Har tappat motivationen totalt

D'Om du menar kolvbultslagret så är det inte av nållagertyp så det kan man räkma bort. Kolvringarna är helt nya och har svårt att tro att alla ringar på alla fyra cylindrar har gett upp. Jag ska mäta up cylindrarna och kolvarna i morgon så får vi svart på vitt vad det är. Jag har ett annat block liggandes som jag kan andvända i värsta fall.
okej, det visste jag inte.
tycker också att det verkar orimligt att ringarna ska sticka på alla fyra men, jag säger som gunde "Ingenting är omöjligt":huvet
 
Montera komp-ringen från varje kolv i respektive lopp (utan kolven då..) och kontrollera kolvringsgapet med ring i loppet. "Kolvar må glappa men ringar skola täta" som det säges.

Ett hederligt komp-prov är en annan tydlig bevisfaktor.

Det är inte så enkelt som att toppackningen var otät? (Har ingen koll på vart kanalerna går i din motor, men likväl..)
 
Jag har haft mina tanke gångar åt topp packningen men det verkar för långsökt tycker jag, kolvarna glappar rejält mkt (tycker jag), när jag satt i hop motorn så testade jag alla ringar i loppen och mätte änd gapet på dom, så dom är okej, d är jag säker på. Jag vet ärligt talat inte vad det skule kunna tänkas vara. Ringarna är nya, ventiltätningarna likaså, vevhusventilationen är helt okej. Jagt ska bygga mig en Leakdown mätare och trycksätta cylindrarna, då borde det märkas om cylindrarna ej sluter tätt mot ringarna.
 
Om nu ringarna tätar, ventiltätningarna är hela, oljan finns i cylindrar men inte i tryckrör/plenum så har man ju inte mycket mer kvar än toppackning.
Trasig packning på en turbospis händer lätt, speciellt om man har höga cylindertryck innan spisen blivit genomvarm...

Den lates leakdown. Gör två kompprov ett "torrt" och ett med en skvätt olja i varje cylinder. Jämför resultat.
 
Jag skule bli jävligt glad om det bara var topp packningen. Men den ser hel ut...inte lätt att veta vad som är fel när motorn är nybyggd och allt är nytt. Men vi börjar med toppen. Om ventiltätningarna skulle läka så borde ju ventilskaften och översidan på ventilerna vara oljiga, eller hur? Men det är dom inte. Kolvringarna är nya och jag är är rätt säker på att dom är rätt monterade. Toppacknngen var ny och drogs med rätt moment och jag har ju knappt kört den nått med laddtryck eftersom den bara bluddrade när jag fick laddtryck, (problem nr 1) men d fixade jag och körde ca 3 mil, kan det ha hänt nått på den sträckan med topp packningen, vem vet:va Monteraee bort turbon för att vara säker på att det inte var den som var boven i dramat, men det rykte likadant. Så vad f-n kan det vara. Jag har ingen komprovare så jag kan tyvärr inte ta komp prov, sen så är motorn ur ramen och toppen avlyft. Ska jag göra en chansning med att flytta över allt i det tomma blocket som ser ut att ha fräschare cylindrar, tror det blocket hade samma ramlager strl som det jag har nu.
 
Har gjort ett leakdown test i dag. Gjorde en hemma byggd pryl bara för att höra om det läkte nånstans. Fick bekräftat att några ventiler läkte rätt rejält och jag hörde ett svagt sus i vevhusventilationen och i oljepåfyllningshålet. Har aldrig gjort ett leakdown test förrut så jag vet onte hur pass mkt/lite d får läka och hur mkt d ska höras från ventilationen? Har kollat upp glappet på kolvarna och det verkar vara normalt att det glappar så där, d är lika mkt glapp i båda motorerna jag har. Så jag står fortfarande utan lösning på varför den ryker. Och ett par läkande ventiler kan väll inte göra så att den ryker och drar olja:confused: Har även plockat ur ventilerna ur toppen och kollat upp ventiltätningarna, och dom ser ut som nya och verkar täta mot ventilerna. Så jag är helt utan ideer nu:va :confused::gnissla
 
Det kommer alltid att höras i vevhusventilationen. Det blir inte absolut tätt med tanke på att kolvringar osv. är tillverkade och konstruerade i vad de är..
Så ett sus ska du alltid kunna höra. Däremot ska det inte blåsa som ur ett tryckluftsmunstycke ur vevhusventilationen...

Du bör nog få tag i en komptestklocka för att utvärdera resultatet, annars blir det inte rättvisande.

Åter till problemet då. Motorn äter olja. Det är bevisat. Förbränningsrum samt stift blev belagda med sot/förbränd olja men ingen förekomst av olja i tryckrör/plenum. förgasare. Läckande ventiler, du menar alltså det läcker där ventilen normalt skall täta, säte/tallrik? Det är ju inge bra, men orsakar inte oljebekymret. Oljan måste ju hitta in.

Till dina ventiltätningar.

Du har toppen av inte sant? Dåså. Av med kammar, av med tryckare från ventilskaft/fjädrar. Nu slår du i en skvätt diesel eller liknande lättflytande olja ner i ventilbrunnen från ovansidan så att säga. Tallrik neråt. I alla ventiler.
Låt toppen stå ett tag och kolla sedan om någon läckt igenom till portarna. Då är det ju ventiltätningarna som är skyldiga. Inge blött i portarna; Ventiltätningar ok. Möjligen får du ta dem partivis, om du behöver luta toppen för at få diesel(motsv) över ventiltätningarna.

Till kolvar/ringar. Kompprov säger jag... greppa en klocka som går att förlänga med rör/slang så du når ner i de djupa brunnarna..

Oljeskrapringen kan ju vara felaktig/felmonterad. Känns dock långsökt.


Sist men inte minst. En trasig toppackning synst inte alltid med blotta ögat...
Har mer än en gång bytt trasiga toppackningar som efter en okulärbesiktning sett tämligen oskyldiga ut, men faktum kvarstått..

Hoppas det ordnar till sig!

/Johan, nyss hemkommen från en hel dags tokmekande med hojen.
 
Hej Ante, tråkigt att höra att du hittar boven i dramat.
Jag skulle lägga mitt bud på endra toppackningen eller cylinder loppen, hur mycket har du laddat?(inan renoveringen)
 
Tusen tack för ett bra och utförligt svar. Jag ska ta och jaga tag på en kompmätare så snart som möjligt. Japp toppen är av och jag har stått och klurat på att fylla upp den med olja eler liknande men....det kommer att läcka ut på så många ställen...bla annat alla hål för toppbultarna. Vad skulle man kunna täta dom med....kom på att jag kanske kan montera tilbaka toppne på blocket, då är ju skruvhålen täta...fan varför har jag inte tänkt på det.
 
Last edited:
Täta dom med en bult?

EDIT: Känner mig skyldig att göra ett tillägg. Jag är absolut ingen mekaniker, och vet knappt hur en R1 Turbo ser ut. Försökte bara flura lite om hur jag skulle tänkt.

Bult - oring - toppen - oring - mutter
Vrida åt försiktigt så det bara tätar.

Jaja, garva ni, jag har ju inte en susning om hur dom där grejerna ser ut :)
 
Last edited:
Jag plockar med mig en komprovare upp till frysön ikväll, osäker på om den går att använda i en hoj men jag tar upp deniallafall så kan du prova, och så är den gammal oxå så ha inga stora förhoppningar.
 
Skulle nog hålla en slant på ringarna ändå

Ett väldigt vanligt fel är att man lägger expander ringen till oljeskrapringarna omlott , dessa ska ligga ände mot ände

Hona nikasil går utmärkt med våtslip papper korn 320 som du lägger som en strut i loppet och sen får att rotera med ett vanligt honingsverktyg

Annvänd diesel fotogen avfettning eller dyligt för att smörja

Mycket upp och ner rörelse så att kryssmönter erhålles

Kan vara lite trixit att få pappret att rotera men det går

ABSOLUT viktigt är att använda nån dålig mineralolja som inkörningsolja
första 20 milen ca
 
2900490 Jag plockar med mig en komprovare upp till frysön ikväll, osäker på om den går att använda i en hoj men jag tar upp deniallafall så kan du prova, och så är den gammal oxå så ha inga stora förhoppningar.
Tyvärr hade pappsen lånat ut den till nån o inte fått igen den.
Så den blir tyvär inte tillgänglig.
 
Skulle nog hålla en slant på ringarna ändå

Ett väldigt vanligt fel är att man lägger expander ringen till oljeskrapringarna omlott , dessa ska ligga ände mot ände

Hona nikasil går utmärkt med våtslip papper korn 320 som du lägger som en strut i loppet och sen får att rotera med ett vanligt honingsverktyg

Annvänd diesel fotogen avfettning eller dyligt för att smörja

Mycket upp och ner rörelse så att kryssmönter erhålles

Kan vara lite trixit att få pappret att rotera men det går

ABSOLUT viktigt är att använda nån dålig mineralolja som inkörningsolja
första 20 milen ca

Jag är rätt säker på att jag la oljeringarna ände mot ände, men det kan vara värt att kolla upp, ska ändå ur med kolvarna och hona cylindrarna efter din metod, tack för tipset:tummenupp Det där med mineral oljan hade jag ingen aning om, jag har kört på den dyraste Mobil1 oljan för jag trodde det var viktigt med bra olja vid inkörning :confused: men då ska jag prova nån annan olja oxå då.
Tack för tipsen:tummenupp

Tyvärr hade pappsen lånat ut den till nån o inte fått igen den.
Så den blir tyvär inte tillgänglig.


D e lungt...tror farsan har nån gammal mätare liggandes. Annars så kostar dom inte så mkt och det kan vara bra att ha en liggandes när man åker turbo moppe verkar det som:gnissla

Hej Ante, tråkigt att höra att du hittar boven i dramat.
Jag skulle lägga mitt bud på endra toppackningen eller cylinder loppen, hur mycket har du laddat?(inan renoveringen)

Innan renoveringen så laddade jag runt 0,8 bar med en liten Switzer surra, nu har jag knappt hunnit ladda nått med den nya motorn och 18T fläkten, men den går så jävla mkt bättre:yoparty måste få till skiten nu så jag kan ut och powerwheela och lägga långa lakris remsor:yoparty
 
Last edited:
Så där, då var hela motorn i bitar igen. Alla kolvringar var hela. Men en grej gör mig lite fundersam. Oljeringen, den som är perforerad låg kant i kant som dom ska göra, men ringarna som ligger ovan på samt under ser ut att överlappa när man trycker i hop dom:confused: Jag trodde dom var rätt längd från fabrik:va Brukar man måsta korta av dom? :va :confused:

Ska se om jag kan låna ett honigsverktyg av nån och köra med våtslippapper som Andersson tipsade om, för det behövs!

När det gäller att slipa ventiler... är det nån som har nått tips om det finns nått annat verktyg än den där sugplopps staven som man ska sitta och gnugga fram och tillbaka, jag hatar den där jävla prylen:mad: den bara lossnar hela tiden så man får inte till nått resultat, tips mottages med öppna armar på den fronten:)
 
Så där, då var hela motorn i bitar igen. Alla kolvringar var hela. Men en grej gör mig lite fundersam. Oljeringen, den som är perforerad låg kant i kant som dom ska göra, men ringarna som ligger ovan på samt under ser ut att överlappa när man trycker i hop dom:confused: Jag trodde dom var rätt längd från fabrik:va Brukar man måsta korta av dom? :va :confused:

Ska se om jag kan låna ett honigsverktyg av nån och köra med våtslippapper som Andersson tipsade om, för det behövs!

När det gäller att slipa ventiler... är det nån som har nått tips om det finns nått annat verktyg än den där sugplopps staven som man ska sitta och gnugga fram och tillbaka, jag hatar den där jävla prylen:mad: den bara lossnar hela tiden så man får inte till nått resultat, tips mottages med öppna armar på den fronten:)

Det finns tryckluftsdrivna "sugplopps stavar".:pannkyss
 
Nu så:) Nu har jag honat cylindrarna med 320 våtslippaper som jag fick tips om, vart kanon bra:tummenupp Har satt i kolvarna igen och var skit noga med att sätta oljeringarna rätt, så nu ska allt vara som det ska vara. Men...jag drog runt motorn nått varv med kolvarna i och då hade dom fina honingsreporna försvunnit:va hmm. jaja....jag har gjort vad jag kunnat nu iaf och håller tummarna på att det är "grett" den här gången. Nu är det toppens tur att få sig en omgång!
 
Angående din topp.......jag hade lämnat bort den och fått säten och ventilerna slipade på ett "riktigt" sätt. Nyckeln till en bra fungerande motor är bland annat en TÄT topp.........Allting bygger på att det är tätt och har din motor gått ett "par" mil så är det säkert inte "overkill" att göra det rätt.

/J
 
Jag kan kolla med min granne på jobbet. Han gör jobb åt Koenigsegg så han vet hur man gör saker på rätt sätt. MotorMekano i Halmstad

/J
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top