Frågan har varit uppe tidigare, jag sa då att poliser har rätt att provköra.
De har dom, men jag har fått en sak klargjort av en kompis inom polisen. Polismannen som skall utföra provkörningen måste ha ett förordnande som berättigar honom att göra detta. Nästan alla trafikpoliser har detta, samt poliser som jobbat på "trafik" tidigare. Dock är det tydligen ovanligt att ordningspoliser har detta förordnande. Men sannolikheten att polisen som stoppar en mc-åkare är trafikpolis är ju stor...
Summa: ja, i de felsta fall är det bara att lämna över nycklarna och le. Alternativet är att sitta i baksätet på en polisbil och sura med handbojor när samme polisman 35minuter senare provkör din hoj. Med hjälp av kolleger.
Stämmer nog
Jag har faktiskt vägrat provkörning och givetvis inkasserade en sk "Spansk Flagga" Lr körförbud omedelbums.
Saken gälllde 4:1 rör samt kompressor , som inte var "ORGINAL" och då givetvis skulle "testas" ,och eftersom de inte står nått i "pappren" hos VV .
Då jag byggde hojen fans inga "hembyggnadsregler" utan man fick regga firman som MCbyggare och skriva intygen ,själv för bromsar rör osv ,DVS hojen är reggad som en "Rickman CR" med 1015 cc som var värst då försäkringsmässigt , annars står inget annat än vikt och drivmedel.
Med andra ord ,DET FINNS INGET ORGINAL = ALLT SOM FINNS PÅ HOJEN ÄR ORGINAL , eftersom det bara finns en
Så då när vi stog där vid vägkanten, 2 poliser och jag , Vägrade jag "Gör vad du vill men du kör inte min hoj! "
Men jag motiverade det med att visserligen har konstapeln rätt men, att han var knappast utbildad på min hoj ( kompressor Rickman) på 200 hk + varvid ett kackel om rätt och villkor böljade fram och tillbaks ,Jag menade OM:
konstapeln far ivär och klotar med min hoj pga ovana vid effekten så får jag ett h-e att få ersättning (om möjligt) för att han klantar sig , då tar jag hellre en ombes på Ab Svensk Bilprovning för <500:- Och vill han slänga mig i baksätet på nån snutbil, fine ,MEN nån provkörning går jag inte med på , skjutsa honom det kan jag gå med på . Men köra själv , SORRY.
nå ,Nu tröttnade konstapeln och tog fram blocket och skrev ett förläggande om OMREGISTRERING Pga EJ ORGINAL ..... som jag då genast (samma dag ) tog släpet till närmaste Bilprovning (Arninge) där dom hävde den ögonaböj med mycket suck och stön om Trafik polisers kunnande angånde reglerna runt reg bes ,( eftersom denna hoj är reggad som, Ja just EN RICKMAN CR , ORGINAL ,men jag fick betala en REG bes iaf
Sens moral
Snuten får göra som Lagen säger, inte mer.
Men bråkar man så får man räkna med problem , Frågan blir då: Är det värt det?
I detta fall för mig : Självklart!