Har tappat motivationen totalt

Har varit inne och rotat i farsan gömmor i garaget. Hittade en venslipsmanick som ser ut som en vanlig gammal handvevad borrmaskin (om ni minns dom:rolleyes: ) men den går bara halv varv åt vardera hållet, det sitter som en mejsel längst ut på den. På vissa äldre bilar så har ventilerna ett skruvspår i mitten som man satt den i, mkt bättre än dom där sugplopps stavarna man får sitta och gnugga med nu. Ska försöka göra om den så den går att andvända på mina ventiler i hojen. Ska försöka få dom tät själv, går det åt pipan så lämnar jag in toppen

Nu är motorn ihop skruvad och i lyft i ramen. Startade up den och den ryker likadant:gnissla kör utan turbo nu för att vara säker på att det inte är den som spökar. Har honat cylindrarna, kollat kolvringar och oljeringar dubbel kollat så jag satt dom rättt. Slipat in alla ventiler så dom var tät, kollat upp så att ingen ventiltätning var skadad. Allt är som det ska vara men ändå så ryker den:mad: blir fan tokig på den här hojjen snart! Men....körde fem mil och tyckte den började ryka lite mindre efter det...kan det vara så att ringarna behöver slitas in i cylindern innan dom tätar riktigt:va

Bara en liten tanke som kan vara värt att kolla

om nu motorn har hinkat ur sig olja finns det en viss risk att en del följt med ner i avgassystemet , kan va det som ryker nu

enligt min erfarenhet från bilar så beroende på oljemängd som kommit ner i avgassystemet så kan det krävas rätt många mil innan det är bort bränt

Bara en liten tanke som kan vara värt att kolla

om nu motorn har hinkat ur sig olja finns det en viss risk att en del följt med ner i avgassystemet , kan va det som ryker nu

enligt min erfarenhet från bilar så beroende på oljemängd som kommit ner i avgassystemet så kan det krävas rätt många mil innan det är bort bränt

Mjo d är sant. Men sista jag körd emotor och den rök så satt turbo grenröret och turbon på, den här gången sitter orginal grenrör och slipon på, d har inte varit andvänt på många år, så jag tvivlar att det är det som är felet. En annan grej jag har funderat över...om ventilstyrningarna är slut kan dom göra så att ventitätningarna inte sluter tätt? Bara en tanke...dom kanske är så slut så att ventiler flexar för mkt och olja rinner igenom.

..nja jag har aldrig vart med om att ringarna behöver slitas in så det läcker mindre...om är motorn varm. Du får vända på felsökningen, kryssa av vad Du gjort...

..eh ny topppackning varje gång? Trycker den ut så mycket och lika mycket varm som kall...rak topp? Skärma/seperata utblås & hörsel proppar på, starta => så ser Du villka utlopp oljan kommer från...en början..

..elle så är det en vhanlig yyyyammmmahhhhaaaaa som drar olja :gnissla

Har haft ny packning varje gång, så det börjar dra i väg i pengar det här projektet har en ny topp på G nu som ska vara fräsch, ska prova den och se. Den rök inte ett smack innan jag rev ner den och drog knapt någe olja alls....så det känns riktigt surt det här.

Har haft ny packning varje gång, så det börjar dra i väg i pengar det här projektet har en ny topp på G nu som ska vara fräsch, ska prova den och se. Den rök inte ett smack innan jag rev ner den och drog knapt någe olja alls....så det känns riktigt surt det här.

mekaniska delar går ju inte sönder när dom inte används , du måste ha strulat till nått när du meckat

Vet du att det är toppen?
Gör så här ... kör hojen varm. Ut och åk, ta lite fart och slå av gasen ... kolla bakåt eller ha med en polare som kan se om den ryker på ditt långa avslag.
Om den ryker så suger den olja antingen från cylindrarna eller toppen.
Då måste man skilja på vilket det är ...
Kör någonstans där du kan stå åtminstone 30 min. Kolla hur mycket hojen ryker innan du stänger av den ...
Låt den stå avstängd ca 30 min.
Starta igen ... Kommer det ett rökmoln när du startar så är det toppen, annars cylindrarna.

Varför?? Jo, är det cylindrarna så rinner oljan ner i vevhuset och finns inte på kolvarna när du startar.
Är det toppen så droppar den på kolvarna och det ryker direkt när du startar .. ok?

En kompis till mig som äger en gsxr hade också problem med blårök och det visade sig att den sög olja mellan ventilstyrning och topp, kanske en teori.:rolleyes:

Den ryker när jag kör och slår av på gasen, och den ryker på engång när den startas även fast den stått över natten! Grejen är den att blocket har alltid suttit i bågen, det är bara veven jag bytt i blocket samt alla lager. Toppen var utom räddning så jag köpte en defekt motor och tog toppen i från, toppen såg fräsch ut men den kanske inte var det...kanske skulle ha kollat upp den lite mer om man tänker efter så här i efterhand, det är lätt att vara efterklok. Jag sätter mina slantar på att det är toppen...fast jag har inte så många slantar kvar nu :-(

...den ryker på engång när den startas även fast den stått över natten! (

Då verkar den hålla tätt från vevhus/kolvar, oljan kommer ovanfrån, håller tätt neråt. Röker lite mindre innan den får upp oljetryck..

..vad var det som gjorde att Din förra topp blev skrot? ..oljesumpsras som skrota förra toppen? :va

..vad var det som var trasigt på motorn som Du tog toppen från?

Första inlägget; läcker olja från 1:an & 4:an =>..verkar va nå topp/cylinder rad som e sneee då..

Last edited:
Toppen jag tog från andra motorn hade ett skuret vevstaks lager...anledningen till att jag renoverade min motor var att min oljepump sa upp sig:mad: Kammarna skar och toppen vart skrot. Jo ag skulle tippa på att det är toppen som är skev eller nått annat knas med. Som sagts förrut så rök den inte skit med det här blocket, och nu är det ny honat med nya ringar så det verkar ju konstigt om det skulle börja läka mellan cylinder/ kolv nu:va

jaha , jag trodde du bara rivigt motorn o renoverat den lite

men nu när du säger att du bytat topp mm så

skulle oxå tro att det är toppen som e knas

D'Om du menar kolvbultslagret så är det inte av nållagertyp så det kan man räkma bort. Kolvringarna är helt nya och har svårt att tro att alla ringar på alla fyra cylindrar har gett upp. Jag ska mäta up cylindrarna och kolvarna i morgon så får vi svart på vitt vad det är. Jag har ett annat block liggandes som jag kan andvända i värsta fall.

Det hela låter smärtsamt, jag lider. jag har läst lite flyktigt vad du skrivit, du sa att nånstans att det är toppen som spökar,,, håller med lite.

jag vet inte om du skruvat ner motorn men har du möjlighet att trycksätta motorn med tryckluft eller liknande så kan du tryck kylsystem, motor och ta kompprov,,, du kan mosa på rätt bra med tryckluft.

Komprov kan man göra på två sätt för att få reda på om det är ventil eller kolvringsproblem.
Ha i en matsked olja i cylindern, blir kompet bättre en ett vanligt prov så är man rätt säker på att det är kolv eller kolvringar..

Lycka till

Motorn är urlyft igen, börjar kunna det med förbundna ögon nu:) Har gjort en grej så jag kan trycksätta cylindrar och förbrännigsrum "leakdowntest" Slaktad ett gammalt tändstift, svetsade på en hylsa och gjorde en anslutning för slang. Sen har jag en tryckregulator och matar cylinder med ca 0,3-0,5 bar. Ventilerna är täta den här gången iaf, hörs bara ett svagt svagt brus från dom. Lyssnar man i vevhusventilationen så brusar det lite där, men inte så mkt. Ska kolv/ kolvringar täta till 100% mot cylindern? Ska det inte höras ett smack ur vevhusventen? Har pytsat i lite olja i cylindrarna men det brusar likadant...nån som har erfarenheter hur det ska låta på en motor som är fräsch?

Låter drygt att lyfta ur motorn gång på gång, själv bävar jag bara för att kolla stiften:D Ett klassiskt test för att kolla ventiltätningar/styrningar på gamla BMW:s, är att gasa upp lite fart och sen motorbromsa en bit. Ryker det då när du har ordentligt vakum i motorn pga. de stängda spjällen, så är det ganska säkert ventiltätningarna/styrningarna som är dåliga. Kanske lite kasst tips, nu när du hunnit lyfta ur motorn igen.

vad är det för årsmodell på blocket ??

o årsmodell på toppen ??

vet att det skiljer saker o ting ang topparna på 98,99 mot 00,01

kan ju vara som så att det inte går att blanda block o toppar mellan 98,99 -00,01

Har du provat att dra en bit på motorväg i bra tempo ?
Ryker den fortfarande efter det då tar den verkligen olja någonstans.

Har du en uppfattning om hur mkt den kan förbruka på tex 10 mil ?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman