även om den aspirerar på att vara en grushoj i vissa utföranden.

För mig som tycker att krom främst hör hemma på 50-talet är en "gammal" favorit utseendemässigt Victory Gunner. Jag vill minnas att det var hyfsat drag i den också.

HD, gillar man den för den image den medför eller är det ett faktiskt intresse?
Den är kul att köra är det för mig. Massa kraft, skön gång, bra support och service från Harley Davidson. Jag uppmanar folk att ta sig till en Harley Davidson återförsäljare och testa en maskin.
Dessutom gör HOG jävligt bra hamburgare.

Herregg.. jag tror jag hittade en Harley som vill ha mig. Vad ska jag göra nu? Dom vill värdera min Royal Shotgun 650 för inbyte.

Säljaren startade en harley som jag fick sitta på och gasa tills jag blev yr av ångorna. Fasen vad det smällde om den. Styret vibrerade lite men sätet kändes mjukt och lugnt.

Det lutar alltså åt en "wide glide" med en 1700cc motor, hos Pauls Motor i Järfälla.

View attachment 516184

.. tänk om den smäller så att jag ramlar av? På fredag ska jag provköra. Hoppas allt funkar på den så jag inte hamnar i statistiken.
Wide glide. Då är det en Dyna va? Jag har förvisso Harley men inte hundra på vad dom heter med alla sina bokstäver. Min är en SuperGlide. Den har ju 80 hästar plus steg ett. Vad det nu gör. Mest påverkan på plånboken? Jag har 1584cc så om din har 1700 så lär den ju skjutsa iväg dig med rätt bestämd fart. 😄
Styret vibrerar när dom står stilla. Det försvinner när man börjar köra. Tänk på att man kan växla tidigt på en Harley. Jag drog min i varvstoppet flera gånger innan jag vande mig att Harley inte varvas. Den har vridmoment istället.

Den var det svårt att hitta bilder på..... och jag förstår varför :ROFLMAO:
Nu var jag också tvungen att leta bilder.
Det finns en punkt när en hoj blir så ful att den blir cool.

Jag tror Suzuki OR50 passerat den punkten.

Dom kostar mer än Japansk italienska Tyska hojar.
Här dissas dom med en del undantag
Fast det är värre på Harleyforum
Där dissas plastraketer mer

En på min skola hade en Yamaha Yankee custom.

Det var den som räddade oss andra med rishögar från att ha skolans fulaste moped
Yankeen är ju grym, en dröm, dock en moped, ingen mc.
Men jag vet att du vill ha den här:

Seså…..kontakta säljaren!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma