Har tappat motivationen totalt

Nu är motorn ur ramen och toppen bortplockad. Utblåsen på 1an, 3an och 4 ans cyl var oljiga. Cylindrar och förbränningsrum var oxå hyffsat oljiga, inte konstigt att den ryker och sdrar olja som fan! Har inte plockat ur ventilerna men kollade på ventilskaften genom insug och utblås och dom såg torra ut, hade ventiltätnigarna läckt så hade väll dom varit oljedräkta, eller hur? Finns det nån metod för att kontrollera om ventiltätningarna sluter tätt?
 
Som jag läste tidigare i din tråd, kolla vevhusventilationen, det kan vara det som spökar för dig. Har sedan tidigare lite erfarenheter med turbo bilar, det kan bli helt fel med fel vevhusvent.

Har du kommit fram till vilken det var utav cylindrarna som inte tände när den gick att köra???
 
Jag kör med "öppen" vehus vent, dvs rakt ut i det fria. Och den borde inte vara tät då motorn varit nerplockad och tvättad i hetvattentvätt och sen bara gått 10 mil max, men det ska kollas upp så klart.
 
det är inte så att det helt enkelt krävs några mil för å köra in kolvringarna?!?
 
Hmm...jag har ju kört 7 mil, och under dom 7 milen fick jag fyll på rätt mkt olja. Så jag tror nog det är nått anat som är galet. Ingen som vet nån metod för att kontrollera att ventiltätningarna håller tätt? Dränka toppen med olja kanske och se om det tränger igenom nånstans?
 
Borde ju funka, lämna över natten med ett papper under så ser du ju om det läkt... Så kan du ju gå ut och snurra kamaxlarna ett nått kvarts varv då o då. Vet inte hur proffsen gör. Lite komplicerat att trycksätta allt kanske?
 
Don tomaso, Du menar T-röd? Kan hålla med om att det nog är svårt att se över en längre period då det dunstar snabt som attan.
Har det däremot droppat olja på ett papper, lär det synas... Dock har oljan den rätt mycket längre viskositet, dvs svårare att tränga genom...
 
Fast det kanske funkar bättre med T röd..ska testa i helgen.

Vanlig diesel går utmärkt att testa med. Låt ligga över dagen ser du vart det har krypit in. Funkade bra när jag kollade ventilerna.

Har nu hittat min insperation av ett nystädat garage. Började göra ny kabelhärva, så det blir som man vill.
Lycka till
 
I kväll har jag varit och ryckt och slitit lite i motorn igen. Cylinderloppen var inte så fina som jag minns dom, honings reporna syns knappt och dom är är rätt blank på sina ställen:gnissla En annan grej som jag upptäckte var att kolvarna glappade rätt mkt i loppen:confused: :va dom går att "rucka" rätt mkt i sidled, spelar ingen roll om dom är i topp eller längst ner i cylindern. Och jag har en känsla av att så ska det absolut inte vara, men jag kan ha fel. Nån som vet hur det egentligen ska vara? Kan jag ha hittat mitt fel där?
 
Don tomaso, Du menar T-röd? Kan hålla med om att det nog är svårt att se över en längre period då det dunstar snabt som attan.
Har det däremot droppat olja på ett papper, lär det synas... Dock har oljan den rätt mycket längre viskositet, dvs svårare att tränga genom...

Nej jag menar att en varm olja lättare tränger igenom ventiltätningarna om man vill kolla om det läcker. Svårt att få oljan så varm och tunn som den är när den arbetar när man ska testa.

I kväll har jag varit och ryckt och slitit lite i motorn igen. Cylinderloppen var inte så fina som jag minns dom, honings reporna syns knappt och dom är är rätt blank på sina ställen:gnissla En annan grej som jag upptäckte var att kolvarna glappade rätt mkt i loppen:confused: :va dom går att "rucka" rätt mkt i sidled, spelar ingen roll om dom är i topp eller längst ner i cylindern. Och jag har en känsla av att så ska det absolut inte vara, men jag kan ha fel. Nån som vet hur det egentligen ska vara? Kan jag ha hittat mitt fel där?

Ett visst glapp ska det vara och hur mkt det ska vara står i verkstadshandboken som jag förmodar att du har om du skruvar så pass mkt själv. Mät loppet och kolven för att räkna ut hur mkt spel du har. I boken står det var i loppet och var på kolven du ska mäta. Ett digitalt skjutmått är att föredra.
 
Last edited:
I Handboken står det att det ska vara mellan 0,030-0,055 mm, om jag har förstått och läst rätt. Och jag kan säga utan att ha mätt att mina kolvar glappar mkt mer än så.
 
nu kommer en vild gissning, dom däringa nålagrena, kan inte vara så att dom är kaputt eller dylikt?
eller kanske bara att dina kolvringar sa upp sig iaf? låter mest troligt enligt mig iaf.
Lycka till!
 
D'Om du menar kolvbultslagret så är det inte av nållagertyp så det kan man räkma bort. Kolvringarna är helt nya och har svårt att tro att alla ringar på alla fyra cylindrar har gett upp. Jag ska mäta up cylindrarna och kolvarna i morgon så får vi svart på vitt vad det är. Jag har ett annat block liggandes som jag kan andvända i värsta fall.
 
I Handboken står det att det ska vara mellan 0,030-0,055 mm, om jag har förstått och läst rätt. Och jag kan säga utan att ha mätt att mina kolvar glappar mkt mer än så.

Har du bytt kolvarna vid renoveringen? Kan du i så fall ha fått fel kolvar?
Låter ju inte så lysande i så fall...men lycka till o hoppas det är lättare än så:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top