Har tappat motivationen totalt

Jag vet att den tar olja från nånstans, den ryker när jag kör hårt, lungt, tomgång, motorbroms, så på den biten är jag bombsäker. Men nu gäller det bara att veta varifrån den tar olja, allt är nytt så det är inte så lätt att veta varifrån. D är antingen kolvringarna eller toppen som spökar, ska prova byta topp nu så får vi se sen, funkar inte det så är det väl ringarna då.
 
Nu har jag flyttat över kolvar och rubbet till ett nytt bättre block, en ny topp har jag skaffat som är fräsch, tyvärr hade den den där avgasreningshistorien, så jag måste plugga dom utgångarna på nått vis. Men nu ska den väll fan gå som folk sen, annars vette fan vad jag gör!
 
Har inte haft tid och lust att titta mer å cykeln, men jag har inte gett upp, R1 turbo kitt finns det gott om:D kan snickra ihop ett nytt om det blir sålt.:tummenupp
 
Nu så...nu går cykeln igen. Provade en ny topp, utan resultat, blev tok less och rev ner skiten igen och satt i orginal kolvarna och vips så slutade den ryka:tummenupp Fattar inte vad det är för fel på mina lågkompsklovar, eller rättare sagt ringarna:va Men nu får orginal kolvarna sitta i den här säsongen, känns jävligt trist men så får det bli, orkar inte skruva mer nu, vill åka:yoparty
 
Nu så...nu går cykeln igen. Provade en ny topp, utan resultat, blev tok less och rev ner skiten igen och satt i orginal kolvarna och vips så slutade den ryka:tummenupp Fattar inte vad det är för fel på mina lågkompsklovar, eller rättare sagt ringarna:va Men nu får orginal kolvarna sitta i den här säsongen, känns jävligt trist men så får det bli, orkar inte skruva mer nu, vill åka:yoparty




Vad var det för lågkompkolvara du hadde monterat?

Nu så...nu går cykeln igen. Provade en ny topp, utan resultat, blev tok less och rev ner skiten igen och satt i orginal kolvarna och vips så slutade den ryka:tummenupp Fattar inte vad det är för fel på mina lågkompsklovar, eller rättare sagt ringarna:va Men nu får orginal kolvarna sitta i den här säsongen, känns jävligt trist men så får det bli, orkar inte skruva mer nu, vill åka:yoparty




Vad var det för lågkompkolvar du hadde monterat?
 
Last edited:
Det är ett par smidda Wiseco kolvar som egentligen är till RX1:an men funkar lika bra i hojjen eftersom det är samma motor. När jag köpte hojjen satt dom i och det funkade hur bra som helst, skulle aldrig ha bytt ringarna, men det är lättt att vara efterklok. Men en sak jag inte blir klok på vad det är för knas med dom nya ringarna?
 
Det är ett par smidda Wiseco kolvar som egentligen är till RX1:an men funkar lika bra i hojjen eftersom det är samma motor. När jag köpte hojjen satt dom i och det funkade hur bra som helst, skulle aldrig ha bytt ringarna, men det är lättt att vara efterklok. Men en sak jag inte blir klok på vad det är för knas med dom nya ringarna?


Kolvar från marklund eller?

I så fall kanske dom är avsedda för stålfoder , då jag vet att han brukar montera dessa

Jag är ingen expert på kolvringar , men en teori är det allafall

Vad hadde du för spel mellan kolv och cylinder?
 
Kolvar från marklund eller?

I så fall kanske dom är avsedda för stålfoder , då jag vet att han brukar montera dessa

Jag är ingen expert på kolvringar , men en teori är det allafall

Vad hadde du för spel mellan kolv och cylinder?

Japp, dom är från Marklund, vet ej om dom är avsedda för stålfoder? Men det sitter inte stålfoder i Rx1 motorn, inte vad jag vet?
 
Inte standard men monteras för att inte haverera ( orginal nicasil håller inte)


Beror lite på hur mycket effekt man ska ta ut,under 300-350hk så kör dom med orginal cyl alltså nicasil.

Min lillebror har en Apex med MCXkit:yoparty (i stort samma motor som RX1,fast med insprutning)
 
Last edited:
Hei Frösö Ante ..
F@n for en otur du har hatt...
Har lest igjennom dine forskjellige olje problemer... så kom jag på å tenke på noe jeg selv opplevde, sjekk fjæder ringarna som spænner opp olja ringarna och at dom er ok.
skal prova og skikka med en (dårlig) handritning av hva jag menar. i'm not an artist :rolleyes:

Hvis dom er defekta så kan det vara mycket svårt for och se det, och olja ringarna blir otætta, det røk olja hele tiden selv på tomgang (iallefall lukta olja)
ovh vid pådrag osade det reelt

(Jeg selv har motert ihop overhalt motor uten å oppdage det och det røk blåt som fa...)

Kolla teknigarna, håppas du finner en løsning snart.......:tummenupp

Lykka til
Mvh
Dennis_1000 TIC
www.dennisb.org
 

Bifogat

  • Froso-Ante1.gif
    Froso-Ante1.gif
    40.9 KB · Visningar: 89
  • Froso-Ante2.gif
    Froso-Ante2.gif
    38.9 KB · Visningar: 118
Tack för tipset...ska kolla upp det. Åker just nu med 0,7 i ladd och cykeln känns skit bra, d känns som den går mkt bättre än i fjol trots att jag åker med lägre ladd, men iofs så har jag bra mkt större snurra nu. Men det hade varit skoj om jag hade kunnat andvänt lågkomp kolvarna, då hade jag kunnat ladda på lite.
 
Kul att du fått igång den! Du får gärna gasa lite extra om du åker förbi Jaktstigen ovanför tennishallen någon helg...
 
Det kommer film, håller på bygger ett tankfäste till kameran. Hur går det med din hoj Johansson? Har inte varit inne på forumet på ett tag så jag har inte hunnit läst din tråd. Går den? Har du cykeln i stan? Isf kan vi ju träffas och ut och åka nån kväll. Då kan vi passa på att skruva lös laddtrycks switchen som du ville ha:tummenupp
 
Det går fint med hojen, jag har plockat loss turbon för besiktning och gjort det mesta småplocket så nästa helg tänkte jag ta ner den till stan. Det vore kul att åka en sväng någon helg även om den går som piss utan turbon, och laddtrycksswitchen är fortfarande intressant!
 
Back
Top